ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ЯК ФЕНОМЕН ЖИТТЄТВОРЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-04

Ключові слова:

індивідуальний стиль музичної творчості, музична творчість, феноменологія творчості, композиторська творчість, виконавська творчість, стиль, музична діяльність, життєтворчість

Анотація

У статті досліджуються головні засади індивідуального стилю музичної творчості на основі філософського та музикознавчого обґрунтування. Шлях до усвідомлення унікальності вказаного явища, на думку автора, відкривається крізь призму екзистенціального підходу. У результаті, поняття «індивідуальний стиль музичної творчості» протрактовано значно ширше, ніж зосереджене на музично-мовному рівні, оскільки воно передбачає поєднання характерних рис у різних сферах музичної діяльності особистості та виходить на рівень життєтворчості (Н. Савицька), що перегукується з визначенням рецептивної свідомості homo cognitio, зверненої на саму себе, як основи нової парадигми музичної творчості ХХ століття (Л. Шаповалова). Проведене дослідження показало, що основні засади індивідуального стилю музичної творчості, який протрактовано як музичну діяльність у різних її видах, передусім, композиторському і виконавському, полягають у наступному. Доводиться, що головною умовою творчості є свобода у визначенні власного життя, у розумінні сутності мистецтва тощо. Відтак, саме свобода – явище діалогічної природи, що віддзеркалює «памʼять культури» – дає можливість особистості вийти на рівень розвиненої індивідуальності, шляхом самопізнання стати personsа, яка здатна творити. У результаті констатується, що personsа є не тільки психологічним, а й культурологічним феноменом, і стиль її творчості визначається поєднанням множинних чинників – від світоглядних і ціннісних до особливостей темпераменту. Стверджується, що задекларована проблематика потребувала залучення герменевтичного підходу до аналізу предмета дослідження, за допомогою якого розкривається сенс мистецьких творів як багатозначних текстів. Такий підхід представлено в українському музикознавстві у концепціях Л. Кияновської, О. Маркової та інших вчених, у чому вбачаються перспективи подальшого вивчення природи і специфіки індивідуального стилю музичної творчості як життєтворчого феномену.

Посилання

Савицька Н. Вікові аспекти композиторської життєтворчості : автореф. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2010. 36 с. URL : https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3427?show=full (дата звернення 26.09.2024).

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL : https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi-Navchalnij-posibnik.pdf (дата звернення 25.09.2024).

Борисенко М. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : автореф. дис. ... канд.. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2005. 17 с.

Коновалова І. Феномен композитора в європейській музичній культурі ХХ століття: особистісні та діяльнісні аспекти : дис. ... докт. мистецтвознав. : 26.00.01. Харків, 2019. 630 с. URL : https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/specrada/specrada/old_2019/Konovalova/disKonovalova.pdf (дата звернення 18.10.2024).

Сухленко І. Виконавський стиль Володимира Горовиця у руслі розвитку романтичної традиції : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2011. 16 с.

Ткаченко В. Універсалізм і специфіка музичного мислення у стилях гітарної творчості 1880-1990 років : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2013. 16 c.

Че Чао. Музично-виконавський стиль Лан Лана: специфіка, етапи, формування : дис. ... докт. філос. : 025. Київ, 2021. 178 с.

Іванніков Т. Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості : монографія. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д. Г., 2018. 392 c.

Зінків І. Феноменологія гітарної творчості. Рецензія на монографію «Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості» Тимура Іваннікова. Українська музика. 2018. Вип. 2. С. 179–181.

Бура М. Львівське камерно-оркестрове виконавство крізь призму ідеї персоналізму (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2018. 206 с.

Сковорода Г. Буквар миру / Укл. Л. Ушкалов. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2015. 320 с.

The Essential Kierkegaard. Princeton : Princeton University Press, 2020. 544 р.

Ніцше Ф. Так казав Заратустра ; Жадання влади / Пер. з нім. А. Онишка, П. Таращука. Київ : Основи, Дніпро, 1993. 415 с.

Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 34 с.

Шаповалова Л. Музика як аналог особистості: до проблеми рефлексійної свідомості : автореф. дис... д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2008. 38 с.

Bowne B. P. Personalism. Boston : Houghton Mifflin Company, 1908. 354 p.

Heidegger M. Der Ursprung des Kunstwerkes. Ditzingen : Reclam Universal-Bibliothek, 1986. 115 s.

Головей В., Кашаюк В. Теоретико-методологічне підґрунтя інтерпретації музики: дослідження, аналіз, перспективи. Fine art and culture studies. Луцьк, 2022. № 4. С. 12‒20. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-2.

Лисоколенко Т., Карпань І., Рогова О. Український екзистенціалізм: поміж філософією та літературою. Науково-теоретичний альманах «Грані». Том 24 : Філософія. 2021. № 7–8. С. 13–20.

Сковорода Г. De Libertate. Укрліб : бібліотека української літератури. 2000–2024. URL : https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=269 (дата звернення 15.10.2024).

Кияновська Л. Психо-соціальні характеристики музикознавчого тексту. Київське музикознавство. Київ, 2007. Вип. 21. С. 8–10.

Маркова О. Герменевтичний зріз музичної культурної соціології. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 235–241.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26