V. BARVINSKY’S PIANO WORKS IN PERFORMANCE AND RECORDING
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-11Keywords:
piano works of V. Barvinsky, performing tradition, lines of succession, interpretationAbstract
The study of the formation of the performing tradition is a very important factor on the basis of which approaches are developed to the search for their own interpretative models by contemporary performers, especially in our time, when Ukrainian musical culture has received special conditions for presentation to the world. An idea of the approach to reading V. Barvinsky’s works can be partially formed on the basis of reviews of concerts by the author and his contemporaries, however, recorded professional audio recordings of musicians of high professional and artistic level are of particular value. The purpose of this study is an attempt to form a perspective on the historical projection and tradition and lines of continuity in their performance.An attempt to review the historical process of forming the foundations of performing traditions in the field of V. Barvinsky’s piano works demonstrates their close relationship with the development and crystallization of professional professionalism in the musical culture of Galicia in the interwar period, the functioning of art centers in the leading centers of the Ukrainian diaspora, and the consistent struggle to restore his works in the repertoire of Ukrainian pianists after a long period of artificial stagnation. The continuity of performing priorities from teachers to students in several generations is noticeable, as is the desire to achieve high mastery in the field of interpretation through non-national components of professional education. This demonstrates a logical kinship with both the convincing national beginning of V. Barvinsky's work and the organic harmony of his creative intentions with European artistic achievements, the requirement of high professionalism, erudition, and breadth of thinking for the appropriate interpretation of the author’s text. Original interpretive models of outstanding pianists of different generations (who studied or consulted directly with the author, his students, witnesses of their performances), recorded in sound recordings, provide invaluable material for studying the tradition and create a basis for crystallization of their own paths for young performers of today.
References
Кашкадамова Н. Звучить музика Василя Барвінського. Музика. 2018. 13.02. URL: https://mus.art.co.ua/zvuchyt-muzyka-vasylya-barvinskoho/
Кашкадамова Н. Нові компакт-диски. Василь Барвінський. Вибране. 9 прелюдій для фортепіано. Солоспіви. Виконавці: Наталія Дитюк – сопрано, Мирослав Драган – фортепіано, Оксана Рапіта – фортепіано; Львівська національна філармонія. Українська музика. 2019. № 1 (31). С. 122–125.
Карась Г. Збереження і популяризація творчої спадщини Василя Барвінського митцями українського зарубіжжя. Українська музика : науковий часопис. 2018. Ч. 4 (30). С. 36–46.
Назар-Шевчук Л. Cтатуси першості Василя Барвінського: світові винаходи та національні пописи. Музика. 2017. 17.03. URL: https://mus.art.co.ua/ctatusy-pershosti-vasylya-barvinskoho-svitovi-vynahody-ta-natsionalni-popysy/
Черепанин М. Звукозаписи композицій Василя Барвінського в архівних фондах Українського Вільного Університету (Мюнхен, Німеччина). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2024. Випуск № 71. Том 3. С. 119–123.
Осмачко Ю. Любомир Горницький: штрихи до творчого портрета відомого галицького піаніста. Література та культура Полісся / відп. ред. і упоряд. Г. В. Самойленко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. № 99. Серія «Історичні науки». № 13. С. 247–255.
Волошин М. З концертової салі. Діло. 1924. Ч. 107. 17.05. С. 3.
Барвінський В. Концерти Любки Колеси. Діло. 1925. Ч. 33. 14.02. С. 2.
Plohn A. Z sali koncertowej. Stóliecie ukraińskiej pieśni narodowej. Chwila. 1927. № 3138. 15.12. S. 8.
[О. Н.] З музичного руху. Перед концертом пяністки Галі Левицької-Крушельницької. Діло. 1931. Ч. 68. 27.03. С. 4.
Святочний концерт у 120-ті роковини народження Тараса Шевченка. Діло. 1934. Ч. 70. 17.03. С. 5.
Людкевич С. З концертової естради. Третій концерт із творів В. Барвінського. Діло. 1938. Ч. 280. 16.12. С. 9.
Пяністка Дарія Гординська-Каранович. Діло. 1938. Ч. 14. 22.01. С. 8.
Соневицький І. Піяніст Любомир Горницький (в 10-ту річницю смерти незабутнього Товариша). Свобода. 1980. Ч. 38. 16 лютого. С. 4.
Гординська-Каранович Д. Любомир Горницький (посмертна згадка). Свобода. 1970. Ч. 6. 7 лютого. С. 4.
International aspects of Barvinsky [без підпису]. The ukrainian weekly. 1983. № 31. 31.07. PP. 5,12.
Шиманські-Ґаєр Г. Ukrainian Moods: У світлому сумі – вся Україна. Deutsche Welle. 2015. 30.11. URL: https:// www.dw.com/uk/ukrainian-moods-%D1%83-%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96-%D0%B2%D0%B8%D0%B9%D1%88%D0%BE%D0%B2-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BA%D1%82-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%B8/a-18884020
Савицький-молодший Р. Маловідомі рецензії Василя Барвінського, Станіслава Людкевича і Антона Рудницького на перші концерти піаніста Романа Савицького у Львовi. Василь Барвінський і сучасна українська музична культура / упор. В. Грабовський, Л. Філоненко, О. Німилович. Дрогобич : Посвіт, 2012. С. 18.
Горницький Любомир. Мала українська музична енциклопедія / опрацював О. Залеський. Мюнхен : Дніпрова Хвиля. 1971. С. 29.







