THE FORMATION OF THE TRUMPET CONCERTO GENRE IN AUSTRIAN MUSIC OF THE PRE-CLASSICAL ERA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-01

Keywords:

Austrian music, baroque trumpet, trumpet concerto, trumpet sonata, Michael Haydn, Leopold Mozart, Georg Reutter

Abstract

At the end of the sixteenth century, the trumpet was relatively quickly integrated into art music, which necessitated its purposeful use in various contexts, not just in purely applied ones, as it had been before. A new performance style on the natural trumpet, called “clarino”, crystallized and became one of the most prominent markers of Baroque music in general. In the second half of the seventeenth century, new examples of trumpet literature by M. Cazzatti, J. B. Viviani, and others appeared in European music. The purpose of the article is to actualize the achievements of the Baroque and early classical repertoire for trumpet and to emphasize the role of the Austrian school in its formation. The research methodology is based on historical, cultural and analytical methods.In addition to Italy, Austria played a key role in the development of new areas of trumpet functioning, where this instrument was widely used in both church and court music. One of the determining prerequisites for this process was the intensive growth of the role of the Vienna Court Chapel. An additional factor that contributed to the expansion of the trumpet repertoire was the active musical life at the bishops' residences, particularly in Salzburg and the Kremsier. At this time, a powerful generation of Austrian national composers was being formed, most of whom turned to the genre of trumpet sonata: H. Schmelzer, P. J. Veivanovsky, and H. I. F. Biber. This trend continued at the stage of formation of the trumpet concerto, represented by the works of such Austrian composers as Johann Josef Fuchs, Johannes Matthias Sperger, Georg Reutter Jr.Scientific novelty: The present study examines most of these works in more detail and often for the first time in Ukrainian musicology, as well as identifies the performers for whom they might have been written.Conclusions: The main stylistic differences of the works for the Viennese and Salzburg court chapels are established: in the first case (G. Reuter Jr.) these are three-part compositions with a characteristic alternation of fast-slow-fast parts, in the second (M. Haydn, L. Mozart) – two-part compositions with signs of bipartiteness, that is, the inclusion of features of all four traditional parts in a two-part form.

References

Вакалюк П. В. Соната для труби Мауріціо Каццаті: Традиційність і новаторство. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. 2023. Вип. 43. Т. 1. С. 55–64.

Вар’янко О. Європейська соната для труби: історія, теорія, виконавство : рукопис дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво» ; ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2009. 214 c.

Вар’янко О. І. Труба в системі інструментальних жанрів європейської музики XVII – першої половини XVIII століть. Наукові записки Тернопільського НПУ імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». Тернопіль, 2011. Вип. 2. С. 143–148.

Мочурад Б. І. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2005. 233 с.

Мочурад Б. І. Стиль кларіно в жанровому просторі раннього сонатного циклу. Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. 2006. Вип. 20. С. 97–102.

Посвалюк В. Т. Труба в епоху бароко. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. 2016. Вип. 8. С. 28–34.

Слупський В. В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2018. 259 с.

Ahrens C. Art. Trompete, Geschichte, Die Naturtrompete, Renaissance und Barock. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 1998, online veröffentlicht 2016, URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/532688 (дата звернення: 10.12.2024).

Baumgartner A. Musik der Klassik. Salzburg, 1982. 735 р.

Boer B. Van. Historical Dictionary of Music of the Classical Period. Lanham : Scarecrow Press, 2012. 664 p.

Croll G., Vössing K. Johann Michael Haydn: sein Leben – sein Schaffen – seine Zeit. Wien : Neff, 1987. 208 р.

Dahlqvist R. Die Trompetentradition und die Trompete als Soloinstrument in Wien 1800–1830. Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Schliengen-Markgräflerland : Edition Argus, 2015. Р. 11–40.

Federhofer H. Georg Reutter d.J. als Mittler zwischen Johann Joseph Fux und Wolfgang Amadeus Mozart. Anzeiger der phil.-hist. Klasse der Österr. Akad. der Wissenschaften. 1983. Vol. 120. Р. 51–58.

Grassl M. Art. Schmelzer, Johann Heinrich. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2005, online veröffentlicht 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/50625 (дата звернення: 11.10.2024).

Haydn M. Trumpet concerto in C major. Edited by E. Tarr. London : Musica rara, 1971. 32 p.

Janik А. Michael Haydn. Zürich : Amalthea, 1952. 359 р.

Keim F. Das große Buch der Trompete: Instrument, Geschichte, Trompeterlexikon. Mainz : Schott, 2005. 860 р.

Kraus G. Musik in Österreich. Eine Chronik in Daten, Dokumenten, Essays und Bildern. Wien : Brandstätter Verlag, 1989. 518 р.

Lindner A. Die kaiserlichen Hoftrompeter und Hofpauker im 18. und 19. Jahrhundert. Tutzing : Hans Schneider, 1999. 346 р.

Mozart L. Concerto (1762, Original in D Major), Trumpet or Cornet (B + C) & Piano Arr.: John Glenesk Mortimer. Crans-Montana : Edition Marc Reift, 2024.

Reutter G. 2 Concertos in C major and D major. Editor: Edward H. Tarr. Coburg : Musikverlag David McNaughtan, 1990. 64 р.

Smithers D. L. The Music and History of the Baroque Trumpet Before 1721. Syracuse University Press, 1973. 323 p.

Spáčilová J., Sehnal J. Art. Vejvanovský, Pavel. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2006, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/531963.

Tarr E. The Trumpet. Portland, 1988. 151 p.

Published

2025-11-28