ЖАНРОВА СПЕЦИФІКА КАМЕРНОГО ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО ЦИКЛУ «ПІСНІ ПОТОЙБІЧ ЛЮДЕЙ» ЮРІЯ ЛАНЮКА
Ключові слова:
камерний вокально-інструментальний цикл, неоромантизм, Львівська композиторська школаАнотація
У статті визначається індивідуальна стильова манера композитора, що полягає в емоційній насиченості, інтонаційно-тематичній яскравості, цілеспрямованості розвитку, прагненні до оригінальності драматургійних рішень. Мета статті полягає у створенні цілісної панорами сучасних тенденцій розвитку жанру камерного вокально-інструментального циклу, інтерпретованого львівським композитором Ю.Ланюком та дослідженні композиційно-драматургійних та стилістичних особливостей жанру в аспекті теорії неостилів у європейському музичному мистецтві другої половини ХХ століття. Методологія. У статті застосовано методологію та методику системного дослідження, що поєднують когнітивний та аналітичний методи, актуалізовані у процесі дослідження індивідуально-стильової амплітуди вокального циклу Ю.Ланюка. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше послідовно відстежуються і визначаються жанрові ознаки камерного вокально-інструментального циклу на матеріалі новітніх високохудожніх зразків. Висновки. Спостереження, здійснені у статті, дозволяють дійти висновку: камерний вокально-інструментальний цикл в інтерпретації Ю.Ланюка суттєво збагачує європейські традиції доби романтизму. Новітня модель жанру вирізняється філософським рівнем проблематики, інтелектуалізацією.
Посилання
Берегова О. М. Проблематика творів сучасних українських композиторів // Українське музикознавство. К., 2001. Вип. 30. С. 50-155.
Бовсунівська Т. Романтизм як особливий тип культури // Українське музикознавство. К., 2003. Вип. 32. С. 28-35.
Булат Т.П. Камерно-вокальна творчість // Історія української музики: в 6 т. / АН УРСР. ІМФЕ ім. М.Т. Рильського; редкол.: А. Муха (голова) та ін. К., 2004. Т. 5. С. 97-119.
Герасимова-Персидська Н. Нове в музичному хронотопі кінця тисячоліття // Українське музикознавство. К., 1998. Вип. 28. С. 32-47.
Губанов Я. Кластер як компонент сучасного мислення (на прикладі української радянської музики 70-80-х років) // Українське
музикознавство. К.: Муз. Україна, 1980. Вип. 24. С. 118-125.
Калениченко А. Музична нео- і полістилістика: спроба систематизації // Музична україністика: сучасний вимір: зб. наук. статей на пошану Л. Пархоменко. К., 2005. Вип.1. С. 106-115.
Кияновська Л. О. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ-ХХ ст. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
Козаренко О. В. Феномен української національної музичної мови: [монографія]. Львів: НТШ, 2000. 286 с.
Литвинова О. Камерно-вокальный цикл в творчестве украинских советских композиторов 60-70-х годов (к вопросу драматургии жанра): автореф. дис. ... канд. Искусствов.: (17.00.02). ИИФЭ им. М. Ф. Рыльского АН УССР. К., 1982. 25 с.
Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2006. 347 с.
Ніколаєва Л. М. "Вірш з музикою" як жанровий різновид камерно-вокального твору в теоретичному та виконавському аспектах //
Теоретичні та практичні питання культурології: українське музикознавство на зламі століть: зб. статей. Мелітополь, 2002. Вип. 9. С.
-380.
Ніколаєва Л. М. Камерна вокально-інструментальна музика в аспекті проблем термінології // Проблеми української термінології: Вісник НУ "Львівська політехніка": зб. статей. Львів, 2006. Вип. 559. С. 255-259.
Сюта Б. Українська музика молодшої генерації композиторів // Musica ukrainica [інтернет-видання]. – Режим доступу: // http: // www.musicaukrainica.odessa.ua/ a-syuta-youngukrcomp.html.
Павлишин С. С. Музика двадцятого століття. Львів: БаК, 2005. 232 с.
Bahr Н. Die Überwindimg des Naturalismus // Die Wiener Moderne: Literatur, Kunst und Musik zwischen 1890 und 1910. Stuttgard, 1994. S. 199-204.
Chłopecki A. O dehumanizowaniu i dohumanizowaniu muzyki XX wieku intuicji kilka "zugespitzt" wyrażonych // Muzyka w kontekście kultury. Kraków: AM, 2001. S. 813-819.
Polony L. Jeszcze o nowym romantyzmie // W kręgu muzycznej wyobraźni: еseje, artykuły, recenzje. Kraków: PWM, 1980. S. 212-225.