ФОРТЕПІАННА СПАДЩИНА В. БАРВІНСЬКОГО У ВИКОНАВСТВІ ТА ЗВУКОЗАПИСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-11Ключові слова:
фортепіанні твори В. Барвінського, виконавська традиція, лінії спадкоємності, інтерпретаціяАнотація
Фортепіанні твори В. Барвінського – високохудожня сторінка української музики. Не дивно, що до виконання його творчості звертались майже всі відомі галицькі піаністи. Тож історія виконань фортепіанної спадщини митця є, мабуть, найбільш тривалою та чисельною порівняно з творчістю інших галицьких композиторів. Проте дослідження, яке б охоплювало весь історичний процес формування виконавської традиції творчості композитора від перших згадок до сьогодення, натепер немає.У статті зроблено спробу сформувати історичну перспективу виконавської традиції фортепіанної творчості В. Барвінського та простежити лінії спадкоємності у ній. Основними джерелами для відтворення хронології публічних презентацій творів митця стали рецензії на концерти автора та його сучасників, а також професійні аудіозаписи музикантів пізніших поколінь високого фахового і мистецького рівня.Огляд історичного процесу формування виконавських традицій фортепіанної спадщини В. Барвінського демонструє нам сьогодні той факт, що музика митця у тих культурних просторах, де мистецтво розвивалось вільно, без будь-яких штучних заборон, завжди залишалась популярною серед виконавців – так було у Галичині міжвоєнного періоду, потім, у другій половині ХХ ст., у мистецьких осередках української діаспори і, врешті, на зламі ХХ–ХХІ століть знову на Батьківщині митця. Помітними є спадкоємність виконавських пріоритетів від педагогів до учнів у кількох поколіннях, як і прагнення домогтися високої майстерності у сфері виконавства через міжнаціональні складники фахової освіти. Оригінальні інтерпретаторські моделі видатних піаністів різних генерацій (які навчалися чи консультувалися безпосередньо у автора, його учнів, свідків їх виконань), зафіксовані у звукозаписах, надають безцінний матеріал для дослідження традиції і створюють підґрунтя для кристалізації власних шляхів молодим виконавцям сучасності.
Посилання
Кашкадамова Н. Звучить музика Василя Барвінського. Музика. 2018. 13.02. URL: https://mus.art.co.ua/zvuchyt-muzyka-vasylya-barvinskoho/
Кашкадамова Н. Нові компакт-диски. Василь Барвінський. Вибране. 9 прелюдій для фортепіано. Солоспіви. Виконавці: Наталія Дитюк – сопрано, Мирослав Драган – фортепіано, Оксана Рапіта – фортепіано; Львівська національна філармонія. Українська музика. 2019. № 1 (31). С. 122–125.
Карась Г. Збереження і популяризація творчої спадщини Василя Барвінського митцями українського зарубіжжя. Українська музика : науковий часопис. 2018. Ч. 4 (30). С. 36–46.
Назар-Шевчук Л. Cтатуси першості Василя Барвінського: світові винаходи та національні пописи. Музика. 2017. 17.03. URL: https://mus.art.co.ua/ctatusy-pershosti-vasylya-barvinskoho-svitovi-vynahody-ta-natsionalni-popysy/
Черепанин М. Звукозаписи композицій Василя Барвінського в архівних фондах Українського Вільного Університету (Мюнхен, Німеччина). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2024. Випуск № 71. Том 3. С. 119–123.
Осмачко Ю. Любомир Горницький: штрихи до творчого портрета відомого галицького піаніста. Література та культура Полісся / відп. ред. і упоряд. Г. В. Самойленко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. № 99. Серія «Історичні науки». № 13. С. 247–255.
Волошин М. З концертової салі. Діло. 1924. Ч. 107. 17.05. С. 3.
Барвінський В. Концерти Любки Колеси. Діло. 1925. Ч. 33. 14.02. С. 2.
Plohn A. Z sali koncertowej. Stóliecie ukraińskiej pieśni narodowej. Chwila. 1927. № 3138. 15.12. S. 8.
[О. Н.] З музичного руху. Перед концертом пяністки Галі Левицької-Крушельницької. Діло. 1931. Ч. 68. 27.03. С. 4.
Святочний концерт у 120-ті роковини народження Тараса Шевченка. Діло. 1934. Ч. 70. 17.03. С. 5.
Людкевич С. З концертової естради. Третій концерт із творів В. Барвінського. Діло. 1938. Ч. 280. 16.12. С. 9.
Пяністка Дарія Гординська-Каранович. Діло. 1938. Ч. 14. 22.01. С. 8.
Соневицький І. Піяніст Любомир Горницький (в 10-ту річницю смерти незабутнього Товариша). Свобода. 1980. Ч. 38. 16 лютого. С. 4.
Гординська-Каранович Д. Любомир Горницький (посмертна згадка). Свобода. 1970. Ч. 6. 7 лютого. С. 4.
International aspects of Barvinsky [без підпису]. The ukrainian weekly. 1983. № 31. 31.07. PP. 5,12.
Шиманські-Ґаєр Г. Ukrainian Moods: У світлому сумі – вся Україна. Deutsche Welle. 2015. 30.11. URL: https:// www.dw.com/uk/ukrainian-moods-%D1%83-%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96-%D0%B2%D0%B8%D0%B9%D1%88%D0%BE%D0%B2-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BA%D1%82-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%B8/a-18884020
Савицький-молодший Р. Маловідомі рецензії Василя Барвінського, Станіслава Людкевича і Антона Рудницького на перші концерти піаніста Романа Савицького у Львовi. Василь Барвінський і сучасна українська музична культура / упор. В. Грабовський, Л. Філоненко, О. Німилович. Дрогобич : Посвіт, 2012. С. 18.
Горницький Любомир. Мала українська музична енциклопедія / опрацював О. Залеський. Мюнхен : Дніпрова Хвиля. 1971. С. 29.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






