КАМЕРНО-ВОКАЛЬНА ТВОРЧІСТЬ ОЛЕНИ ІЛЬНИЦЬКОЇ: СЕМАНТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-12Ключові слова:
творчість Олени Ільницької, камерно-вокальна музика, камерно-вокальна музика Олени Ільницької, сучасна українська вокальна музикаАнотація
У статті розглянуто семантичні особливості камерно-вокальних творів сучасної української композиторки Олени Ільницької. Встановлено, що, завдяки застосуванню сучасних виконавських прийомів, композиторка рішуче змінює не лише тембральні спектри людського голосу й інструментів, а й жанрові парадигми вокальної музики.Мета публікації полягає у виявленні семантичних особливостей камерно-вокальних творів О. Ільницької. Методологію становлять теоретичний, інтерпретологічний, компаративний, комплексний, а також метод узагальнення, поєднання яких дає змогу реалізувати мету статті. Наукова новизна полягає в тому, що у статті вперше проаналізовані камерно-вокальні твори О. Ільницької у семантичному аспекті. Як висновок, до вокальних творів О. Ільницька ретельно добирає тексти. Композиторка надає перевагу канонічним, текстам В. Стуса. У духовних піснеспівах авторка продовжує традиції православного й католицького літургійного співу. Поєднання розспівів, мелізматики, речитації із сучасними виконавськими прийомами посилює внутрішню експресію канонічного тексту.Характерною рисою камерно-вокальних творів є поглиблення семантичного поля поетичного тексту в онтологічному контексті. Композиторка відтворює в музиці напружені психологічні стани – зневіру, розпач, спустошення.Цьому сприяє поєднання різних виконавських прийомів. Так, у вокальних партіях поєднуються спів, шепіт, декламація, видихи, проспівування по складах, окремих приголосних, форшлаги, glissando. У фортепіанній партії присутня гра на клавіатурі й струнах. У віолончельній – sultasto, sulponticello, glissando, pizzicato, ricochet, vibrato, тремоло, флажолети. Усі зазначені прийоми спрямовані на розширення тембральної палітри інструментів і людського голосу. У будь-якому технічному прийомі партитури композиторка яскраво демонструє глибоке розуміння поетичного слова, що змушує слухача знаходити філософсько-екзистенційні сенси в її творах.
Посилання
Григор’єва О. Б. Вокальний цикл у творчості Д. Л.Клебанова: аспекти інтерпретації жанру : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03 ; Харк. нац. унів. мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2021. 17 с.
Мартинюк Т. В. «Образ коханої» Михайла Вериківського у контексті проблеми камерно-вокальної циклічності. Південноукраїнські мистецькі студії. 2024. №3. С. 100–108. https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.15
Граб У. Б. Особливості інтерпретації поетичного тексту у вокальному циклі Івана Вовка «Сім струн» на слова Лесі Українки. Українська музика. 2024. Вип. 2(49). С. 38–49.
Кияновська Л. Музичне прочитання поезії Франка у вимірах сучасної естетики (на прикладі творчості львівських композиторів). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2012. Вип. 21. С. 377–388.
Німилович О. Синтез поезії і музики в солоспівах Богдани Фільц на вірші Ліни Костенко з вокального циклу «Калина міряє коралі». Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2015. Вип. 15. С. 116–123.
Yakymchuk O. Mythopoetics of Piano Nocturnes by Olena Ilnytska. Harmonia : Journal of Arts Research and Education. 2025. Vol. 25(1). P. 1–12. https://doi.org/10.15294/harmonia.v25i1.13242
Якимчук О. Хорова музика для дітей у творчості Олени Ільницької: на перетині вітчизняних традицій. Věda a perspektivy. 2023. Vol. 1(20). С. 273–284. https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-1(20)-273-283
Єфіменко А. Музика – внеском у Перемогу. Збруч. 21 жовтня 2023. URL : https://zbruc.eu/node/116754?fbclid=Iw AR02kCui4X6sVfvpSp1_Q3PgSoAKwr-VB1OhNNiaekjmwVJaCiTZXIU4-gY (дата звернення: 20 серпня 2024).
Саф’ян Д. Олена Ільницька: я не люблю повторюватись. The Claquers. 15 березня 2023. URL : https://theclaquers.com/posts/11066 (дата звернення: 20 серпня 2024).
Стус В. Палімпсести. Вибрані вірші. К. : А-ба-ба-га-ла-ма-га. 2024. 352 с.
Шерех Ю. Трунок і трутизна: про «Палімпсести» Василя Стуса. Література. Мистецтво. Ідеології : у 3-х т. Харків : Фоліо, 1998. Т. 2. С. 105–135.
Корновіч Є. Bardzo spójny i znakomicie wykonany przez sekstet wokalny proMODERN był koncert wczorajszy – wtorkowy. Facebook. 2025. 10 вересня. URL : https://www.facebook.com/share/p/1Cnp2hGrVy/ (дата звернення: 20.09.2025).
Біблія. Українське біблійне товариство. 2023. 1240 с.
Менько Л. Гріх. Словник української мови : у 20 т. / гол. ред. В. М. Русанівський. Київ : Наукова думка, 2010. Т. 3. С. 790.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






