СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО РЕПЕРТУАРУ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИКО- СУСПІЛЬНИХ ФУНКЦІЙ БАНДУРНОЇ ТВОРЧОСТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-08

Ключові слова:

бандура, кобзарі, бандурне мистецтво, Гнат Хоткевич, репертуар для бандури

Анотація

У статті детально проаналізовано умови становлення бандури як повноцінного академічного інструмента, висвітлено етапи уніфікації його форми та розглянуто процеси формування концертного й дидактичного репертуару бандуриста. Основне питання, над яким розмірковує автор: здійснення ривка в розвитку академічної бандури від початку минулого століття до сьогодні й надалі. Саме XX ст. ознаменоване новим етапом розвитку бандурного мистецтва та появою низки визначних постатей у фольклорно-академічному виконавстві та творчости. Парадоксально: століття, у якому були фізично знищені численні носії автентичної кобзарської традиції та видатні особистості, пов’язані з цим давнім українським інструментом, позначене появою перших дослідницьких наукових праць з історії бандури, підручників гри, навчальних посібників, репертуарних збірників тощо. У дослідженні висловлено деякі застереження щодо презентації бандури сьогодні та окреслено шлях розвитку академічного бандурного мистецтва.

Посилання

Баштан С. Історія кобзи-бандури та її сучасний розвиток. Часопис НМАУ імені П. Чайковського. 2010. Т. 1. № 6. С. 57–60.

Баштан С. Роздуми про долю сучасної бандури. Україна музична. Альманах. 1995. С. 42–46.

Герасименко В. Бандура сьогодні і завтра. Бандура. 1988. № 25–26. С. 30–31.

Гуцал В. До проблем народно-інструментального жанру. Україна музична. Альманах. 1995. С. 26–28.

Дутчак В. До джерел становлення професійного репертуару для бандури. Творчість композиторів України для народних інструментів. 2006. С. 33–40.

Дутчак В., Жовнірович С., Шевченко М. Дзвеніть могутньо, святі бандури… До 40-річчя Івано-Франківської муніципальної капели бандуристів. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2009. 148 с.

Зінків І. Бандура як історичний феномен. Записки Наукового товариства імені Т. Шевченка. 2004. Т. CCXLVII. С. 392–401.

Ковчак В. Соціально–філософські аспекти симуляції суспільної активності та суспільної дійсності. Гілея. 2015. № 95. С. 182–185.

Протокол № 3 Загальних зборів Української капелі бандуристів імені Т. Шевченка з дружинами членів Капелі. Реґенсбург, 1946. 2 с.

Уманець В. Майстер кобзарської справи. Бандура. 1992. № 39–40. С. 28–29.

Хоткевич Г. Бандура та її можливості / ред. В. Мішалов. Торонто ; Харків : Глас ; Майдан, 2007. 90 с.

Хоткевич Г. Бандура та її репертуар / ред. В. Мішалов. Харків : Фонд нац.-культур. ініціатив ім. Г. Хоткевича, 2009. 270 с.

Хоткевич Г. Два поворотні пункти в історії кобзарського мистецтва. Музика – масам. 1928. № 10–11. С. 24–29. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=8490 (дата звернення: 11.06.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30