FORMATION OF PROFESSIONAL REPERTOIRE IN THE CONTEXT OF HISTORICAL AND SOCIAL FUNCTIONS OF BANDURA CREATIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-08

Keywords:

bandura, kobzars, bandura art, Hnat Khotkevych, repertoire for bandura

Abstract

The article analyzes in detail the conditions for the formation of the bandura as a full-fledged academic instrument, highlights the stages of the unification of its form, and considers the processes of formation of the banduryst’s concert and didactic repertoire. The main question that the author ponders over: making a breakthrough in the development of academic bandura from the beginning of the last century to today and beyond. The 20th century itself was marked by a new stage in the development of bandura art and the appearance of a number of notable figures in folklore-academic performance and creativity. Paradoxically, the century in which numerous bearers of the authentic kobzar tradition and outstanding personalities associated with this ancient Ukrainian instrument were physically destroyed was marked by the appearance of the first scientific works on the history of the bandura, playing textbooks, teaching aids, repertoire collections, etc. The study expresses some cautions regarding the presentation of bandura today and outlines the way forward for academic bandura art.

References

Баштан С. Історія кобзи-бандури та її сучасний розвиток. Часопис НМАУ імені П. Чайковського. 2010. Т. 1. № 6. С. 57–60.

Баштан С. Роздуми про долю сучасної бандури. Україна музична. Альманах. 1995. С. 42–46.

Герасименко В. Бандура сьогодні і завтра. Бандура. 1988. № 25–26. С. 30–31.

Гуцал В. До проблем народно-інструментального жанру. Україна музична. Альманах. 1995. С. 26–28.

Дутчак В. До джерел становлення професійного репертуару для бандури. Творчість композиторів України для народних інструментів. 2006. С. 33–40.

Дутчак В., Жовнірович С., Шевченко М. Дзвеніть могутньо, святі бандури… До 40-річчя Івано-Франківської муніципальної капели бандуристів. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2009. 148 с.

Зінків І. Бандура як історичний феномен. Записки Наукового товариства імені Т. Шевченка. 2004. Т. CCXLVII. С. 392–401.

Ковчак В. Соціально–філософські аспекти симуляції суспільної активності та суспільної дійсності. Гілея. 2015. № 95. С. 182–185.

Протокол № 3 Загальних зборів Української капелі бандуристів імені Т. Шевченка з дружинами членів Капелі. Реґенсбург, 1946. 2 с.

Уманець В. Майстер кобзарської справи. Бандура. 1992. № 39–40. С. 28–29.

Хоткевич Г. Бандура та її можливості / ред. В. Мішалов. Торонто ; Харків : Глас ; Майдан, 2007. 90 с.

Хоткевич Г. Бандура та її репертуар / ред. В. Мішалов. Харків : Фонд нац.-культур. ініціатив ім. Г. Хоткевича, 2009. 270 с.

Хоткевич Г. Два поворотні пункти в історії кобзарського мистецтва. Музика – масам. 1928. № 10–11. С. 24–29. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=8490 (дата звернення: 11.06.2023).

Published

2023-07-30