INDIVIDUAL STYLE OF MUSICAL CREATIVITY AS A PHENOMENON OF LIFE CREATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-04Keywords:
individual style of musical creativity, musical creativity, phenomenology of creativity, composer’s creativity, performing creativity, style, musical activity, life creativityAbstract
The article investigates the main principles of the individual style of musical creativity on the basis of philosophical and musicological substantiation. The way to understanding the uniqueness of this phenomenon, in the author's opinion, is opened through the prism of the existential approach. As a result, the concept of «individual style of musical creativity» is interpreted much wider than the one focused on the musical and linguistic level, since it involves a combination of characteristic features in various spheres of musical activity of an individual and reaches the level of life-creation (N. Savytska), which echoes the definition of receptive consciousness of homo cognitio, directed at itself, as the basis of a new paradigm of musical creativity of the twentieth century (L. Shapovalova). The study has shown that the basic principles of the individual style of musical creativity, interpreted as musical activity in its various forms, primarily composing and performing, are as follows. It is proved that the main condition for creativity is freedom in determining oneʼs own life, in understanding the essence of art, etc. Thus, it is freedom, a phenomenon of a dialogical nature that reflects the «memory of culture», that enables a person to reach a developed individuality level, to become a person capable of creating through self-knowledge. As a result, it is stated that a person is not only a psychological but also a cultural phenomenon, and the style of his or her creativity is determined by a combination of multiple factors – from worldview and value to temperament. It is argued that the declared problematics required the use of a hermeneutical approach to the analysis of the subject of research, which reveals the meaning of artistic works as multivalent texts. Such an approach is represented in Ukrainian musicology in the concepts of L. Kyianovska, O. Markova and other scholars, which offers prospects for further study of the nature and specifics of the individual style in musical creativity as a life-creating phenomenon.
References
Савицька Н. Вікові аспекти композиторської життєтворчості : автореф. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2010. 36 с. URL : https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3427?show=full (дата звернення 26.09.2024).
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL : https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi-Navchalnij-posibnik.pdf (дата звернення 25.09.2024).
Борисенко М. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : автореф. дис. ... канд.. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2005. 17 с.
Коновалова І. Феномен композитора в європейській музичній культурі ХХ століття: особистісні та діяльнісні аспекти : дис. ... докт. мистецтвознав. : 26.00.01. Харків, 2019. 630 с. URL : https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/specrada/specrada/old_2019/Konovalova/disKonovalova.pdf (дата звернення 18.10.2024).
Сухленко І. Виконавський стиль Володимира Горовиця у руслі розвитку романтичної традиції : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2011. 16 с.
Ткаченко В. Універсалізм і специфіка музичного мислення у стилях гітарної творчості 1880-1990 років : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Харків, 2013. 16 c.
Че Чао. Музично-виконавський стиль Лан Лана: специфіка, етапи, формування : дис. ... докт. філос. : 025. Київ, 2021. 178 с.
Іванніков Т. Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості : монографія. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д. Г., 2018. 392 c.
Зінків І. Феноменологія гітарної творчості. Рецензія на монографію «Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості» Тимура Іваннікова. Українська музика. 2018. Вип. 2. С. 179–181.
Бура М. Львівське камерно-оркестрове виконавство крізь призму ідеї персоналізму (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2018. 206 с.
Сковорода Г. Буквар миру / Укл. Л. Ушкалов. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2015. 320 с.
The Essential Kierkegaard. Princeton : Princeton University Press, 2020. 544 р.
Ніцше Ф. Так казав Заратустра ; Жадання влади / Пер. з нім. А. Онишка, П. Таращука. Київ : Основи, Дніпро, 1993. 415 с.
Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 34 с.
Шаповалова Л. Музика як аналог особистості: до проблеми рефлексійної свідомості : автореф. дис... д-ра мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2008. 38 с.
Bowne B. P. Personalism. Boston : Houghton Mifflin Company, 1908. 354 p.
Heidegger M. Der Ursprung des Kunstwerkes. Ditzingen : Reclam Universal-Bibliothek, 1986. 115 s.
Головей В., Кашаюк В. Теоретико-методологічне підґрунтя інтерпретації музики: дослідження, аналіз, перспективи. Fine art and culture studies. Луцьк, 2022. № 4. С. 12‒20. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-2.
Лисоколенко Т., Карпань І., Рогова О. Український екзистенціалізм: поміж філософією та літературою. Науково-теоретичний альманах «Грані». Том 24 : Філософія. 2021. № 7–8. С. 13–20.
Сковорода Г. De Libertate. Укрліб : бібліотека української літератури. 2000–2024. URL : https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=269 (дата звернення 15.10.2024).
Кияновська Л. Психо-соціальні характеристики музикознавчого тексту. Київське музикознавство. Київ, 2007. Вип. 21. С. 8–10.
Маркова О. Герменевтичний зріз музичної культурної соціології. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 235–241.