ОСОБЛИВОСТІ ФОРТЕПІАННОГО ЗВУКОПИСУ У ТВОРАХ ЛЬВІВСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Посікіра-Омельчук

Ключові слова:

звукопис, фортепіанна музика, львівська композиторська школа, культура другої половини ХХ ст., етнохарактерність

Анотація

У статті розглядаються специфічні характеристики звукопису фортепіанних творів українських композиторів, пов’язаних з львівською художньою традицією: Богдани Фільц, Олександра Козаренка, Віктора Камінського, Ганни Гаврилець, Віктора Тиможинського. Вказується, що витоки звукопису формуються у фортепіанних артефактах названих митців двома засадничими чинниками: фольклорною лексикою усього етнічного розмаїття регіону, відповідним переосмисленням імпульсів «нової фольклорної хвилі» та неостильовими прототипами західноєвропейського мистецтва. Проаналізовані твори демонструють оновлення звукопису, відповідне до естетичних потреб «часу і місця». З одного боку, яскрава етнічна своєрідність звукописної палітри апелювала до ментального світовідчуття, до етнічних архетипів у час панування радянської ідеології та у період становлення незалежної України в 1990-х – на початку 2000-х рр. З іншого ж вишукане, доволі помірковане використання гармонічної і фактурної колористики, притаманної новим світовим естетико-стильовим тенденціям, відображало специфіку львівської композиторської школи, не схильної до радикальних експериментів. У висновку статті зазначається, що техніка фортепіанного звукопису отримала оригінальний розвиток у творчості молодшої генерації львівських композиторів, зокрема у «Illuminatio I або три враження» Остапа Мануляка, «Postludium» Богдана Сегіна, «Rythmos» Любави Сидоренко, «Stück» Богдани Фроляк, «Відзвуки» Михайла Шведа та ін. Він проявляється у ролі пуантилізму та сонористики як способу творення образності та водночас її головного виразового засобу у загальній системі координат музичного простору і часу. У цих напрямках вбачаємо два головних перспективних шляхи оновлення звукописного фортепіанного архетипу у музиці західноукраїнських композиторів.

Посилання

Блажкевич-Чаплін Х. Передмова. Фортепіанні твори львівських композиторів. Львів, 2002. С. 3–4.

Загайкевич М. Фортепіанна творчість Богдани Фільц. Богдана Фільц. Фортепіанні цикли. Тернопіль: Астон, 2002. С. 3-6.

Кияновська Л. Камерність в індивідуальних трансформаціях творчості Віктора Камінського. Наукові збірки ЛНМА імені М. В. Лисенка. Львів, 2015. Вип. 34 : Виконавське мистецтво. Камерно-інструментальний ансамбль:

історія, теорія, практика. С. 21–28.

Кияновська Л. Мирослав Скорик: людина і митець. Львів: вид-во журналу «Ї», 2008. 592 с.

Козаренко О. Національна інтонаційність у композиторській творчості. Народна творчість та етнографія. Київ, 1993. № 3. С. 13–18.

Коменда О. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець. Луцьк : Вежа-друк, 2017. 252 с.

Коханик І. «Гравітації» для фортепіано Ганни Гаврилець: поле тяжіння індивідуального стилю композитора. Київське музикознавство. Київ, 2018. Вип. 57. С. 59–70.

Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ: Музична Україна, 2004. 351 с.

Павлишин С. Музика двадцятого століття. Львів : БаК, 2005. 232 с.

Строй І. Зоряний час Віктора Камінського. Поступ. 2003. URL: http://viktor-kaminsky.at.ua/publ/1-1-0-16

Тимофеєв В. Український радянський фортепіанний концерт. Київ : Музична Україна, 1972. 220 с.

Фільц Б. Коріння мого роду. Музична україністика: сучасний вимір. Київ, 2010. Вип. 5. С. 279-297.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-29