ХУДОЖНІЙ СВІТ ХОРОВОЇ МУЗИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ МИРОНА ДАЦКА
Ключові слова:
М. Дацко, хорові твори для дітей, художній світ, образАнотація
У статті висвітлюються аспекти дитячої хорової творчості М. Дацка. Хорове виховання посідає провідне місце, оскільки сприяє зростанню дитячої творчої ініціативи; зміцненню ціннісних орієнтирів особистості; формуванню музичної культури. Хоровий доробок М. Дацка є своєрідним дзеркалом, що відображає загальні процеси та закономірності розвитку сучасного українського хорового мистецтва для дітей. Хорові твори композитора міцно закріпилися в сучасній виконавській практиці і концертному житті м. Львова. Вони складають основу сьогоднішнього дитячого хорового репертуару. Проте при очевидній затребуваності у виконавській практиці досі не ставали предметом спеціального музикознавчого дослідження. Ця обставина зумовлює актуальність звернення до цієї теми та необхідність наукового осмислення цього пласту сучасної хорової музики для дітей. Встановлено ознаки художнього світу образів хорової музики композитора. Вивчення хорового доробку для дітей М. Дацка дозволило окреслити притаманні йому змістовні напрями, серед яких: світські і духовні твори на вірші українських поетів та священнослужителів; твори на канонічні тексти; хори, натхненні українською пісенністю. Хоровий твір розглядається як цілісна багаторівнева система, де за допомогою виражально-зображувальних можливостей хорової звучності реалізується мовний компонент; сюжетні прийоми генерують художній смисл, а композиційні – через розташування художнього матеріалу. Осмислення цього питання наближає до розуміння зв’язку: енергетика митця – енергетика твореного ним тексту. І чим яскравіший художній світ творів, чим природніші й сильніші виражені в них емоційні стани, тим адекватніше сприйняття виконавців та слухачів.
Зазначено, що хорові твори для дітей є показовим не тільки як зразок індивідуального стилю М. Дацка, а і як свідчення творчих досягнень української композиторської школи у ХХІ столітті. Таким чином художній світ образів хорової музики М. Дацка розглянуто як основу для національного відродження, властивого українській культурі межі тисячоліть.
Посилання
Бенч-Шокало О. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції. Київ: Український світ, 2002. 440 с.
Дацко М. Колискова для сестрички. Вокальний цикл на слова о. В. Б. Мендруня, ЧСВВ. Жовква: Місіонер, 2002. 22 с.
Дацко М. Твори для дитячого хору. Львів: Методичний кабінет навчальних закладів мистецтва та культури, 1996. 58 с.
Сбітнєва Л. Музично-педагогічна діяльність українських композиторів на початку ХХ століття. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Київ. 2016. Вип. 6. С. 203–210.
Федюра С. Хорове виконавство на сучасному етапі. Психолого-педагогічні науки. Ніжин. 2013. № 1. С. 71–74.
Черкашина-Губаренко М. Українська музика сьогодні: фрагменти та коментарі. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Збірник наукових праць. Аспекти історичного музикознавства. Харків. 2008. Вип. 22. С. 159–168.