PIANO MINIATURES BY N. NYZHANKIVSKYI IN THE INTERPRETATIONS OF M. KRUSHELNYTSKA AND O. KOZARENKO
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-10Keywords:
author’s text, audio recording of performances, interpretative conceptAbstract
To fully experience the composer’s skill and talent and to form one’s own interpretative plan, high-quality audio recordings of performances are necessary, which should be taken as a guideline as optimal. We consider these to be the interpretations of outstanding performers who have gained national and European recognition. Let us first mention the very first, lifetime recordings of N. Nyzhankivskyi’s works on vinyl discs by Lyubka Kolessa and Daria Gordynska- Karanowych. Of the subsequent significant recorded performances, the figures of Maria Krushelnytska and Oleksandr Kozarenko are relevant in recognizing interpretive achievements. Given the differences in the principles of piano performance, the difference in generations, socio-cultural conditions and creative psychotypes of these outstanding pianists, the correlation of their interpretations of the works of N. Nyzhankivskyi becomes a cognitive and valuable task for the pianist-performer. Both selected figures are universal musicians: performers, researchers, teachers, for whom the high-quality interpretation and popularization of Ukrainian music is the leading task. In search of the interpretative optimum, both performers deeply studied the sources of creativity and stylistic guidelines of the composer, the life circumstances under which the work arose, the addressees of his dedications, personal manifestations of the composer’s style, structure, dramaturgy, musical language of each of the works. The joint works that have been preserved in the sound recording are “Waltz” and “Memory”.Studies of interpretations of outstanding performers reveal the possibilities of building different, but artistically convincing strategies in the interpretation of the author’s text. The pianists’ detailed preparatory work on the general and author’s stylistics, the study of style and author’s intention, dramaturgy, facets of form, a complex of expressive means (primarily texture, dynamics, agogics, strokes) is obvious. At the same time, being experienced performers and charismatic personalities, each of them builds their own unique interpretation of the work, without violating the author’s will. Such comparative analyses are important for the basis for the formation of their own interpretative concepts.
References
Козаренко О. Терня і троянди на шляху Марії Крушельницької. Марія Крушельницька. Спогади. Статті. Матеріали / упоряд.: Т. Воробкевич, Н. Кашкадамова. Львів: СПОЛОМ, 2004. С. 31–34.
Коменда О. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець: монографія. Луцьк: Вежа, 2017. 252 с.
Копиця М. Смислова сутність «тіней і зорь» творчості Олександра Козаренка. Музика. 2020. 17.11. URL: http:// mus.art.co.ua/smyslova-sutnist-tiney-i-zor-tvorchosti-oleksandra-kozarenka (дата звернення: 11.05. 2024).
Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика. 1996. № 3. С. 3.
Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром. Zbruc. 2013. 26.08. URL: http://zbruc.eu/node/11971 (дата звернення: 15.01.2025).
Соневицький І. Композиторська спадщина Нестора Нижанківського. Записки НТШ: Праці музикознавчої комісії. 1993. Т. ССХХVІ. С. 334–352.
Приймова І. З товариського життя. Чайний вечір УФОТО. Діло. 1934. Ч. 100. 20.04. С. 5.
Марія Крушельницька. Спогади. Статті. Матеріали / упоряд.: Т. Воробкевич, Н. Кашкадамова. Львів : СПОЛОМ, 2004. 208 с.
Опарик Л. Мовленнєвий підхід у дослідженні національного музично-виконавського стилю (у світлі піаністичного мистецтва Любки Колесси та Марії Крушельницької). Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2013. Вип. 12. С. 59–67.
Єфименко А. Співтворчість крізь часи у просторі української культури. Музика. 2013. № 1. С. 42–43.
Нижанківський Н. Твори для фортепіано [Ноти] / комп.; уклад. М. Крушельницька. Київ: Музична Україна, 1989. 64 с.
Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 10. Musica humana: зб. ст. кафедри муз. україністики. Число 2. Львів, 2005. C. 360−365. (Серія «Історія української музики». Вип. 13: дослідження).