CREATIVITY OF STANISLAV LYUDKEVYCH UNDER THE SIGN OF UKRAINIAN VITAISM
Keywords:
vitaism, national state-building ideas, optative axis, Stanislav Lyudkevych, Vasyl Pachovsky,Abstract
The article is considered through the prism of one of the manifestations of Ukrainian modernism of the first third of the ХХ century - Vitaism - the work of S. Lyudkevych, which revealed a number of similar ideological and aesthetic constants on the platform of national art, which was actively implemented in Galicia, in particular, in the work of a close friend and colleague of the composer - poet and playwright Vasyl Pachovsky. "Choir of underground blacksmiths", vocal-symphonic paintings "For Doroshenko, our master, rejoice in the earth", "Oath of Batava" ("We are knights without fear and without death").Together with him, Lyudkevych laid the foundations of the progressive-revolutionary societies "Young Ukraine" (1900) and the artistic group "Young Muse" (1906), wrote music for modern plays by V. Pachovsky "Star Crown", "Sun of Ruin", "Sphinx of Europe", in which he made his debut famous Ukrainian vitaist - Les Kurbas. Gravitating to the late romantic style, the composer's musical language is based on national sources; іn many works, Lyudkevych declared optimistic life-affirming concepts that call for victory in Ukraine's independence. Prominent collaborative nation-building ideas in numerous choirs ("Give hands, young friends" by M. Shashkevych, "For you, Ukraine" by V. Shchurat, "For Ukraine we live" by O. Hrytsay, "We take the oath" by M. Pidhiryanka); cantatas (“Let the song be heard!” by S. Lepky, “Let the darkness of captivity fade” by M. Pidhiryanka, “Praise this day, brothers” by Yu. Shkrumeliak, “Let us blossom our Сhurch” by U. Kravchenko; monumental vocal-symphonic canvases (“Ukraine” by O. Kolessa, “Our thought, our song” by T. Shevchenko, “Trumpets thundered in the clouds!” by O. Oles, “The Last Battle” by S. Lyudkevych), instrumental and symphonic works (“Rifle Rhapsody”, “Vesnyanky”, “Kolyadnytsia”, “Dnipro”, “Nashe More”, “Moses”), many of which have not been performed yet.This is especially true of youth music for the “Sokil”, “Sich” youth and sports societies and patriotic songs of national liberation struggles, as well as religious compositions and many others. As a measure of ideological and spiritual foundations, the epistemological basic first vitaisms manifested in ensuring the viability of the nation; the indignation of national spirit and freedom of love; vitality of heroes; worship of creative forces and the beginnings of life are inherent in all spheres of S. Lyudkevich's multifaceted activities: composer, scientific, pedagogical, folkloristic, journalistic, critical, cultural and public.
References
Барабан Л. П’єси Василя Пачовського і Антона Крушельницького. Український театр. 2006. №6. листопад-грудень. С.17-20.
Барка В. Лірик—мислитель. Українське слово. Кн. 1. Київ: Либідь, 1994.
Вдовиченко Г. Філософсько-культурологічні засновки осмислення феномену людського буття діячами українського відродження 20-х років ХХ ст.: автореф. дис... канд. філософських наук: 09.00.05. К., 2001. 19 с.
Граб О. Літературно-мистецьке життя Галичини кінця ХІХ – першої третини ХХ століття у контексті трансформації національної свідомості: Автореф. дис ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. К., 2005. 18 с.
Пачовський В. Дещо з нашої штуки. Діло. Ч. 99. С. 190.
Джулай Г. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз: Автореф. дис.канд. філософських наук: 09.00.03. Одеса, 2003. 20 с.
Дувірак Д. СУПроМ в контексті епохи. Союз українських Професійних Музик у Львові. Матеріали і документи. Львів: Сполом, 1997. С.7-15.
Ільницький М. Молодомузівці лишилися молодими: до 120-річчя з дня народження В. Пачовського. Новини Закарпаття, 1998, № 5 (1410), 13 січня.
Кавун Л. Концепція людини і світу в літературі "романтики вітаїзму".Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. 2003. Вип. 49. С. 86-91.
Кавун Л. "Романтика вітаїзму" як світобачення. Актуальні проблеми слов’янської філології: Міжвуз. зб. наук. ст. Київ: Знання України, 199. Вип. 8: Лінгвістика і літературознавство. 2003. С. 353-359.
Лавріненко Ю. Література вітаїзму. Розстріляне Відродження: Антологія 1917 - 1933 рр. Поезія – Проза – Драма - Есей. Paris: Kultura, 1959. С. 931 — 967.
Людкевич С. Націоналізм в музиці. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. т.1. Львів: Дивосвіт. 1999. С. 35-53.
Людкевич С. Наші співаки і народна справа. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. Т.2. Львів: Дивосвіт. 2000. С. 357-368.
Людкевич С. Українська музика в сьогочасний момент. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. Т.2. Львів: Дивосвіт. 2000. С.131.
Михайлов М. Стиль в музыке. Ленинград: Музыка, 1981. 263 с.
Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ: Либідь,1999. 447 с.
Пачовський В. Наш стяг. Молода Україна. 1900. Ч. 2. С.80.
Савченко З. “Романтика вітаїзму” (активний романтизм) в українській прозі першої половини ХХ століття: автореф. дис. канд. філол. наук.: спец. 10.01.01. Київ, 1999. 16 с.
Сарабьянов Д. Модерн. История стиля. Москва: Галарт, 2001. 343 с.
Стельмащук Р. Нові напрямки і тенденції європейської музики в творчості українських галицьких композиторів першої половини 20 століття (до 1939 року) . Союз українських Професійних Музик у Львові. Матеріали і документи. Львів: Сполом, 1997. С. 14-16.
Шаян В.В. Пачовський — віщун історії. Визвольний шлях. 1967, № 4.
Шевельов Ю. Василь Пачовський. Дорогою відрадянщення. Харків, 2014. С. 101.
Шерех Ю. Етюди про національне в літературі сучасності. Сучасність.1993. №1. С. 76 – 85.
Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість. Т.1 (1878-1939). Львів: ПП “Бінар-2000”, 2005. 636 с.
Якуб’як Я. Микола Лисенко і Станіслав Людкевич: Монографія. Львів: ДВЦ НТШ, 2003. 264 с.