МАЛОВІДОМА ПОПЕРЕДНИЦЯ «ТУРАНДОТ» ДЖАКОМО ПУЧЧІНІ - «ТУРАНДА» АНТОНІО БАЦЦІНІ

Автор(и)

  • Ван Юй

Ключові слова:

Турандот, Антоніо Бацціні, романтичний екзотизм, лірична опера, еклектика, орієнталізм, імагологія

Анотація

Образ Турандот отримав чи не найбільшу кількість прочитань в різноманітних жанрах, зокрема, і в опері, ознаменувавшись шедевром Дж. Пуччіні. Проте, досі маловідомими залишаються більше десяти його оперних попередниць, серед яких особливе місце посідає опера вчителя короля веризму – відомого скрипаля-віртуоза, композитора, громадсько-культурного діяча, професора композиції у Міланській консрваторії, в класі якого студіював Дж.Пуччіні – Антоніо Бацціні. Його єдина опера "Туранда" 1967 року стала предметом дослідження у даній статті, метою якої є окреслення імагологеми образу жорстокої принцеси у інтерпретації А.Бацціні.
Застосовуючи імагологічний методологічний апарат, який спрямований на всебічне окреслення Іншого, в тім - у контексті орієнтальної тематики, автор спирається на компаративний аналіз, який дає підстави для визначення спільних та відмінних рис у прочитанні образу героїні в контексті італійської та загальноєвропейської культурної парадигми. Створена майже 100 рр. після ф'яби К.Гоцці та 50 рр. перед оперою Дж. Пуччіні, "Туранда" А.Бацціні виявляє нові ракурси опрацювання даної тематики в оперному жанрі. Відходячи від елементів сommedia dell`arte, які є основоположними у фаволі Гоцці, Бацціні, хоч і залишається у сфері казкової фабули, визначає жанр своєї опери як "азійська фантазія", ґравітуючи, попри яскраве декоратвно-гаремне та державницько-імперське імаго Орієнту, до засад ліричної опери, її французьких моделей та взоруючись на ліричну драму В.Белліні. Образ головної героїні є типом femme fatale, яка впродовж розгортання драматичної дії набирає сентиментальних рис, перероджуючись з принцеси-вбивці у люблячу жінку. Еклектизм Бацціні проявився у відході від китайського контенту та розширенні геокультурних меж: дія відбувається в Персії (на прабатьківщині Турандот, збірний прообраз якої висвітлено у поемі Нізамі "Сім красунь"), принц Калаф стає індійським принцом Надіром, зберігаючи амплуа лірико-драматичного героя. Бацціні відмовляється від масок, натомість вводить новий яскравий персонаж – Мага Ормута, який репрезентує сили зла, адже безнадійно закоханий в Туранду, ініціює її до вбивств за допомогою магії. Екзальтована містично-оргаїстична сцена поклоніння Аріману – одна з кращих у втіленні видовищно-театральної екзотики. І хоч більше дясятка композиторів-романтиків намагалися адаптувати образ Турандот, своє оптимальне втілення героїня знайшла у аурі високого веризму, одним зі щаблів сходження до якого можна вважати "Туранду" А.Бацціні.

Посилання

Ван Юй. Оперні втілення літературного сюжету "Турандот" в європейській музичій культурі ХІХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне: РДГУ, 2018. Вип. 28. С.207-213.

Ханнанов И. Ральф П. Локк. Расширенный взгляд на музыкальный экзотизм. Музыкальный экзотизм: образы и отражения. Кембридж, 2009. Пер. А. Ровнера. Проблемы музыкальной науки. 2010. № 1 (6). С.47-59.

Adami G., Carner М. Letters of Giacomo Puccini: Mainly Connected withthe Composition and Production of His Operas. London: Harrap, 1974. 341 р.

Ashbrook W., Powers H. Puccini’s Turandot: the End of the Great Tradition. Princeton University Press, 1991. 208 p.

Bazzini A. La musica a Milano in Lombardia e oltre. Milano, S. Marinotti, 1996. Т 1. P.321.

Laffont R. Bazzani A. Dictionnaire biographique des musiciens. Paris, 1997, Т. 1. P.289.

Papaeti Anna. The Riddles of the Sphinx. URL: https://www.academia.edu /30870614/The_Riddles_of_the_Sphinx_Turandot_Programme_The_Royal_Opera_London

Parmentola С. Bazzini Antonio. Dizionario Enciclopedico Universale della Musica e dei Musicisti, Utet, Torino, Le Biografie. 1985. Vol I. P. 361.

Satori C. Antonio Bazzini e il teatro lirico in AA.VV. Melodramma italiano dell`ottochento Teatro. Torino: Enaudi 1977. P. 437-449.

Sartori С. L’Avventura del Violino. L’Italia musicale dell’Ottocento nella biografia e nei carteggi di Antonio Bazzini. Torino: ERI, 1978. P. 159-185

Tarling N. Orientalism and the Operatic World. London, Rowman & Littlefield, 2015. 354 p.

Toni A. Antonio Bazzini: la vita, il violinista, il didatta e il compositore Milano: Editrice Athena, 1946. 74 p.

Turanda: azione fantastica in quattro parti. Libretto. URL: https://www.loc.gov/item/2010657811

Turanda. Musica del maestro A. Bazzini. Fondo prezioso Conservatorio di musica Luca Marenzio - Brescia Manoscritti musicali della biblioteca del Conservatorio Luca Marenzio. URL: https://www.bdl.servizirl.it/bdl/bookreader/index.htmlpath=fe&cdOggetto=12048#page/10/mode/2up

Fetstival Puccini URL: https://www.puccinifestival.it/turandot-le-la-turanda-antonio-bazzini/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01