СТАНОВЛЕННЯ ЖАНРУ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ТРУБИ В АВСТРІЙСЬКІЙ МУЗИЦІ ДОКЛАСИЧНОЇ ЕПОХИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-01Ключові слова:
австрійська музична культура, барокова труба, концерт для труби, соната для труби, Міхаель Гайдн, Леопольд МоцартАнотація
Наприкінці XVI століття труба відносно швидко інтеґрується в художню музику, що зумовлює необхідність її цілеспрямованого використання в різних контекстах, а не лише в суто прикладному, як це було до того часу. Кристалізується новий виконавський стиль на натуральній трубі, який отримав назву «кларіно» і став одним із найбільш яскравих маркерів музики барокової доби загалом. У другій половині XVII століття в європейській музиці з’являються нові взірці літератури для труби авторства М. Каццатті, Дж. Б. Вівіані та ін. Мета статті – актуалізувати здобутки барокового та ранньокласичного репертуару для труби та підкреслити роль австрійської школи у його становленні. Методологія дослідження ґрунтується на історико-культурологічному та аналітичному методах.Ключову роль у становленні нових сфер функціонування труби відіграла, окрім Італії, Австрія, де цей інструмент почав широко застосовуватися як у церковній, так і у придворній музиці. Однією з визначальних передумов цього процесу стало інтенсивне зростання ролі Віденської придворної капели. Додатковим чинником, що сприяв розширенню репертуару труби, стало активне музичне життя при єпископських резиденціях, зокрема в Зальцбурзі та Кремзирі. У цей час формується потужна ґенерація австрійських національних композиторів, більшість із них зверталися й до жанру сонати для труби: Г. Шмельцер, П. Й. Вейвановський, Г. І. Ф. Бібер. Ця тенденція збереглася і на етапі становлення трубного концерту, репрезентованого творчістю таких австрійських композиторів, як Йоганн Йозеф Фукс, Йоганнес Матіас Шперґер, Георг Ройтер мол., Леопольд Моцарт та Міхаель Гайдн.Наукова новизна: у представленому дослідженні докладніше й часто вперше в українському музикознавстві розглянута більшість цих творів, а також вказані виконавці, для яких вони могли би бути написаними.Висновки: стверджено основні стилістичні відмінності творів для віденської та зальцбурзької придворних капел: у першому випадку (Ґ. Ройтер мол.) це тричастинні композиції із характерним чергуванням частин «швидко-повільно-швидко», в другому (М. Гайдн, Л. Моцарт) – двочастинні композиції з ознаками біпартіальності, тобто включеності рис усіх чотирьох традиційних частин у двочастинну форму.
Посилання
Вакалюк П. В. Соната для труби Мауріціо Каццаті: Традиційність і новаторство. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. 2023. Вип. 43. Т. 1. С. 55–64.
Вар’янко О. Європейська соната для труби: історія, теорія, виконавство : рукопис дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво» ; ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2009. 214 c.
Вар’янко О. І. Труба в системі інструментальних жанрів європейської музики XVII – першої половини XVIII століть. Наукові записки Тернопільського НПУ імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». Тернопіль, 2011. Вип. 2. С. 143–148.
Мочурад Б. І. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2005. 233 с.
Мочурад Б. І. Стиль кларіно в жанровому просторі раннього сонатного циклу. Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. 2006. Вип. 20. С. 97–102.
Посвалюк В. Т. Труба в епоху бароко. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. 2016. Вип. 8. С. 28–34.
Слупський В. В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2018. 259 с.
Ahrens C. Art. Trompete, Geschichte, Die Naturtrompete, Renaissance und Barock. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 1998, online veröffentlicht 2016, URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/532688 (дата звернення: 10.12.2024).
Baumgartner A. Musik der Klassik. Salzburg, 1982. 735 р.
Boer B. Van. Historical Dictionary of Music of the Classical Period. Lanham : Scarecrow Press, 2012. 664 p.
Croll G., Vössing K. Johann Michael Haydn: sein Leben – sein Schaffen – seine Zeit. Wien : Neff, 1987. 208 р.
Dahlqvist R. Die Trompetentradition und die Trompete als Soloinstrument in Wien 1800–1830. Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Schliengen-Markgräflerland : Edition Argus, 2015. Р. 11–40.
Federhofer H. Georg Reutter d.J. als Mittler zwischen Johann Joseph Fux und Wolfgang Amadeus Mozart. Anzeiger der phil.-hist. Klasse der Österr. Akad. der Wissenschaften. 1983. Vol. 120. Р. 51–58.
Grassl M. Art. Schmelzer, Johann Heinrich. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2005, online veröffentlicht 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/50625 (дата звернення: 11.10.2024).
Haydn M. Trumpet concerto in C major. Edited by E. Tarr. London : Musica rara, 1971. 32 p.
Janik А. Michael Haydn. Zürich : Amalthea, 1952. 359 р.
Keim F. Das große Buch der Trompete: Instrument, Geschichte, Trompeterlexikon. Mainz : Schott, 2005. 860 р.
Kraus G. Musik in Österreich. Eine Chronik in Daten, Dokumenten, Essays und Bildern. Wien : Brandstätter Verlag, 1989. 518 р.
Lindner A. Die kaiserlichen Hoftrompeter und Hofpauker im 18. und 19. Jahrhundert. Tutzing : Hans Schneider, 1999. 346 р.
Mozart L. Concerto (1762, Original in D Major), Trumpet or Cornet (B + C) & Piano Arr.: John Glenesk Mortimer. Crans-Montana : Edition Marc Reift, 2024.
Reutter G. 2 Concertos in C major and D major. Editor: Edward H. Tarr. Coburg : Musikverlag David McNaughtan, 1990. 64 р.
Smithers D. L. The Music and History of the Baroque Trumpet Before 1721. Syracuse University Press, 1973. 323 p.
Spáčilová J., Sehnal J. Art. Vejvanovský, Pavel. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2006, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/531963.
Tarr E. The Trumpet. Portland, 1988. 151 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






