ФОРТЕПІАННІ МІНІАТЮРИ Н. НИЖАНКІВСЬКОГО В ІНТЕРПРЕТАЦІЯХ М. КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ ТА О. КОЗАРЕНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-10

Ключові слова:

авторський текст, аудіофіксація виконань, інтерпретаційна концепція

Анотація

Композиторська майстерність митця, його талант найбільш повно розкриваються у взаємодії з талантом виконавця. Саме виконавець своїм прочитанням музики надає їй щоразу нових сенсів, відкриває нові, невідомі раніше, грані складної емоційно-інтелектуальної моделі змісту. Для формування власного інтерпретаційного задуму піаністу-виконавцю необхідно дослідити мистецький стиль автора, його особистість, деталі біографії та особливості конкретного твору. Важливою складовою частиною у цьому процесі є ознайомлення з якісними аудіофіксаціями виконань піаністів минулого та сьогодення, які варто брати до уваги. Такими вважаємо інтерпретації видатних виконавців, які здобули національне й європейське визнання. Назвемо насамперед найперші, прижиттєві записи творів Н. Нижанківського на вінілових дисках Любки Колесси і Дарії Гординської-Каранович. З подальших зафіксованих виконань вагомими є інтерпретаторські здобутки Марії Крушельницької та Олександра Козаренка. З огляду на відмінності засад фортепіанного виконавства, різницю генерацій, соціокультурних умов і творчих психотипів цих видатних піаністів порівняння їхніх трактувань творів Н. Нижанківського постає для піаніста-виконавця пізнавальним і цінним завданням. Обидві вибрані постаті є музикантами-універсалами – виконавцями, дослідниками, педагогами, для яких якісна інтерпретація і популяризація української музики є провідним завданням. У пошуку інтерпретаційного оптимуму обоє виконавців глибоко вивчали джерела творчості і стильові орієнтири композитора, життєві обставини, за яких виник твір, адресатів його дедикацій, структуру, драматургію, музичну мову кожного з творів. Спільними творами, які збережено у звукозаписі, є «Вальс» і «Спомин».Дослідження інтерпретацій видатних виконавців доводять можливості побудови різних, проте художньо переконливих стратегій у трактуванні авторського тексту. Очевидною є докладна підготовча робота піаністів щодо дослідження авторського задуму, граней форми, комплексу виразових засобів (насамперед фактури, динаміки, агогіки, штрихів). Водночас, будучи досвідченими виконавцями та харизматичними особистостями, кожен з них вибудовує власне унікальне трактування твору, не порушуючи при цьому авторської волі. Подібні порівняльні аналізи важливі для формування власних інтерпретаційних концепцій.

Посилання

Козаренко О. Терня і троянди на шляху Марії Крушельницької. Марія Крушельницька. Спогади. Статті. Матеріали / упоряд.: Т. Воробкевич, Н. Кашкадамова. Львів: СПОЛОМ, 2004. С. 31–34.

Коменда О. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець: монографія. Луцьк: Вежа, 2017. 252 с.

Копиця М. Смислова сутність «тіней і зорь» творчості Олександра Козаренка. Музика. 2020. 17.11. URL: http:// mus.art.co.ua/smyslova-sutnist-tiney-i-zor-tvorchosti-oleksandra-kozarenka (дата звернення: 11.05. 2024).

Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика. 1996. № 3. С. 3.

Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром. Zbruc. 2013. 26.08. URL: http://zbruc.eu/node/11971 (дата звернення: 15.01.2025).

Соневицький І. Композиторська спадщина Нестора Нижанківського. Записки НТШ: Праці музикознавчої комісії. 1993. Т. ССХХVІ. С. 334–352.

Приймова І. З товариського життя. Чайний вечір УФОТО. Діло. 1934. Ч. 100. 20.04. С. 5.

Марія Крушельницька. Спогади. Статті. Матеріали / упоряд.: Т. Воробкевич, Н. Кашкадамова. Львів : СПОЛОМ, 2004. 208 с.

Опарик Л. Мовленнєвий підхід у дослідженні національного музично-виконавського стилю (у світлі піаністичного мистецтва Любки Колесси та Марії Крушельницької). Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2013. Вип. 12. С. 59–67.

Єфименко А. Співтворчість крізь часи у просторі української культури. Музика. 2013. № 1. С. 42–43.

Нижанківський Н. Твори для фортепіано [Ноти] / комп.; уклад. М. Крушельницька. Київ: Музична Україна, 1989. 64 с.

Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 10. Musica humana: зб. ст. кафедри муз. україністики. Число 2. Львів, 2005. C. 360−365. (Серія «Історія української музики». Вип. 13: дослідження).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29