MODERN UKRAINIAN-CHINESE MUSICOLOGY IN THE FIELD OF INTERCULTURAL DIALOGUE
Keywords:
intercultural dialogue, communication, musicology research, Chinese musical cultureAbstract
The main positions of scientific studies of Chinese musicologists in Ukraine through the prism of understanding the intercultural dialogue as a communication process are covered in the article. Communicative processes between European and Chinese cultures in socio-cultural, aesthetic-stylisticplanes, in musical-theatrical, vocal, instrumental arts are considered. The purpose of the article was to identify the positions of contemporary musicological thought that addresses the idea of intercultural dialogue and its related processes in general and in the context of the «Europe-China» relationship. The main scientific positions were outlined regarding the idea of intercultural dialogue in its relation with the phenomena of communication, inculturation and acculturation tendencies, etc.; the contemporary (from the 1990s) musicology studies carried out in Ukraine about the musical culture of China were considered; the existence and specificity of the implementation of intercultural communication were discovered; the main lines for further study of the European-Chinese intercultural dialogue were identified in the research process. The theoretical and methodological basis of the study is based, first of all, on the Bakhtin’s dialogue concept and also the concepts by O. Berehova, Yu. Lotman, O. Samoilenko, M. Shved and others.In the process of studying this topic, the work of such Chinese researchers as Vu Huolinh, Li Siabin, Lo Kun, Liu Bintsian, Sun Zhuilun, Tu Dunia, Khou Tszian, Khu Pin, Chzhan Siaokhao, Chzhu Chanlei.Conclusions are made on the active development of comparative studiesin contemporary musicology, based on comparing European and Chinese artistic traditions. Research can be of practical importance to future researchers in intercultural communication processes. The main task in the intercultural dialogue Europe-China is to achieve the creative understanding, which, according to M. Bakhtin, arises at the level of a consistent interpretation of the essence.
References
Бахтин М. План доработки книги «Проблемы поэтики Достоевского». Контекст: литературно-теоретические исследования. Том 1976. Москва: Институт мировой литературы им. A.M. Горького Российской академии наук, 1977. С. 295–316.
Бахтин М. Проблема текста. Бахтин М. Собрание сочинений в 7 тт. Москва: Русские словари, 1997. Т. 5. С. 319–320.
Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. 2-е изд. Москва: Художественная литература, 1990. 543 с.
Берегова О. Комунікаційні аспекти сучасного розвитку музичної культури України : автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2007. 35 с.
Берегова О. Культура та комунікація: дискурси культуротворення в Україні в XXI столітті. Київ: Інститут культурології АМУ, 2009. 184 с.
Ву Гуолінг. Китайська виконавська інтонація в європейській вокальній музиці XIX–XX століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2006. 14 с.
Лі Сябінь. Труба в музичному мистецтві України й Китаю: компаративний аспект: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2012. 21 с.
Ло Кунь. Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства (доктора філософії): 26.00.01. Київ, 2017. 19 с.
Лотман Ю. Семиосфера. Санкт-Петербург: Искусство – СПБ, 2010. 704 с.
Лотман Ю. Структура художественного текста. Лотман Ю. Об искусстве. Санкт-Петербург: Искусство – СПБ, 1998. С. 14–285.
Лю Бінцян. Веризм та його аналогії в музичному мистецтві Європи і Китаю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2006. 16 с.
Митина В. Сквозь призму знака: знаки в искусстве. Киев: Самватас, 1996. 107 с.
Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога. Одесса: Астропринт, 2002. 244 с.
Сун Жуйлун. Китайсько-російсько-українські музичні зв'язки в соціокультурному континуумі Північного Китаю (на прикладі музичного життя Харбіна першої третини XX ст.) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Львів, 2014. 20 с.
Ту Дуня. Паралелі художнього розвитку оперного театру Європи та Китаю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2010. 16 с.
Хоу Цзянь. Художній світ китайської народної опери: діалог культур : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2010. 18 с.
Ху Пин. Развитие украинских и китайских культурных традиций в камерно-инструментальных ансамблях второй половины ХХ века : дисс. … канд. исскуствоведения: 17.00.03. Львов, 2013. 218 с.
Чжан Сяохао. Художньо-стильові принципи тенорового співу в оперному мистецтві: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2007. 15 с.
Чжу Чанлей. Конвергенція східної та західної художньої традиції в композиторській практиці: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2008. 20 с.
Швед М. Тенденції розвитку міжнародних фестивалів сучасної музики в Україні на новому етапі (1990–2005 рр.): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Львів, 2006. 20 с.