ЗАСАДИ ФОРТЕПІАННОЇ ПЕДАГОГІКИ ПРОФЕСОРА ЧЖОУ ГУАНЖЕНЬ
Ключові слова:
китайські піаністи, фортепіанна педагогіка, фортепіанна школа, виконавець, професійна музична майстерністьАнотація
Статтю присвячено вивченню багатомірності щаблів становлення педагогічного і виконавського досвіду Чжоу Гуанжень, результатом яких стало утворення засад власної методики викладання фортепіано і визнання її як унікального майстра фортепіанної педагогіки. Для цього досліджено найважливіші факти біографії піаністки. У процесі аналізу музикознавчих джерел, опублікованих авторських спогадів та особистих висловлювань піаністки виявлено, що цей процес охопив тривалий період її життя – від дитячих років (з 1932 р.) до початку праці на посаді заступника керівника фортепіанного відділу Центральної Пекінської консерваторії (1956). Досліджено специфіку тривалих систематичних, або й спорадичних короткочасних занять з кожним з її численних педагогів, систематизовано результати занять у кожного з них, специфіку напрямів їх впливу. Виявлено, що Чжоу Гуанжень отримала унікальний досвід, а її учителями були провідні представники різних національних шкіл: китайської – Цянь Ци, Дін Шаньде, Ян Цзяжень, німецької – В. Френкель, А. Маркус, Віденбаум, важливе значення мали заняття з видатним піаністом і диригентом, італійцем Маріо Пачі та представником угорської фортепіанної школи, учнем Ф. Ліста Б. Белаї. Значний вплив на становлення Чжоу Гуанжень-виконавця і педагога мали заняття з автором праці «Техніка фортепіанної гри», представником чеської фортепіанної школи Й. Гатом, заняття в аспірантурі у виконавця і педагога, представника російської фортепіанної школи А. Татуляна, який опосередковано познайомив її зі школами гри своїх власних педагогів – видатних російських піаністів О. Гнесіної, О. Гольденвейзера, Г. Нейгауза. Виведено значення навчання Чжоу Гуанжень у кожного з цих педагогів і їхній вплив на становлення Чжоу Гуанжень як виконавиці, музичної інтерпретаторки, композиторки, музикознавця. Кожний з етапів виконавського і педагогічного вдосконалення піаністки мав значення отримання неоціненного досвіду і її своєрідного сходження щаблями до вищих форм професіоналізму. Підсумовано, що засади фортепіанної педагогіки Чжоу Гуанжень сформувались під впливом усвідомлення досягнень кожного з її педагогів і під впливом сучасних традицій розвитку професійного фортепіанного мистецтва Китаю.
Посилання
Вей Тігне. Піаністові необхідно створювати фортепіанну музику. Народна музика. Пекін, 1983. № 5. С. 43-57.
Дін Шаньде. Чому китайський народ може сприймати і розуміти музику Шопена. Дослідження музики. Пекін, 1960. №2. С. 4 – 9.
Коменда О. Універсальна особистість як феномен музичної культури: доба ренесансу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: мистецтвознавство. 2016. Вип. 35. С. 156–164.
Сунь Цзинань. Знамениті музичні твори Китаю і зарубіжжя. Шаньдун: Виховання, 1985. 813 с.
Хуан Даган. Педагог мистецтва фортепіано Чжоу Гуанжень. Дослідження музики. Пекін: Центральна консерваторія музики, 2007. С. 132-189.
Цинь Цинь. Феномен универсализма творческой личности на примере жизни и деятельности Чжоу Гуанжэнь. Общество. Среда. Развитие: Научно-теоретический журнал. Санкт-Петербург, 2012. № 4. С. 197-201.
Чжао Шимін. Чжоу Гуанжень. Інтерв’ю з автором. Мистецтво фортепіано. Пекін, 2007. Лютий. С. 4-8.
Чжао Шимін. Піаністка Чжоу Гуанжень. Біографії сучасних китайських музикантів. Шеньян: Чунфен-арт і літературна преса. 2009. Т. 4. С. 137-144.
Чжоу Гуанжень: Журі Хеннаня. Другий Міжнародний конкурс піаністів у Шеньчжені. URL: http://www.chinaculture.org/focus/focus/201 lszpiano/20111 l/02/content425563.htm
Чжоу Гуанжень. Мистецтво викладання гри на фортепіано. Пекін: Вища освітня преса, 1990. 341 с.
Чжоу Гуанжень Основи підготовки до фортепіанного виконання. Пекін: Вища освітня преса, 1990. 632 с.
Horvath, Janet. The Great Women Artists who shaped music: Zhou Guangren. URL: https://interlude.hk/great-women-artists-shaped-music-part-xvi-zhou-guangren
Zhao Shimin. The Piano Is My Life - female pianist Zhou Guangren. Modern and Contemporary Chinese Musicians' Biographies. Shenyang, China: Spring Wind Cultural Press / translated by Elaine Chew. Cambridge, Massachusetts, 1997. URL: https://sites.google.com/site/contemporarychinesepianomusic/home/composers/zhou_guangren