ШОСТА СИМФОНІЯ АВЕТА ТЕРТЕРЯНА ЯК МЕТАФОРА ВСЕЛЕНСЬКОГО РЕКВІЄМУ
Ключові слова:
вірменська симфонічна музика ХХ століття, Авет Тертерян, Шоста симфонія, композиційно-драматургічні аспекти, реквіємАнотація
Завданням дослідження визначено аналіз особливостей композиційно-драматургічної організації Шостої симфонії А. Тертеряна з урахуванням специфіки звуковисотної структури матеріалу. Для вирішення поставленої мети обрано структурно-функційний метод аналізу. У статті встановлено особливості розвитку жанру симфонії у вірменській музичній культурі. Названо витоки жанру та період розквіту класичної національної симфонії, який пов'язаний з творчістю композиторів А. Хачатуряна, А. Бабаджаняна, А. Арутюняна, Е. Мірзояна, Л. Сарьяна, Дж. Тер-Татевосяна, К. Орбеляна. Розглянуто особливості симфонічного стилю А. Тертерян на прикладі його одночастинних симфоній. Окреслено основну рису творчості Тертеряна – синтез технічного арсеналу мовних новацій ХХ століття з глибинними, архаїчними пластами вітчизняної культури – і визначено її як новаторську ідею композитора. Проаналізовано драматургічні та композиційні параметри Шостої симфонії. Виявлено зв'язок у концепції симфонії із семантичним ядром реквієму. Визначено, що музика не успадковує структурних моделей жанру і вільна від церковних регламентів, але композитор зберігає в ній смислові коди заупокійної меси. Встановлено особливості музичної символіки духовних жанрів, до яких апелює композитор у симфонії. Сонорика і мікрохроматика визначені як основні композиторські техніки в побудові композиційного профілю твору. Досліджено принципи відтворення архаїчних символів національної культури через використання фонем старовірменської лексики. Проаналізовано значення для концепції симфонії використання магнітофонних записів оркестрових тембрів і хорових голосів.
Посилання
Арановский М. Г. Симфонические искания. Москва : Советский композитор, 1979. 288 с.
Катунян М. И. Авет Тертерян. Мир по горизонтали и вертикали // Музыкальная академия. 1997. № 3. С. 48–50.
Кузнецова М. В. Медитативность как свойство музыкального мышления (Авет Тертерян, Арво Пярт, Валентин Сильвестров): автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство» / Московская гос. конс. им. П. И. Чайковского. Москва, 2007. 26 с.
Маклыгин А. Л. Фактурные формы сонорной музыки // Laudamus. Москва : Композитор, 1992. С. 129–137.
Ручьевская Е. А. Сочинение из верхнего ряда // Музыкальная академия. 2006. №2. С. 19–28.
Савенко С. И. Авет Тертерян: путь к глубинам звука // Музыка из бывшего СССР : сб. ст. Вып. 2. Москва : Композитор, 1996. С. 320–333.
Тертерян Р. А. Авет Тертерян. Диалоги. Ереван : Издательство ЕГК, 2010. 284 с.
Холопов Ю. Н. Гармония. Практический курс: Учебник для специальных курсов консерваторий (музыковедческое и композиторское отделения). В 2-х частях. Часть ІI. Москва : Композитор, 2005. 613 с.