СЕМАНТИКА І ТЕХНІКА У КАМЕРНОІНСТРУМЕНТАЛЬНОМУ ПИСЬМІ АНТОНА ВЕБЕРНА: ВІД ТРАДИЦІЇ ДО АЛЬТЕРНАТИВИ

Authors

  • Oksana Rapita

Keywords:

ukrainian piano sonata, type of performing interpretation, concert traditions, composer’s creativity

Abstract

The works of Galician composers of the interwar period were removed from the concert repertoire for too long and, accordingly, its performing tradition was lost. For almost the entire Soviet period, it was either completely silenced, or the idea of its inferiority was insistently emphasized in authoritative musicological sources. The ability to explore and implement it began to revive only in the years of Ukraine's independence. However, the initial stage was the scientific research and reproduction of historical memory: the specifics of the political and cultural situation, social and national significance of composition and concert activities, sources of professionalism and achievements, recognition of artists at home and abroad. The next step was the publication of thematic and author's collections, and the availability of music editions opened for interested performers the opportunity to return to the public consciousness important figures of Ukrainian musical culture of Galicia in the first half of the twentieth century, and their works - in the performing tradition. Despite the fact that musicological studies of Galician musical culture of this period abound in detailed arguments of unusual artistic value, meticulous comparative analyzes, assessments of famous contemporaries, enthusiastic announcements of the archival press - its true return and approval is still very far. The purpose of the work is to reveal the artistic values and performance potential of the work of one of the contemporary composers S. Lyudkevych, Zinoviy Lysko. The research methodology was determined by a set of methods: analytical method - in the study of scientific literature; historical - in the analysis of the peculiarities of the formation of traditions of performance and principles of piano creativity and performance in the context of artistic and cultural life of Western Ukraine; retrospective and structural-systemic in the analysis of sources. The scientific novelty of the study determines the approach to the disclosure of the process of forming an interpretive version of the sonata from the standpoint of historical awareness. The history of Zinoviy Lysko's Sonata for Piano has a rather complicated path. More than 80 years have passed between the last (fragmentary) performance of the sonata in Lviv by Galya Levitska in 1935 and its revival in parallel in the author's project "Galician Context" and "Ukrainian Live Tour". However, it again arouses well-deserved interest and emotional response in the audience, being a work of national character, unusual artistic solution and high compositional skill. Comprehensive scientific research of the cultural context, publication of notes, involvement of the work in concert programs in various performance readings and, finally, recording in the funds of Ukrainian Radio - these are the necessary steps that lay the foundation for consolidating the work in the performance tradition.

References

Барвінський В. Концерт пяністки Галі Левицької-Крушельницької. Діло.1931. № 66. 25.03. С. 4.

Витвицький В. Наукова діяльність професора, доктора З. Лиська. Бюл. НТШ. Нью-Йорк; Сарсель, 1962.

Кашкадамова Н., Дітчук Н. Концертна діяльність та виконавський стиль п’яністки Галини Левицької. Галина Левицька. 1901-1949. Мат. обл. конф. викл. С. 35-44.

Кашкадамова Н. Українська фортеп’янна музика в репертуарі піаністів Галичини. Фортеп’янне мистецтво у Львові. Тернопіль: Астон, 2001. С. 51-80.

Лагодинська-Залеська Г. Зи новій Лисько. Овид. 1958. № 7 (96).

Лисенко І. М. Лисько Зіновій. Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі. НАН України. Інститут історії України. К.: Наукова думка, 2009. 790 с.

Лисько З. Соната: для фортепіано. Львів: ТеРус, 2013. 36 с.

Медведик П. Діячі української музичної культури: Мат. до біобібліогр. слов. Зап. НТШ. Л., 1993. Т. 232. С. 464-563.

Муха А. Композитори України та української діаспори. Довідник. К.: музична Україна, 2004. С. 181.

Рудницький А. Українська музика. Мюнхен: Дніпрова хвиля, 1963. 406 с.

Рудницький А. Нові напрямки в музичному мистецтві або: Два знаки часу. Діло. 1932. № 13. 21.01. С. 3-4.

Савицький Р. Зиновій Лисько і його музикознавча діяльність. Зап. НТШ.Л., 1993. Т. 226.С. 471-477.

Сивохіп В. Діяльність Зиновія Лиська в контексті професіоналізації української музичної культури Галичини: автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Львів, 2010. 16 с.

Сивохіп В. С. До історії фортепіанної спадщини львівських композиторів 20–30-х рр. ХХ ст.: [композитор Зиновій Лисько]. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2012. Вип. 3. С. 158–162.

Сивохіп В.Фортепіанна камералістика Зиновія Лиська (до 125-річчя знаного композитора). Знакові постаті камералістики: до ювілейних дат :

тези Міжнародної науково-творчої конференції. Львів, 2019. С. 54-59.

Хрипун Р., Німилович О. Твори великої форми композиторів української діаспори та їх рецепція в сучасній педагогічній практиці. Молодь і ринок.2017. № 10. С. 118-123. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_

Шукост Х. Вперше твори галицьких композиторів записали у фонди Українського радіо Zaxid.net. 2020. 21 січня. URL: https://stv.detector.media/

Published

2023-03-29