MUSICAL INFRASTRUCTURE AS A REFLECTION OF THE MUSICAL LANDSCAPE OF THE COUNTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-50-06

Keywords:

musical landscape, musical infrastructure, socio-cultural inquiries, cultural-historical parameters, musical being, musical interests, musical education, musical creativity, composer’s school, performance interpretation, listening perception

Abstract

The aim of the article is to analyze the concepts of musical landscape and musical infrastructure in aspect of their correlation and connection. It is emphasized that they can be considered at the macro- and micro-scale level, using the example of both the country as a whole, and its regions or individual cities. It was noted that in the analyzed problem, the musical needs and musical interests of society, in various layers of society, which reflect the general socio-cultural trends and represent the level of spiritual and artistic requests of the recipients, become especially relevant. The concept of musical landscape, applied to the category of musical infrastructure, reflects both cultural and historical parameters, as well as the intensity of musical creativity, the level of musical education, the development trends of composer schools, the specifics of performing interpretation, the peculiarities of listening perception, etc. The musical infrastructure can be considered through the prism of the embodiment of cultural value orientations of society. It was noted that both centrifugal and centripetal trends in the musical life of the country are observed today, connected with the emigration of musicians or the change of their place of residence within the country; the growing role of the civil and professional position of artists, expressed in the appearance of a large number of works, often of patriotic or sacred content; an active concert and festival-competition movement, a significant number of charity events; growing interest in the national musical product both in the middle of the country and abroad; increased interest in the creative output of representatives of the Ukrainian composer school of the past and present, in the performing interpretation of national musical artifacts; placing various socio-cultural functions on musical creativity, among which priority was given to civic-patriotic, educational, representative and therapeutic; a sensitive listening perception of the surrounding musical reality, filled with a call to fight, prayer silence, mournful mourning of the newest Heroes and hope for victory. А combination of offline and online forms of learning in music education, with active digitization of educational processes and their approximation to world educational standards is noted.

References

Асталош Г. Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості. Вісник національної академії керівних кадрів керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2022. № 4(43). С. 73–78. DOI https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2022.269419 URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/269419 (дата звернення: 07.11.2023).

Верменич Я. Глобалізація vs локалізація: діалектика взаємодії у сучасному світі. Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки. Вип. 30. 2021. С. 207–224. DOI: https://doi.org/10.15407/mzu2021.30.207 URL: http://resource.history.org.ua/publ/Mzu_2021_30_12 (дата звернення: 17.10.2023).

Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні / наук. ред. П.Т. Тронько. НАН України. Інститут історії України. Київ : Інститут історії України, 2003. 516 с.

Кавунник О. Етнорегіональні виміри сучасного українського музикознавства. Культура і сучасність. Київ : Міленіум, 2014. № 1. С. 114–118.

Кияновська Л. Соціокультурна парадигма львівської композиторської школи. Українське музикознавство. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2019. Вип. 45. С. 31–48. DOI: https://doi.org/10.31318/0130-5298.2019.0.45.189953 URL: http://musicology.com.ua/article/view/189953 (дата звернення: 19.09.2023).

Кияновська Л., Мельник Л. Національні традиції музично-естетичного виховання в глобалізованому просторі сучасності. Інтегральна система мистецької освіти: етнокультурний напрям розвитку здібностей творчої особистості. Колективна монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. С. 172–204.

Ластовецька-Соланська З. Інфраструктура сучасного музичного життя в регіональному вимірі. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 48. Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2022-48.07. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/232 (дата звернення: 07.09.2023).

Ластовецька-Соланська З. Формування сучасної музичної інфраструктури України. Українська музика: науковий часопис. Число 2 (32). Львів, 2019. С. 5–11. DOI: 10.33398/2224-0926-2019-32-2 URL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2019/11/2019-2-n32-03.pdf.

Романишин М. Звуковий ландшафт і екосвідомість у сучасній українській електроакустичній музиці. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 49. Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-06. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/708 (дата звернення: 17.10.2023).

Сугробова Ю.Ю. Культуротворчість у діалозі традицій і новацій сучасного поліетнічного суспільства України (кримський досвід) : монографія. Сімферополь : Видавничий центр КДМУ, 2012. 352 с.

Сюта Б. Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. Том 2. № 1. Київ, 2019. С. 22–34. DOI https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784. URL: http://musical-art.knukim.edu.ua/article/view/171784 (дата звернення: 09.09.2023).

Чекан Ю. Музична сфера сучасної культури: виміри та конфігурації. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 129. Київ, 2020. С. 81–91.

DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2020.129.219681. URL: http://naukvisnyknmau.com.ua/article/view/219681 (дата звернення: 15.10.2023).

Яковлев О. Синергія культурного регіонального розвитку України. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 12–26. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.16.2015.3219 URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/3219 (дата звернення: 21.09.2023).

Berry J. Welcome to the Machine? Changing Music Industry Value Frameworks and the Key Characteristics of New Music Industry Business Models : PhD Thesis / University of Newcastle upon Tyne. Newcastle upon Tyne, 2011. 313 р. URL: https://theses.ncl.ac.uk/jspui/bitstream/10443/1169/1/Berry%2011.pdf (дата звернення: 17.10.2023).

Słodowa-Hełpa M. Między globalizacją a glokalizacją. Studia Oeconomica Posnaniensia. 2017. Vol. 5, № 5, pp. 7–22. DOI: 10.18559/SOEP.2017.5.1. URL: https://www.researchgate.net/publication/320448158_Miedzy_globalizacja_a_glokalizacja (дата звернення: 07.07.2023).

Published

2023-12-14