МУЗИЧНА ІНФРАСТРУКТУРА ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ МУЗИЧНОГО ЛАНДШАФТУ КРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-50-06

Ключові слова:

музичний ландшафт, музична інфраструктура, соціокультурні запити, культурно-історичні параметри, музичне буття, музичні інтереси, музична освіта, музична творчість, композиторська школа, виконавська інтерпретація, слухацьке сприйняття

Анотація

У статті проаналізовано поняття музичного ландшафту та музичної інфраструктури в аспекті їхньої кореляції та взаємозв’язку. Акцентовано, що їх можна розглядати на рівні макро- та мікромасштабу, на прикладі як країни в цілому, так і її регіонів чи окремих осередків. Відзначено, що у аналізованій проблемі актуальності набувають музичні потреби та музичні інтереси соціуму, зацікавлення «мистецтвом звуків» різних верств суспільства, що своєрідно віддзеркалює загальні соціокультурні тенденції та свідчить про рівень духовно-мистецьких запитів реципієнтів. Поняття музичного ландшафту, апліковане на категорію музичної інфраструктури, відображає як культурно-історичні параметри, так і інтенсивність музичної творчості, рівень музичної освіти, тенденції розвитку композиторських шкіл, специфіку виконавської інтерпретації, особливості слухацького сприйняття та ін. Музичну інфраструктуру можна розглядати крізь призму втілення культурних ціннісних орієнтацій суспільства. Відзначено, що в сьогоденні спостерігаються як відцентрові, так і доцентрові тенденції музичного буття країни, пов’язані з еміграцією музикантів, чи зміною їх місця проживання всередині країни; зростанням ролі громадянської та професійної позиції митців, увиразнених в появі великої кількості творів, часто патріотичного чи сакрального змісту; активним концертним та фестивально-конкурсним рухом, значною кількістю благочинних заходів; зростанням інтересу до національного музичного продукту як у середині країни, так і за кордоном; посиленим зацікавленням до творчого доробку представників української композиторської школи минулого і сучасності, до виконавської інтерпретації національних музичних артефактів; покладенням на музичну творчість різних соціокультурних функцій, серед яких пріоритет отримали громадянсько-патріотична, виховна, репрезентативна та терапевтична; чутливим слухацьким сприйняттям навколишньої музичної дійсності, сповненої закликом до боротьби, молитовним стишенням, скорботним оплакуванням новітніх Героїв та надією на перемогу. Констатується поєднання у музичній освіті офлайн та онлайн форм навчання, з всезростаючою діджиталізацією едукаційних процесів та їх наближенням до світових освітніх стандартів.

Посилання

Асталош Г. Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості. Вісник національної академії керівних кадрів керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2022. № 4(43). С. 73–78. DOI https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2022.269419 URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/269419 (дата звернення: 07.11.2023).

Верменич Я. Глобалізація vs локалізація: діалектика взаємодії у сучасному світі. Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки. Вип. 30. 2021. С. 207–224. DOI: https://doi.org/10.15407/mzu2021.30.207 URL: http://resource.history.org.ua/publ/Mzu_2021_30_12 (дата звернення: 17.10.2023).

Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні / наук. ред. П.Т. Тронько. НАН України. Інститут історії України. Київ : Інститут історії України, 2003. 516 с.

Кавунник О. Етнорегіональні виміри сучасного українського музикознавства. Культура і сучасність. Київ : Міленіум, 2014. № 1. С. 114–118.

Кияновська Л. Соціокультурна парадигма львівської композиторської школи. Українське музикознавство. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2019. Вип. 45. С. 31–48. DOI: https://doi.org/10.31318/0130-5298.2019.0.45.189953 URL: http://musicology.com.ua/article/view/189953 (дата звернення: 19.09.2023).

Кияновська Л., Мельник Л. Національні традиції музично-естетичного виховання в глобалізованому просторі сучасності. Інтегральна система мистецької освіти: етнокультурний напрям розвитку здібностей творчої особистості. Колективна монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. С. 172–204.

Ластовецька-Соланська З. Інфраструктура сучасного музичного життя в регіональному вимірі. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 48. Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2022-48.07. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/232 (дата звернення: 07.09.2023).

Ластовецька-Соланська З. Формування сучасної музичної інфраструктури України. Українська музика: науковий часопис. Число 2 (32). Львів, 2019. С. 5–11. DOI: 10.33398/2224-0926-2019-32-2 URL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2019/11/2019-2-n32-03.pdf.

Романишин М. Звуковий ландшафт і екосвідомість у сучасній українській електроакустичній музиці. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 49. Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-06. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/708 (дата звернення: 17.10.2023).

Сугробова Ю.Ю. Культуротворчість у діалозі традицій і новацій сучасного поліетнічного суспільства України (кримський досвід) : монографія. Сімферополь : Видавничий центр КДМУ, 2012. 352 с.

Сюта Б. Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. Том 2. № 1. Київ, 2019. С. 22–34. DOI https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784. URL: http://musical-art.knukim.edu.ua/article/view/171784 (дата звернення: 09.09.2023).

Чекан Ю. Музична сфера сучасної культури: виміри та конфігурації. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 129. Київ, 2020. С. 81–91.

DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2020.129.219681. URL: http://naukvisnyknmau.com.ua/article/view/219681 (дата звернення: 15.10.2023).

Яковлев О. Синергія культурного регіонального розвитку України. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 12–26. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.16.2015.3219 URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/3219 (дата звернення: 21.09.2023).

Berry J. Welcome to the Machine? Changing Music Industry Value Frameworks and the Key Characteristics of New Music Industry Business Models : PhD Thesis / University of Newcastle upon Tyne. Newcastle upon Tyne, 2011. 313 р. URL: https://theses.ncl.ac.uk/jspui/bitstream/10443/1169/1/Berry%2011.pdf (дата звернення: 17.10.2023).

Słodowa-Hełpa M. Między globalizacją a glokalizacją. Studia Oeconomica Posnaniensia. 2017. Vol. 5, № 5, pp. 7–22. DOI: 10.18559/SOEP.2017.5.1. URL: https://www.researchgate.net/publication/320448158_Miedzy_globalizacja_a_glokalizacja (дата звернення: 07.07.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14