ДИДАКТИЧНА ТВОРЧІСТЬ ОКСАНИ БІРЕЦЬКОЇ В КОНТЕКСТІ ЇЇ КУЛЬТУРНО-ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Марія Михайлівна Герега

Ключові слова:

соціокультурні запити, національно-світоглядні позиції музична регіоналістика, дидактичний репертуар, інтерпретаторські завдання, звукотворчі аспекти

Анотація

Завданням даної розвідки є розглянути специфіку ознак дидактичної творчості О. Бірецької в контексті середовища, яке сформувало її світогляд та її соціокультурної реалізації. Методологія дослідження полягає у використанні теоретичного та структурно-системного методів при аналізі джерел та зразків дидактичного репертуару різних авторів; компаративного – при дослідженні особливостей індивідуального авторського стилю як підстави опанування технічних та звукотворчих завдань. Наукова новизна полягає у тому, що автором вперше проаналізовано взаємозумовленість запитів регіонального українського соціуму та потенціалу багагтовекторної самореалізації фахового музиканта, зокрема у галузі створення виконавсько-дидактичного репертуару для піаністів. Розглянуто його особливості і худождньо-творчі завдання з позицій опанування в класі загального і спеціалізованого фортепіано. Дидактичний доробок О. Бірецької є логічним продовженням її культурно-громадських позицій – максимальної активності у розвитку фахово-музичних і світоглядно-просвітницьких завдань. Її творчий шлях – постійна праця над власним професійним рівнем і прагнення реалізуватися для розвитку і забезпечення інтересів громади. Педагогічна творчість Оксани Бірецької переконує в прагненні авторки з одного боку – надати національних орієнтирів типовим жанрам європейської академічної музичної культури із застосуванням актуального музичного словника, з іншого – продемонструвати вільне володіння жанровим моделями та стильовими рисами у процесі роботи з фольклорним матеріалом. Це демонструє суголосність її композиторських і педагогічних цілей дидактичним творам Н. Нижанківського, І. Соневицького, М. Кравців-Барабаш, С. Туркевич, А. Рудницького та інших видатних представників міжвоєнного двадцятиліття. Продемонстрований підхід дає змогу індивідуально формувати найдоцільніший комплекс творів, який допоміг би поступово нарощувати і розвивати естетичний та виконавсько-інтерпретаційний потенціал учня, його спроможність вирішувати художні завдання і долати технічні труднощі. А усвідомлення й пізнання життєвого і творчого шляху авторки творить сприятливе підгрунтя для формування національно-громадянської позиції і історичної пам’яті. Запорукою успіху є залучення в роботу різностильового і різножанрового репертуару з можливістю виокремлення окремих мініатюр чи, навпаки, моделювання сюїтно-циклічних структур.

Посилання

Барвінський В. Марія Криницька: Некролог. Українська музика. 1938. № 1. С. 16.

Богачевська-Хомяк М. Білим по білому: Жінки в громадському житті України, 1884–1939. Львів: Український католицький університет, 2018. 520 с.

Бурачинська Л. Пам’яті української піаністки. Наше життя. Філадельфія. 1963. № 7. С. 3.

Воробкевич Т. Післямова. Оксана Бірецька. П’єси для фортепіано. Львів. 2017. С. 37–40.

Горак Р. Троє з Городка. Олеся Бажанська, Лесь Мартович, Василь Загаєвич. Львів: Апріорі, 2014. С. 3–49

Дітчук О. Перші українські професійні піаністки Галичини. Матеріали Семінару «Роль визначних особистостей – митців, діячів науки та культури у розвитку самосвідомості нації кін. ХІХ – поч. ХХ ст.». К., 2005. С. 58–66.

Кобрин Н. Традиції львівської музичної Шевченкіани: Шевченківські концерти за участю «Львівського Бояну». Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. Вип. 25. 2015. С. 411–432.

Паламарчук О. Бірецька Оксана Лонгинівна. Енциклопедія сучасної України : у 30 т / ред. кол. І. М. Дзюба [та ін.] ; НАН України, НТШ,

Координаційне бюро енциклопедії сучасної України НАН України. К., 2003 – 2019.

Паламарчук О. Городоцькі образки в житті Станіслава Людкевича Городоцькі образки в житті Станіслава Людкевича. Станіслав Людкевич у спогадах сучасників / Упоряд. З. Штундер. Жовква : Місіонер, 2010. С. 89–93.

Паламарчук О. Мистецькі тріумфи й тернисті шляхи Оксани Бірецької. Народна думка. Городок, 2004. 24. ІV. № 17; 8.V. № 19. С. 6.

Паламарчук О. «Просвіта» і просвітяни Городка: історичний нарис. Львів, 1998. С. 4–66.

Паламарчук О. Сповідь музикознавця. Зона. 2011. № 26. С. 178–180.

Ферендович М. Українські співочі товариства Львова та їх керівники (1900-1939 рр.). Молодь і ринок. 2011. № 2. С. 145–151.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31