АСОЦІАТИВНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ПРОВІДНИЙ МЕТОД ВИЗНАЧЕННЯ ІНТЕРВАЛІВ НА СЛУХ
Ключові слова:
сольфеджіо, інтервальний слух, асоціативне мислення, звуконаслідування, інтеграція англійської мови та музикиАнотація
В статті розглядається методика розвитку інтервального слуху, запропонована на початку 1990-х років викладачем Костянтинівської школи мистецтв В. М. Ситніковою, та шляхи її сучасного удосконалення. Методика базується на принципах асоціативного мислення та враховує вікові психологічні особливості учнів молодших класів. Обґрунтовано доцільність використання півтону як одиниці виміру величини інтервалів. Наведено асоціативну таблицю інтервалів у тому вигляді, в якому вона застосовувалася В. М.Ситніковою, та наголошено на необхідності її часткового оновлення. Серед шляхів удосконалення асоціативної таблиці інтервалів визначено переорієнтацію на початкові інтонації українських пісень та прийоми звуконаслідування. Акцентовано актуальність інтеграції у навчальному процесі англійської мови та сольфеджіо. Вказано на відмінності між звуконаслідуванням в англійській та українській мовах і запропоновано додавати до асоціативної таблиці інтервалів, крім вербального тексту, також зображення, які допоможуть дітям легше орієнтуватися і скоріше запам’ятовувати незнайомі їм англійські слова, минаючи етап перекладу. Зроблено висновок про ефективність методики В. М. Ситнікової, яка не тільки дозволяє впевнено розпізнавати музичні інтервали за їх фонічним забарвленням, але й в подальшому орієнтуватися у позаладових структурах сучасної музики.
Посилання
Аерова Ф. І. Практичні поради з методики викладання сольфеджіо. Київ : Державне вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. 64 с.
Боровик Т. А. Изучение интервалов на уроках сольфеджио. Подготовительная группа 1–2 классы ДМШ и ДШИ : Методические рекомендации. Москва : Классика ХХІ, 2006. 66 с.
Григорьева Г. В. Интервальный слух в курсе современного сольфеджио // Царскосельские чтения. 2012. №XVI. С. 240–243. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/intervalnyy-sluh-v-kurse-sovremennogo-solfedzhio
Давыдова Е. Сольфеджио для 5 класса ДМШ : Методическое пособие. Москва : Музыка, 1981. 48 с.
Карасева М. В. Сольфеджио – психотехника развития музыкального слуха. Москва : Композитор, 2002. 374 с.
Карасева М. В. Ю. Н. Холопов у истоков создания «Современного сольфеджио». Идеи Ю. Холопова в XXI веке: Сб. статей / Ред.-сост. Т. С. Кюрегян. Москва : Музиздат, 2008. C. 345–364.
Назайкинский Е. Взаимосвязи интервальных и ступеневых представлений в развитии музыкального слуха. Воспитание музыкального слуха : Сб. статей / Ред.-сост. А. П. Агажанов. Москва : Музыка, 1977. С. 25–77.
Синяева Л.С. Интонационные упражнения в курсе сольфеджио : Методическая разработка для преподавателей музыкальных училищ, училищ искусств и детских музыкальных школ. Москва : Мин-во культуры РСФСР, 1980. 42 с.
Сольфеджіо : Програма для музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу / Державний методичний центр навчальних закладів культури і мистецтв України; укладачі: О. В. Єпімахова, І. А. Жосан, В. В. Кулик, О. С. Печенко, І. А. Подлєсна, Т. Б. Сіротіна, Г. А. Смаглій, Н. І. Смольська, Г. М. Чиж. Київ, 2012. 129 с.
Утіна А. М. Інтегративні зв’язки між англійською мовою і сольфеджіо // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОНМА імені А. В Нежданової. Одеса, 2019. Вип. 29.
Холопов Ю. Н. Как петь новую музыку XX века. Воспитание музыкального слуха : Сб. статей. Вып. 2 / Сост. А. П. Агажанов. Москва : Музыка, 1985. С. 59–85.