ВІЗАНТІЙСЬКИЙ ЦЕРКОВНИЙ СПІВ У ДОСЛІДЖЕННЯХ о. ПЕТРА ФРАНЦА КРИП’ЯКЕВИЧA
Ключові слова:
о. Петро Крип’якевич, візантійський літургійний спів, гимнографія, монодія, сакральні піснеспіви, образ БогородиціАнотація
У статті розглядається історичний шлях розвитку візантійської гимнографії у дослідженнях о. Петра Крип’якевичa. Проаналізовано комплекс традицій візантійського літургійного співу, у жанровій структурі якого виділяється богородична тема. Відзначено, що в процесі розвитку християнського обряду удосконалюється драматургія текстів Богородиці, образ отримує аксіологічну завершеність і це пояснює залучення маріанських піснеспівів до всіх сфер літургійного богослужіння. Відзначено головні праці о. Петра Крип’якевичa, в яких проаналізовано історичний шлях формування візантійського обряду. Дослідник вперше серед українських дослідників створює цілісну працю, в якій послідовно викладає історію візантійської гимнографії та її жанрове різноманіття, аналізує творчість відомих гимнографів, висвітлює поетичні та музичні особливості піснеспівів. Дослідник окремо звертає увагу на музичну природу текстів, зокрема, на осмогласний принцип їхорганізації. Габілітаційне дослідження о. Петра стало першою спеціалізованою працею, що представляла українську медієвістику, а його дослідження є важливим внеском у світову скарбницю визнання духовної культури людства.
Посилання
Алексеева Г. Акцентология в византийской и русской певческих традициях как фактор национальной традиции // Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit. Wien, 2005. P. 7–10.
Антонович M. Візантійські елементи в антифонах української церкви // М. Антонович. Musica sacra. Львів, 1997. C. 21–38.
Крип’якевич П., о. Артистична форма 118 псалма // Калофонія. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2002. C. 283–296.
Antonowycz M. The chants from Ukrainian heirmologia. Bilthoven, 1974. 245 p.
Hannick Ch. Byzantinische Musik // MGG. T. 2. Kassel, 1995.P. 288–310.
Hannich Ch. Das musikalishe Leben in der Fruhzeit Bulgariens aufgrund literarischer Qellen des fruhslavishen Schrifttums // Byzantinoslavika. Brno, 1988. T. 49. S. 23–37.
Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki. Krakow, 2003. 124 p.
Krypjakevyć P. Alfabetyzm w poezyi biblijnej // Gazeta Kościelna. Lwów, 1900. Nr. 5. P. 23–25.
Krypjakevyć P. De hymnographia Mariana in Ecclesia Graeca // Записки НТШ. Львів, 1914. Т. 121. С. 1–62.
Krypjakevyć P Elenchus maiorum hymnorum Deiparae // Записки НТШ. Львів, 1917. T. 123–124. P. 156.
Krypjakevyć P. Przegląd ustepów poetycznych w Biblii // Gazeta Kościelna, 1899. Nr. 21, 23, 25, 30.
Pitra J.B. Hymnographie de l’église grecque / Pitra J.B. Rom, 1867. 246 p.
Velimirović M. The Byzantine Heirmos and Heirmologoin // Gattungen der Musik in Einzeldarstellungen. München, 1973. T. 1. P. 192–244.
Waloszek J., ks. Teologia muzyki. Wspolczesna mysl teologiczna o muzyce. Opole, 1977. 184 p.