УОСОБЛЕННЯ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ В МОНООПЕРІ О. БІЛАША «БАЛАДА ВІЙНИ» У КОНТЕКСТІ ПОДІЙ ВІДВОЙОВУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-10

Ключові слова:

моноопера, лейтмотив, рефренність, реприза, наскрізна форма, композиція

Анотація

Розглянуто монооперу Олександра Білаша «Балада війни» на текст вірша Івана Драча «Балада про гени». Звернуто увагу на історичну ретроспективу фактів, що розкриваються в літературному тексті та порушують питання трагічної для всього людства теми Другої світової війни. Охарактеризовано сюжетну лінію моноопери, яка відображає почуття героїв у хвилини екстремальних людських переживань. Відзначено, що в художній композиції твору літературному компоненту належить значне місце, він безпосередньо впливає на принципи його структурної організації. Проведено аналіз літературного тексту, який об’єднаний єдиним стрижнем – драматургічним конфліктом, що визначає логіку та характер наскрізного розвитку. Докладний розбір тексту показав, що оригінальний виклад фактів у «Баладі про гени» І. Драча, які почергово скомпоновані у прозовій і поетичній формі епізодів, знайшло співзвучне відображення в композиційній структурі моноопери О. Білаша. Визначено, що основними об’єднувальними чинниками твору є: насамперед принцип репризного замикання (за відсутності текстової репризи): наприклад, епілог є тематичною та тональною репризою та водночас із прологом виконує роль обрамлення, сприяє цілісності композиції; другим об’єднувальним чинником є не менш важливий принцип наскрізної рефренності. Проведено докладний музично-теоретичний аналіз моноопери (мелодика, гармонія, фактура тощо). Підкреслено роль жанрової спрямованості пісенної музичної мови моноопери, яка вирізняється багатством і різноманітністю, використанням пісенних мелодій різного типу: ліричних, героїчних, епічних, драматичних. Подано короткі біографічні відомості про авторів. Підкреслено актуальність моноопери О. Білаша на текст І. Драча «Балада війни» в умовах сьогодення. Проведено паралелі між воєнними злочинами та жорстокістю фашистів у Другій світовій війні та тероризмом і варварством, які вчиняє російська армія на землях України після повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року.

Посилання

Гордійчук М. Заключний акорд. Культура і життя. 1977, 9 січня.

Дей О. Українська народна балада. Київ : Наукова думка, 1986. 263 с.

Дзюба І. Драч Іван Федорович. Енциклопедія сучасної України. Київ, 2008. Т. 8.

Муха А. Білаш Олександр Іванович. Українська музична енциклопедія. Київ, 2006. Т. 1. С. 206.

Помпєєва А. Вокальна стилістика у європейській опері малої форми кінця XIX–XX століть : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2017. 21 с.

Толошняк Н. Українська камерна опера (до проблеми еволюції жанру) : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.02. Київ, 1991. 23 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30