CLARINET AS A PART OF "TROYISTA MUZYKA": IMPLANTATION OF TRADITIONAL ENSEMBLE FORMATION IN THE WORKS OF LEVKO KOLODUB
Keywords:
“troyisti” musicians, clarinet, new-folklore, folk and academic music, Levko KolodubAbstract
In the article for the first time an attempt is made to compare the principles of making folk "troyista muzyka" and implanting the features of this type of ensemble performance in the field of Ukrainian academic music. The principles of authentic ensemble music making and leading spheres of structural-functional formations in traditional instrumental culture as a basis for composer's interpretation are considered. Based on a comprehensive analysis of "Troyista muzyka" by L. Kolodub, the following features of the folk instrumental tradition were revealed: clarinet acts as a soloist in the ensemble formation of "troyista muzyka"; suite construction of the series of episodes, based on which are close to folk author's and authentic regional samples of Ukrainian dance culture (arkan, kozachok, hopak, kolomyyka, march-vivat); the kaleidoscopic sequence of frames-knees is enriched with improvisational invariants with the content of ostinato rhythm formulas and "moderation"; “Visualization” of changes in dance figures and movements due to stereo effects of differentiation of parts and merging-unison sounds, melody shifts between timbre planes, duplication; imitation of folk instruments (percussion, bagpipes, bassoons, cymbals) is combined with the effects of echoes, changes in positioning, accent re-intonation of the instrumental plan, the built-in melodic line between the voices. The use of major-minor, elevated II and IV degrees, quartersecond chords generated by the linear nature of the ensemble vertical, testify in favor of the composer's deep penetration into the world of instrumental authenticity, which finds new life in the field of academic culture under the denominator of neofolklorism in the works of Levko Kolodub.
References
Борецький В. Перетворення народно-інструментальних традицій в українській кларнетовій музиці ХХ-го століття. Наукові збірки ЛНМА ім.М.Лисенка. Вип. 22. Львів: Сполом, 2010. С. 221-231.
Гуменюк А. Інструментальна музика в художньому житті українського народу. Інструментальна музика. Кн. 4 . Київ: Наукова думка, 1972. С. 4-34.
Гуменюк А. І. Українські народні музичні інструменти. Київ: Наукова думка, 1967. - 240 с.: іл., ноти.
Іванюта Л. Традиції народно-інструментального музикування у творчості Лева Миколайовича Колодуба на основі симфонічної сюїти “Гуцульські картинки”. Музикознавчі студії Інституту мистецтв Волинського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: зб. наук. Праць. Вип. 7 / [ред. кол. Рожок В. І., Посвалюк В. Т. та ін.; упоряд. О. І. Коменда]. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. С. 307–315.
Інструментальна музика: Українська народна творчість / Упор. А. І. Гуменюк. Київ: Наукова думка, 1972. - 485 с.: ноти.
Кушлик Л. Народні музичні інструменти в календарнх обрядах на Гуцульщині// Традиційна музика Карпат: християнські звичаї та обряди. - Івано-Франківськ, 2000. С.54-55.
Левко Колодуб: сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. Луцьк: Волинська книга, 2007. 312 с.
Макаренко Л. Фольклорні засади оркестрової творчості Лева Колодуба : навчальний посібник. Вінниця : Нова Книга, 2015, 220 с..
Мацієвский І. Жанрові угрупування в українській традиційній інструментальній музиці. Львів: ПНДЛМЕ ВМІ, 2000. 26 с.
Мацієвський І. Про жанровий поділ української народної інструментальної музики.Перша конференція дослідників народної музики західноукраїнських земель: тези наукових доповідей. Львів: ЛРА ЛДК, 1990. С. 16-19.
Мациевский И. В. Сюита-поэма в инструментальном фольклоре Гуцульщины. Славянский музыкальный фольклор. Москва: Музыка, 1972. С. 287-298.
Мацієвский І. “Троїста музика” (до питання про традиційні інструментальні ансамблі). Ігри й співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. Тернопіль: Астон, 2002, С. 95-111.
Слупський В. Духові інструменти у творчості Левка Миколайовича Колодуба. Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Випуск 83. Київ, 2012, С. 108-113.
Стельмащук С. Троїста музика та її виконавці в Західному Поділлі. Традиційна музична народна культура Західного Поділля. Тернопіль, 2001 С. 67-72.
Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фольклорна традиція). Київ- Дрогобич, 2007. 545 с.
Хай М. Традиційна інструментальна музика українців. Жанрова класифікація й сучасні жанрово-стильові трансформації. Проблеми етномузикології. Вип. 2. Київ, 2004. С. 92-109.
Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу. Харків, 2002. 288 с.
Яремко Б. Етноінструментознавство. Рівне: РДГУ. 2003, 188 с.
Ящук А. Засоби втілення програмності у тріо „Голоси прадавніх гір” Віктора Камінського. Творчість українських композиторів. Львів, 2015. С. 284-290.