КЛАРНЕТ У СКЛАДІ ТРОЇСТИХ МУЗИК: ІМПЛАНТАЦІЯ ТРАДИЦІЙНОГО АНСАМБЛЕВОГО УТВОРЕННЯ В ТВОРЧОСТІ ЛЕВКА КОЛОДУБА
Ключові слова:
троїсті музики, кларнет, новофольклоризм, народне та академічне музичне мистецтво, Левко КолодубАнотація
В статті вперше робиться спроба співставити принципи музикування народних “троїстих музик” та вживлення особливостей цього типу ансамблевого виконавства у сфері української академічної музики. Розглядаються принципи автентичного ансамблевого музикування та провідні сфери структурно-функційних утворень в традиційній інструментальній культурі як основа для композиторської інтерпретації. На основі комплексного аналізу “Троїстих музик” Л. Колодуба виявлено наступні ознаки народної інструментальної традиції: кларнет виступає у якості соліста в ансамблевому утворенні “троїстих музик”; сюїтна побудова типу низки-в'язанки епізодів, в основі яких - наближені до народних авторські та автентичні різнорегіональні зразки української танцювальної культури (аркан, козачок, гопак, коломийка, марш-віват); калейдоскопічна послідовність кадрів-колін збагачена імпровізаційними інваріантами при утриманні остінатних ритмо-формул та “гри на міру”; “візуалізація” зміни танцювальних фігур і рухів за рахунок стереофонічних ефектів диференціації партій та злитно-унісонних звучань, перекидань мелодії між тембральними площинами, дублювання; імітація народних інструментів (ударних, сопілково-фрілкових награвань, басолі, цимбал) поєднана з ефектами відлуння, змінами позиціонування, акцентним переінтонуванням інструментального плану, вмонтованістю мелодичної лінії між голосами. Використання мажоро-мінору, підвищених ІІ і IV ступенів, квартсекундакордів, породжених лінеарною природою ансамблевої вертикалі, свідчать на користь глибокого проникнення композитора у світ інструментальної автентики, що знаходить нове життя у
сфері академічної культури під знаменником новофольклоризму, який
став однією з домінантних ознак т ворчості Левка Колодуба.
Посилання
Борецький В. Перетворення народно-інструментальних традицій в українській кларнетовій музиці ХХ-го століття. Наукові збірки ЛНМА ім.М.Лисенка. Вип. 22. Львів: Сполом, 2010. С. 221-231.
Гуменюк А. Інструментальна музика в художньому житті українського народу. Інструментальна музика. Кн. 4 . Київ: Наукова думка, 1972. С. 4-34.
Гуменюк А. І. Українські народні музичні інструменти. Київ: Наукова думка, 1967. - 240 с.: іл., ноти.
Іванюта Л. Традиції народно-інструментального музикування у творчості Лева Миколайовича Колодуба на основі симфонічної сюїти “Гуцульські картинки”. Музикознавчі студії Інституту мистецтв Волинського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: зб. наук. Праць. Вип. 7 / [ред. кол. Рожок В. І., Посвалюк В. Т. та ін.; упоряд. О. І. Коменда]. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. С. 307–315.
Інструментальна музика: Українська народна творчість / Упор. А. І. Гуменюк. Київ: Наукова думка, 1972. - 485 с.: ноти.
Кушлик Л. Народні музичні інструменти в календарнх обрядах на Гуцульщині// Традиційна музика Карпат: християнські звичаї та обряди. - Івано-Франківськ, 2000. С.54-55.
Левко Колодуб: сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. Луцьк: Волинська книга, 2007. 312 с.
Макаренко Л. Фольклорні засади оркестрової творчості Лева Колодуба : навчальний посібник. Вінниця : Нова Книга, 2015, 220 с..
Мацієвский І. Жанрові угрупування в українській традиційній інструментальній музиці. Львів: ПНДЛМЕ ВМІ, 2000. 26 с.
Мацієвський І. Про жанровий поділ української народної інструментальної музики.Перша конференція дослідників народної музики західноукраїнських земель: тези наукових доповідей. Львів: ЛРА ЛДК, 1990. С. 16-19.
Мациевский И. В. Сюита-поэма в инструментальном фольклоре Гуцульщины. Славянский музыкальный фольклор. Москва: Музыка, 1972. С. 287-298.
Мацієвский І. “Троїста музика” (до питання про традиційні інструментальні ансамблі). Ігри й співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. Тернопіль: Астон, 2002, С. 95-111.
Слупський В. Духові інструменти у творчості Левка Миколайовича Колодуба. Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Випуск 83. Київ, 2012, С. 108-113.
Стельмащук С. Троїста музика та її виконавці в Західному Поділлі. Традиційна музична народна культура Західного Поділля. Тернопіль, 2001 С. 67-72.
Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фольклорна традиція). Київ- Дрогобич, 2007. 545 с.
Хай М. Традиційна інструментальна музика українців. Жанрова класифікація й сучасні жанрово-стильові трансформації. Проблеми етномузикології. Вип. 2. Київ, 2004. С. 92-109.
Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу. Харків, 2002. 288 с.
Яремко Б. Етноінструментознавство. Рівне: РДГУ. 2003, 188 с.
Ящук А. Засоби втілення програмності у тріо „Голоси прадавніх гір” Віктора Камінського. Творчість українських композиторів. Львів, 2015. С. 284-290.