ТВОРЧІСТЬ СТАНІСЛАВА ЛЮДКЕВИЧА ПІД ЗНАКОМ УКРАЇНСЬКОГО ВІТАЇЗМУ
Ключові слова:
вітаїзм, національні державотворчі ідеї, оптативна вісь, Станіслав Людкевич, Василь Пачовський, “Молода Україна”, “Молода Муза”, життєствердний концептуалізмАнотація
У статті розглядається крізь призму одного з виявів українського модернізму першої третини ХХ ст. – вітаїзму - творчість С. Людкевича, в якій виявлено низку аналогічних ідейно-естетичних констант щодо платформи розбудови національного мистецтва, яка реалізувалася і в Галичині, зокрема, у творчості близького друга і соратника композитора – поета і драматурга Василя Пачовського (на його слова написані “Хор підземних ковалів”, вокально-симфонічні полотна “За Дорошенка”, “Присяга Батави”). Разом з ним Людкевич закладав основи товариств “Молода Україна” (1900) та “Молода Муза” (1906), написав музику до модернових п’єс“Зоряний вінець”, “Сонце руїни”, “Сфінкс Європи”, в яких дебютував знаменитий український вітаїст Лесь Курбас. В багатьох творах Людкевич задекларував оптимістичні життєствердні концепції, які закликають до перемоги у здобутті незалежності України. Це хори “Дайте руки, юні други”,“За тебе, Україно”, “Для України ми живем”, “Складаємо присягу”; кантати “Най пісня лунає!”, “Хай неволі тьма згасає”, “Хвалім цей день, брати”, “Квітчаймо наш храм”; вокально-симфонічні полотна “Україні”, “Наша дума, наша пісня”, “В хмарах сурми загриміли!”, “Останній бій”, оркестрові твори “Стрілецька рапсодія”, “Веснянки”, “Колядниця”, “Дніпро”, “Наше море”, “Мойсей”, а також музика для юнацько-спортивних товариств “Сокіл”, “Січ”, патріотичні пісні національно-визвольної боротьби, релігійні композиції. Левина частка цих творів і досі не виконана. Як мірило світоглядно-духовних засад, гносеологічні базові первні вітаїзму, що виявляються у забезпеченні життєздатності нації, незнищенності національного духу і волелюбності, життєспроможності героїв, поклонінні перед творчими силами і началами життя притаманні всім сферам багатогранної діяльності Людкевича: композиторській, науковій, педагогічній, фольклористичній, культурно-громадській.
Посилання
Барабан Л. П’єси Василя Пачовського і Антона Крушельницького. Український театр. 2006. №6. листопад-грудень. С.17-20.
Барка В. Лірик—мислитель. Українське слово. Кн. 1. Київ: Либідь, 1994.
Вдовиченко Г. Філософсько-культурологічні засновки осмислення феномену людського буття діячами українського відродження 20-х років ХХ ст.: автореф. дис... канд. філософських наук: 09.00.05. К., 2001. 19 с.
Граб О. Літературно-мистецьке життя Галичини кінця ХІХ – першої третини ХХ століття у контексті трансформації національної свідомості: Автореф. дис ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. К., 2005. 18 с.
Пачовський В. Дещо з нашої штуки. Діло. Ч. 99. С. 190.
Джулай Г. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз: Автореф. дис.канд. філософських наук: 09.00.03. Одеса, 2003. 20 с.
Дувірак Д. СУПроМ в контексті епохи. Союз українських Професійних Музик у Львові. Матеріали і документи. Львів: Сполом, 1997. С.7-15.
Ільницький М. Молодомузівці лишилися молодими: до 120-річчя з дня народження В. Пачовського. Новини Закарпаття, 1998, № 5 (1410), 13 січня.
Кавун Л. Концепція людини і світу в літературі "романтики вітаїзму".Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. 2003. Вип. 49. С. 86-91.
Кавун Л. "Романтика вітаїзму" як світобачення. Актуальні проблеми слов’янської філології: Міжвуз. зб. наук. ст. Київ: Знання України, 199. Вип. 8: Лінгвістика і літературознавство. 2003. С. 353-359.
Лавріненко Ю. Література вітаїзму. Розстріляне Відродження: Антологія 1917 - 1933 рр. Поезія – Проза – Драма - Есей. Paris: Kultura, 1959. С. 931 — 967.
Людкевич С. Націоналізм в музиці. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. т.1. Львів: Дивосвіт. 1999. С. 35-53.
Людкевич С. Наші співаки і народна справа. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. Т.2. Львів: Дивосвіт. 2000. С. 357-368.
Людкевич С. Українська музика в сьогочасний момент. Людкевич С. Дослідження. Статті. Рецензії. Виступи. Т.2. Львів: Дивосвіт. 2000. С.131.
Михайлов М. Стиль в музыке. Ленинград: Музыка, 1981. 263 с.
Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ: Либідь,1999. 447 с.
Пачовський В. Наш стяг. Молода Україна. 1900. Ч. 2. С.80.
Савченко З. “Романтика вітаїзму” (активний романтизм) в українській прозі першої половини ХХ століття: автореф. дис. канд. філол. наук.: спец. 10.01.01. Київ, 1999. 16 с.
Сарабьянов Д. Модерн. История стиля. Москва: Галарт, 2001. 343 с.
Стельмащук Р. Нові напрямки і тенденції європейської музики в творчості українських галицьких композиторів першої половини 20 століття (до 1939 року) . Союз українських Професійних Музик у Львові. Матеріали і документи. Львів: Сполом, 1997. С. 14-16.
Шаян В.В. Пачовський — віщун історії. Визвольний шлях. 1967, № 4.
Шевельов Ю. Василь Пачовський. Дорогою відрадянщення. Харків, 2014. С. 101.
Шерех Ю. Етюди про національне в літературі сучасності. Сучасність.1993. №1. С. 76 – 85.
Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість. Т.1 (1878-1939). Львів: ПП “Бінар-2000”, 2005. 636 с.
Якуб’як Я. Микола Лисенко і Станіслав Людкевич: Монографія. Львів: ДВЦ НТШ, 2003. 264 с.