GENRE SPECIFICITY OF YURIY LANYUK`S CHAMBER VOCAL-INSTRUMENTAL CYCLE "SONGS AFTER THE PEOPLE"
Keywords:
chamber vocal-instrumental cycle, neo-romanticism, Lviv composer's schoolAbstract
The article defines the individual stylistic style of the composer, which consists of emotional saturation, intonational-thematic brightness, purposefulness of development, aspiration to the originality of dramatic decisions. Purpose of the article is to create a comprehensive panorama of contemporary trends in the genre of the chamber vocal-instrumental cycle, interpreted by Lviv composer Y. Lanyuk, and the study of compositional, dramatic and stylistic features of the genre in the aspect of the theory of loneliness in European musical art of the second half of the twentieth century. Methodology. The article uses methodology and methodology of systematic research combining cognitive and analytical methods, updated during the study of the individual-style amplitude of the vocal cycle of Y. Lanyuk. Scientific novelty of the work consists in the fact that the genre signs of the chamber vocal-instrumental cycle on the material of the latest highartistic samples are first observed and sequenced. Conclusions. Observations made in the article allow to conclude: the chamber vocal-instrumental cycle in the interpretation of Y. Lanyuk substantially enriches the European traditions of the era of romanticism. The newest model of the genre is distinguished by the philosophical level of the problem, intellectualization.
References
Берегова О. М. Проблематика творів сучасних українських композиторів // Українське музикознавство. К., 2001. Вип. 30. С. 50-155.
Бовсунівська Т. Романтизм як особливий тип культури // Українське музикознавство. К., 2003. Вип. 32. С. 28-35.
Булат Т.П. Камерно-вокальна творчість // Історія української музики: в 6 т. / АН УРСР. ІМФЕ ім. М.Т. Рильського; редкол.: А. Муха (голова) та ін. К., 2004. Т. 5. С. 97-119.
Герасимова-Персидська Н. Нове в музичному хронотопі кінця тисячоліття // Українське музикознавство. К., 1998. Вип. 28. С. 32-47.
Губанов Я. Кластер як компонент сучасного мислення (на прикладі української радянської музики 70-80-х років) // Українське
музикознавство. К.: Муз. Україна, 1980. Вип. 24. С. 118-125.
Калениченко А. Музична нео- і полістилістика: спроба систематизації // Музична україністика: сучасний вимір: зб. наук. статей на пошану Л. Пархоменко. К., 2005. Вип.1. С. 106-115.
Кияновська Л. О. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ-ХХ ст. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
Козаренко О. В. Феномен української національної музичної мови: [монографія]. Львів: НТШ, 2000. 286 с.
Литвинова О. Камерно-вокальный цикл в творчестве украинских советских композиторов 60-70-х годов (к вопросу драматургии жанра): автореф. дис. ... канд. Искусствов.: (17.00.02). ИИФЭ им. М. Ф. Рыльского АН УССР. К., 1982. 25 с.
Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2006. 347 с.
Ніколаєва Л. М. "Вірш з музикою" як жанровий різновид камерно-вокального твору в теоретичному та виконавському аспектах //
Теоретичні та практичні питання культурології: українське музикознавство на зламі століть: зб. статей. Мелітополь, 2002. Вип. 9. С.
-380.
Ніколаєва Л. М. Камерна вокально-інструментальна музика в аспекті проблем термінології // Проблеми української термінології: Вісник НУ "Львівська політехніка": зб. статей. Львів, 2006. Вип. 559. С. 255-259.
Сюта Б. Українська музика молодшої генерації композиторів // Musica ukrainica [інтернет-видання]. – Режим доступу: // http: // www.musicaukrainica.odessa.ua/ a-syuta-youngukrcomp.html.
Павлишин С. С. Музика двадцятого століття. Львів: БаК, 2005. 232 с.
Bahr Н. Die Überwindimg des Naturalismus // Die Wiener Moderne: Literatur, Kunst und Musik zwischen 1890 und 1910. Stuttgard, 1994. S. 199-204.
Chłopecki A. O dehumanizowaniu i dohumanizowaniu muzyki XX wieku intuicji kilka "zugespitzt" wyrażonych // Muzyka w kontekście kultury. Kraków: AM, 2001. S. 813-819.
Polony L. Jeszcze o nowym romantyzmie // W kręgu muzycznej wyobraźni: еseje, artykuły, recenzje. Kraków: PWM, 1980. S. 212-225.