ГЕНДЕРНА ПРОБЛЕМАТИКА В УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ЖУРНАЛІСТИЦІ ГАЛИЧИНИ (ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ)
Ключові слова:
українки, гендер, cтаття, музична журналістика, музичне мистецтвоАнотація
Феміністичний рух, який зародився в ХІХ столітті в Західній Європі, невдовзі поширився і на Східну Галичину. Одним із проявів фемінізму в галузі музичної культури стали дописи, статті та рецензії, в яких порушувалася гендерна проблематика. Їх авторами були чоловіки і жінки – як професійні музиканти, так і представники інших видів мистецької діяльності.
Станіслав Людкевич, Антін Рудницький, Нестор Нижанківський, Меланія Нижанківська, Галя Левицька, Дарія Віконська торкалися різних аспектів гендерної тематики. Це могли бути лише побіжні зауваження. Це також спеціальні висвітлення: як узагальнені, так і намагання звернути увагу на важливіші моменти різного характеру, а саме, кореляції приватно-особистого й професійного чинниківю Та всі ці міркування були спрямовані до подолання міцно вкорінених у галицькому суспільстві стереотипних поглядів на культурні «канони» чоловіка й жінки, на гендерну стратифікацію, що закріплювала стійкі ролі статей, та до пошуків способів якнайповнішої жіночої самореалізації в музичному мистецтві.
Характерними рисами названих авторів були високий інтелектуальний рівень, різнобічна праця на культурній ниві, а також уболівання за долю України. Їхні публікації з’являлися на шпальтах таких періодичних видань того часу: «Діло», «Нова хата», «Назустріч», «Українські вісті».
Можна констатувати, що названі публікації стали вагомим чинником формування виразного «жіночого акценту» в українській музичній культурі. Музична журналістика поступово розкривала потенціал для сприяння високим здобуткам українок у різних галузях музичного мистецтва, а саме, композиторській творчості, педагогіці, виконавстві, музикознавстві.
Посилання
Віконська Д. Жінка і мистецтво (Олена Кульчицька). Ars longa... : есеї. Упор. та літ. ред. Н. Поліщук. Львів: ЛА «Піраміда», 2015. С. 188-191.
Віконська Д. Українська артистка в концертовій салі. Ars longa... : есеї. Упор. та літ. ред. Н. Поліщук. Львів: ЛА «Піраміда», 2015. С. 291-292.
Крушельницька Л. Рубали ліс... Спогади галичанки. Львів: Астролябія, 2018. 576 с.
Левицька Г. Жінка-мистець як мати. Піаністка та педагог Галина Левицька: Матеріали обласної конференції викладачів фортепіанних відділів музичних училищ та мистецьких шкіл, присвяченої пам'яті Галини Левицької (Львів, 6 жовтня 2004). Львів, 2012. С. 53-54.
Любка Колесса, українська піаністка: Статті та матеріали / Ред.-упор. Н. Кашкадамова, В. Бобицька. Львів: Літопис, 2011. 460 с. 6. Людкевич С. З концертної естради. Концерт в 100-літню річницю Л. Бетховена. С. Людкевич. Дослідження. Статті, рецензії, виступи. У 2 тт. Львів: Дивосвіт, 2000. Том 2. С. 503–504.
Людкевич С. Попис учениць музичної школи в дівочім ліцеї. С. Людкевич. Дослідження. Статті, рецензії, виступи. У 2 тт. Львів: Дивосвіт, 2000. Т. 2. С. 441-443.
Мельник Л. Музична журналістика: теорія, історія, стратегії. На прикладах із щоденної преси Львова від початків до сьогодення. Львів : ЗУКЦ, 2013. 384 с.
Нижанківська М. Українська жінка і музика. Назустріч. 1934. Ч. 12. С. 6.
Нижанківський Н. З концертової салі. Галя Левицька. Пяністка. Молчко У. Публіцистична спадщина Нестора Нижанківського. Дрогобич: Посвіт, 2014. С. 185-187.
Нижанківський Н. З концертової салі. Концертова частина. Молчко У. Публіцистична спадщина Нестора Нижанківського. Дрогобич: Посвіт, 2014. С. 205-206.
Павлишин С. Перша українська композиторка Стефанія Туркевич-Лісовська-Лукіянович. Львів: БаК, 2004. 160 с.
Фрайт О. Музичний дискурс у творчості письменниці та науковця Дарії Віконської. Українська музика: Науковий часопис. Ч. 4. Львів, 2016. С. 36-47.