СУЧАСНА УКРАЇНСЬКО-КИТАЙСЬКА МУЗИКОЗНАВЧА ДУМКА У СФЕРІ МІЖКУЛЬТУРНОГО ДІАЛОГУ
Ключові слова:
міжкультурний діалог, комунікація, музикознавче дослідження, китайська музична культураАнотація
У статті висвітлено головні позиції наукових досліджень китайських музикознавців в Україні крізь призму розуміння міжкультурного діалогу як процесу комунікації. Розглянуто комунікативні процеси між європейською і китайською культурами у соціокультурній, естетико-стильовій площинах, у сферах музично-театрального, вокального, інструментального мистецтв. Мета статті полягала у виявленні позицій сучасної музикознавчої думки, яка звертається до ідеї міжкультурної діалогічності, і пов’язаних із нею процесів в цілому та у контексті відносин «Європа – Китай». У процесі дослідження окреслено основні наукові позиції щодо ідеї міжкультурного діалогу в її взаємозв’язку з явищами комунікації, інкультураційних та акультураційних тенденцій та ін.; розглянуто здійснені в Україні сучасні (від 1990-х рр.) музикознавчі дослідження, пов’язані із музичною культурою Китаю; виявлено наявність і специфіку втілення міжкультурної комунікації; означено магістральні лінії подальшого вивчення європейсько-китайського міжкультурного діалогу. Теоретико-методологічна база дослідження проблеми ґрунтується, насамперед, на концепцій діалогу М. Бахтіна, а також концепцій О. Берегової, Ю. Лотмана, О. Самойленко, М. Шведа та ін. У процесі вивчення даної теми проаналізовано праці таких китайських дослідників як Ву Гуолінг, Лі Сябінь, Ло Кунь, Лю Бінцян, Сун Жуйлун, Ту Дуня, Хоу Цзянь, Ху Пін, Чжан Сяохао, Чжу Чанлей. Укладено висновки про активний розвиток у сучасному музикознавстві компаративістики, основаної на порівнянні європейських і китайських художніх традицій. Дослідження може мати практичне значення для майбутніх дослідників процесів міжкультурної комунікації. Головним завданням уміжкультурному діалозі Європа – Китай є досягнення того творчого розуміння, яке, за словами М. Бахтіна, виникає на рівні сумісної інтерпретації сутності.
Посилання
Бахтин М. План доработки книги «Проблемы поэтики Достоевского». Контекст: литературно-теоретические исследования. Том 1976. Москва: Институт мировой литературы им. A.M. Горького Российской академии наук, 1977. С. 295–316.
Бахтин М. Проблема текста. Бахтин М. Собрание сочинений в 7 тт. Москва: Русские словари, 1997. Т. 5. С. 319–320.
Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. 2-е изд. Москва: Художественная литература, 1990. 543 с.
Берегова О. Комунікаційні аспекти сучасного розвитку музичної культури України : автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2007. 35 с.
Берегова О. Культура та комунікація: дискурси культуротворення в Україні в XXI столітті. Київ: Інститут культурології АМУ, 2009. 184 с.
Ву Гуолінг. Китайська виконавська інтонація в європейській вокальній музиці XIX–XX століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2006. 14 с.
Лі Сябінь. Труба в музичному мистецтві України й Китаю: компаративний аспект: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2012. 21 с.
Ло Кунь. Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства (доктора філософії): 26.00.01. Київ, 2017. 19 с.
Лотман Ю. Семиосфера. Санкт-Петербург: Искусство – СПБ, 2010. 704 с.
Лотман Ю. Структура художественного текста. Лотман Ю. Об искусстве. Санкт-Петербург: Искусство – СПБ, 1998. С. 14–285.
Лю Бінцян. Веризм та його аналогії в музичному мистецтві Європи і Китаю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2006. 16 с.
Митина В. Сквозь призму знака: знаки в искусстве. Киев: Самватас, 1996. 107 с.
Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога. Одесса: Астропринт, 2002. 244 с.
Сун Жуйлун. Китайсько-російсько-українські музичні зв'язки в соціокультурному континуумі Північного Китаю (на прикладі музичного життя Харбіна першої третини XX ст.) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Львів, 2014. 20 с.
Ту Дуня. Паралелі художнього розвитку оперного театру Європи та Китаю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2010. 16 с.
Хоу Цзянь. Художній світ китайської народної опери: діалог культур : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2010. 18 с.
Ху Пин. Развитие украинских и китайских культурных традиций в камерно-инструментальных ансамблях второй половины ХХ века : дисс. … канд. исскуствоведения: 17.00.03. Львов, 2013. 218 с.
Чжан Сяохао. Художньо-стильові принципи тенорового співу в оперному мистецтві: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2007. 15 с.
Чжу Чанлей. Конвергенція східної та західної художньої традиції в композиторській практиці: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2008. 20 с.
Швед М. Тенденції розвитку міжнародних фестивалів сучасної музики в Україні на новому етапі (1990–2005 рр.): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Львів, 2006. 20 с.