WEDDING VOCAL AND RITUAL CULTURE OF CENTRAL VOLYN: ETNOGRAPHY AND MELOTYPOLOGY

Authors

  • Olena Ivanivna Serko

Keywords:

traditional vocal-ritual culture, Central Volyn, melotypes, rhythm and structural model, wedding tunes, ladkanka, peredladkanka

Abstract

On the basis of a considerable number of musical and ethnographic materials (recorded by the author and taken from published and archival sources) from the little studied territory of Central Volhyn, the ethnographic features of the wedding and ritual tunes of the most common wedding melotypes are analyzed and described. During analyzing and determining of melotypology the methodological basis was the work of leading Lviv ethnomusicologists Bohdan Lukanyuk “Melotypology of wedding ladkankas and songs (based on Western Polissya and West Volyn)” [19]. It was defined that wedding melodies of Central Volyn is represented by
ladkankas, songs and pryspivkas. Throughout all territory was recorded the existence of 7 ladkanka’s rhythm types in 12 varieties. The most common ladkanka’s melotype is tirade six syllabic ladkanka of binary rhythmic organization. Genre group of wedding songs are presented only by two melotypes. It also widely prevalent dedicated to marriage (also occasionally can be done in other circumstances) pryspivkas work, mainly in accentdynamic rhythm. An important feature of the wedding genre cycle is the existence preladkankas in the western part of Central Volyn (the villages of Dubensky and Zdolbunivsky districts). This study first attempts to describe wedding ethnograpy and main wedding tunes of the Central Volyn. In this article, researchers, teachers and all the persons interested in folk culture will find information that can be used for teaching ethnology courses in schools, secondary and higher education; local history, ethnology studies, and more.

References

Бондар Ю. Обряд короваю (записаний в с. Новомалин Острозького р-ну Рівненської обл. / Ю. Бондар: дипломний реферат / Наук. керівник Ю. Рибак. Рівне, 2000. 23 с.

Весілля на Дубенщині: 170 українських весільних пісень, записаних учителем-пенсіонером Туриком Степаном Івановичем / [упорядник М. Якубчук]. Крем’янець, 2001. 86с.

Весільні обряди Рівненщини : фольклорно-етнографічні записи ХІХ-поч. ХХ ст. / [упор. М. Борейчук]. Рівне : Волинські обереги, 2004. 140 с.

Весільні пісні. Т.1 / [упор. М. М. Шубравська]. Київ: Наукова думка, 1982. 870 с.

Весільні пісні. Т.2 / [упор. М. М. Шубравська]. Київ: Наукова думка, 1982. 679 с.

Гончаренко О. Весільні наспіви силаборитмічної моделі 5+3 на території Сумщини: Мелоареалогія // Етномузика. Львів, 2008. Вип. 5. С. 40–66.

Давидюк В. Етнологічний нарис Волині [за матеріалами експедиції Полісько-Волинського народознавчого центру «Волинянина-2003»]. Луцьк : Інститут культурної антропології, 2005. 70 с.

Давидюк В. Етнокультурна своєрідність Волині // Народна творчість та етнографія, №3. 2005. С. 66-77.

Зачикєвіч Т., Клименко І. Весільні пісні Полтавщини: ритмотипологія і географія // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2013. Вип. 8. С. 118–130.

Клименко І. Вектори генеральних ритмотворчих алгоритмів українсько-білоруського ранньотрадиційного меломасиву: 1. До постановки проблеми // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2011. Вип. 6. С. 10–33.

Клименко І. Вектори генеральних ритмотворчих алгоритмів українсько-білоруського ранньотрадиційного меломасиву: 2. Весільний „макротип” моделі V557 // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2012. Вип. 7. С. 11–25.

Клименко І. Макроареалогічні замітки центральноукраїнського картографа // Етномузика. Львів, 2007. Вип. 3. С. 95–113.

Клименко І. Макроареалогічні замітки. Нарис другий. Весільні мелодії з віршами 4+4+6 та 5+5+7 // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2010. Вип. 5. С. 121–137.

Клименко І. Ритмоструктурна систематика весільних мелодій українсько-білоруського мелоареалу (Погляд із Прип’ятського Полісся) // Проблеми етномузикології. Київ, 2004. Вип.2. С. 135–165.

Клименко І. Слов’янські весільні шестидольники як мелогеографічна система: введення у проблематику) // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2014. Вип. 8. С. 90–117.

Клименко І. Українські весільні тиради на шестидольній основі // Етномузика. Львів, 2014. Вип. 10. С. 31–52.

Коробчук В. Пісенна традиція села Майків (Гощанського р-ну Рівненської обл.): дипломна робота / Наук. керівник Ю. Рибак. Рівне, 2011. 60 с.

Луканюк Б. Кілька заміток про т.зв. заспіви-зачини весільних ладканок // Третя конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель (Львів, 1-5 квітня 1992 р.): Матеріали. Львів, 1992. С. 38–45.

Луканюк Б. Спроба мелотипології весільних ладканок і пісень західного Полісся та західної Волині // Етнокультурна спадщина Полісся / ред.- упоряд. В. П. Ковальчук. Рівне: Перспектива, 2004. Вип. 5. С. 95–108.

Луканюк Б. Передладканка вздовж Ікви: тези // П'ята конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель (Львів, 15-16 грудня 1994 р.): Матеріали. Львів, 1994. С. 73–74.

Луканюк Б. Питання методики географічного етномузикознавства й етнографічне районування західноукраїнських земель // Перша конференція дослідників народної музики західноукраїнських земель. Львів, 1990. С. 5–8.

Мартиновська М. Мій край пісенний – Здовбиця моя : фольклорний збірник . Рівне, 2005. 76 с.

Нагорна О. Весільна обрядовість Середньої Волині: етнографія та мелотипологія : дипломна робота. Львів, 2014. 80 с.

Народні пісні Рівненщини (фонографічний збірник) / [редактор-упорядник, автор переднього слова і приміток Н. Супрун-Яремко]. Рівне: ПП М. Дятлик, 2013. 460 с.

Пех О., Рибак Ю. Весілля в селі Городок // Етнокультурна спадщина Полісся. В. 7. Рівне: Перспектива, 2006. С. 132–153.

Рибак Ю. Типи й ареали весільних наспівів Верхньоприп’ятської низовини // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2010. Вип. 5. С. 62–76.

Скаженик М. Трирядкові весільні наспіви з шестидольною основою на Польсько-Волинському пограниччі (Північна Житомирщина): ритмічні та звуковисотні різновиди // Проблеми етномузикології. Серія Слов’янська мелогеографія. Київ, 2013. Вип. 8. С. 131–142.

Сливинський Ю. Заспіви весільних ладканок: типи і поширення // Друга конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) земель (Львів, 27-31 березня 1991 р.): Теоретичні студії. Львів, 1991. С. 20–29.

Стафійчук Н. Частина весільного обряду „Виряджання молодої до шлюбу” (записаний у с. Сухівці Рівненського р-ну Рівненської обл.): дипломний реферат / Наук. керівник Л. Гапон. Рівне, 2001. 32 с.

Цехміструк Ю. Народні пісні Волині: Фонографічні записи 1936-1937 років. Джерельні матеріали та видання Б. Столярчука; відчитання та загальна редакція Б. Луканюка]. Львів; Рівне, 2006. 480 с.

Published

2023-04-03