ЕТНОХАРАКТЕРНІ ЗАСАДИ СКРИПКОВОГО КОНЦЕРТУ МЕЧИСЛАВА КАРЛОВІЧА
Ключові слова:
скрипковий концерт, етнохарактерність, ліризм, романтизм, фольклоризмАнотація
У статті розглянуто естетичні передумови проявів етнохарактерності у польській музиці початку ХХ ст. у зв’язку з діяльністю товариства «Молода Польща», проаналізовано Скрипковий концерт A-dur (1902–1903) М. Карловіча (Mieczysław Karłowicz) з огляду на вказані вище процеси, виявлено риси етнохарактерності у вказаному творі, визначено їхнє підґрунтя та вказано на перспективи розвитку. Наголошено, що діапазон втілених у творі етнохарактерних засад показав, що їхній простягається від тонкого ліризму до фольклорної трансформації та у стилістичній проекції від романтизму до його пізнього варіанту із залученням ознак фольклоризму. Тематизм твору виростає із декількох надзвичайно яскравих інтонаційно-конструктивних комплексів, що мають фольклорні витоки. Це секундово-квартове ядро теми головної партії, що звучить апофеозом у коді концерту, різноспрямовані кварто-квінтові та поступенні послідовності танцювальної природи, а також кантилена народно-пісенного походження у побічній партії першої частини та епізодичній темі фіналу. Народні джерела яскраво живлять тематизм крайніх частин концерту, натомість друга частина («Романс») витримана у дусі романтичного інтонаційного словника. Визначено, що Скрипковий концерт М. Карловіча має важливе, етапне значення для розвитку польської музики. Твір трактується як концерт симфонізованого типу у дусі романтизму із фольклористичними тенденціями, що базуються на яскравих етнохарактерних засадах. У цьому вбачається паритетність акультураційних (загальноєвропейських романтичних) та інкультураційних (етнохарактерних) тенденцій у творі. Витончений ліризм, втілений характерною кантиленністю, і трансформація народної інтонаційності, виражені у Скрипковому концерті М. Карловіча, є проявами національного духу митця, реалізованого крізь призму романтичного світовідчуття.
Посилання
Дерев’янченко О. Неофольклоризм у музичному мистецтві: статика та динаміка розвитку в першій половині ХХ століття : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03. Київ, 2005. 19 c. URL : https://studfile.net/preview/8134363/
Кашкадамова Н. Національний міф Шопена та українська інтерпретація.Наукові збірки ЛДМА імені М. В. Лисенка. Львів, 2001. Вип. 5. Musica Galaciana. Музика Галичини. Том 6. С. 215–221.
Ковалів Ю. Молода Польща. Енциклопедія сучасної України. ІЕД НАН України. URL : http://esu.com.ua/search_articles.php?id=69010 (01.06.2020).
Павлишин С. Музика двадцятого століття: навчальний посібник. Львів : БаК, 2005. 232 с.
Приходько А. Польський скрипковий концерт XX ст. в аспекті стильової еволюції жанру. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ, 2008. Вип. ХІІ–ХІІІ. С. 139–144. URL : http://lib.pnu.edu.ua/files/Visniki/mystectvo/785483%20%D0%92%D0% 9F%D0%A3%20%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE.,%20%D0%92%D0%B8%D0%BF.%2012%20-%2013.,%202008%20%D1%80.pdf
Сюта Б. Принципи організації художньої цілісності у творчості українських і польських композиторів 1970-х – 1990-х років : дис. ... докт. мистецтвознав.: 17.00.03. Київ, 2006. 419 с.
Gutowski W. Artura Hutnikiewicza badania nad Młodą Polską. URL : https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LC/article/view/LC.2016.052
Hutnikiewicz A. Młoda Polska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. 484 str. URL : https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wyka-modernizm-polski.html
Jarocinski St. Glowne tendencje estetyczne w musyce XX wieku. Muzyka. Warszawa, 1956. N 3. Str. 3–22.
Mieczysław Karłowicz, «Koncert skrzypcowy A-dur». Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich. Marzec 2002. URL:https://culture.pl/pl/dzielo/mieczyslaw-karlowicz-koncert-skrzypcowy-a-dur
Wyka K. Modernizm polski. Fundacja Nowoczesna Polska. 338 str. URL : https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/wyka-modernizm-polski.pdf
Zielinski T. A. Stile, kierunki i tworey muzyki XX vieku. Wyd. 2. Warszawa : Centr. osrodek metod. upowszochn. kultury, 1960. 278 str.