ТВОРИ Ф. ШОПЕНА В РЕПЕРТУАРІ СУЧАСНИХ ЯПОНСЬКИХ ПІАНІСТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-06

Ключові слова:

музичне мистецтво, фортепіанне виконавство, творчість Ф. Шопена, західні музичні традиції, японські піаністи, японські музичні навчальні заклади, міжнародні фортепіанні конкурси імені Ф. Шопена

Анотація

Феномен зародження зацікавлення творчістю Ф. Шопена в Японії аналізується через призму впровадження в цій країні традиції фортепіанного виконавства, що була започаткована в епоху Мейдзі (1868–1912). Аналізують- ся соціально-політичні, економічні й культурні чинники, що сприяли проникненню і популяризації фортепіано в цій країні. Презентуються провідні японські корпорації з виготовлення клавішних музичних інструментів (піані- но, роялів, сучасних цифрових зразків). Надається перелік найперших фортепіанних педагогів-іноземців та їхніх виступів у концертах з творами Шопена наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. ст., до яких дедалі активніше почали залучатися і японські піаністи. Розглядається хронологія участі й досягнень японських піаністів на Міжнарод- ному фортепіанному конкурсі імені Шопена у Варшаві. На наведених конкретних прикладах наголошується на великій зацікавленості японських музикантів творчістю польського композитора. Презентуються новітні між- народні фортепіанні конкурси імені Шопена – Азійський, що проводиться в Токіо, і конкурс виконання музики Шопена на старовинних інструментах, в яких найактивнішу участь беруть японські піаністи. Здійснюється кількісний і якісний аналіз участі японських музикантів у подібних творчих змаганнях порівняно з представни- ками інших країн регіону Східної Азії. Наводяться імена деяких сучасних яскравих японських піаністів-педагогів з вищих музичних закладів низки японських міст – пропагандистів творчості Шопена, які поєднують виконав- ську діяльність з педагогічною. Формулюються висновки щодо провідної ролі японських музикантів у заохочен- ні широких верств населення багатьох країн східноазійського регіону до прослуховування музичних шедеврів польського генія фортепіано. Намічаються перспективи подальшого дослідження, які полягають у детальному вивченні специфіки інтерпретацій композицій Шопена японськими піаністами на старовинних інструментах й визначенні специфічних національних рис у трактуванні шопенівських творів.

Посилання

Bramantyo T. Early Acceptance of Western Music in Indonesia and Japan. Arts and Social Sciences Journal. 2018. № 9. Р. 408. DOI: https://doi.org/10.4172/2151-6200.1000408.

Five pianos to choose from and only 15 minutes to make a decision. We know the instruments prepared for the partici- pants of the 18th Chopin Competition. 2021. October 23. URL: https://chopin2020.pl/en/news/article/203/five-pianos- to-choose-from-and-only-15-minutes-to-make-a-decision.-we-know-the-instruments-prepared-for-the-participants-of- the-18th-chopin-competition.

Gaspar V. History of a Cultural Conquest: The Piano in Japan Acta asiatica Varsoviensia. Polska Akademia Nauk. Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN. 2014. Issue 27. Р. 83–99.

Kawai. Legacy. URL: https://www.kawai-global.com/brand/legacy.

Kazumi O. Chopin’s Reception in Japan. 2008. URL: https://www.chopin.pl/japanese.en.html.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. URL: https://pl.wikipedia.org/wiki/Międzynarodowy_ Konkurs_Pianistyczny_im._Fryderyka_Chopina.

Pianist Takahiro Akiba. Official Website. URL: https://www.takahiroakiba.com/?page_id=2.

Tada J. Chopin in Japan: From Ongaku Torishirabe Gakari to Forest of Piano. The Chopin Review. 2021–2022. Vol. 4–5. Р. 118–153. DOI: https://doi.org/10.56693/cr.10.

Tada J. Discovering Chopin in Warsaw – My memories from the Chopin and His Europe Festival and the Second Chopin Competition on Period Instruments. 2024. June 02. URL: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/junichi-tada-discovering- chopin-in-warsaw-my-memories-from-the-chopin-and-his-europe-festival-and-the-second-chopin-competition-on-peri-od-instruments.

Tokita A. The Piano and Cultural Modernity in East Asia. In de la Fuente, Edward; Murphy, Peter (eds.). Philosophical and Cultural Theories of Music. 2010. Vol. 8. Р. 221–242. URL: https://brill.com/display/book/edcoll/9789004193406/ Bej.9789004184343.i-316_013.xml.

Yamaha. About Us. URL: https://www.yamaha.com/en/about.

エリザベト音楽大学の教員をご紹介します [Знайомство з викладачами Університету музики Елізабет]. URL: https://www.eum.ac.jp/faculty/feature/career_support/faculty_member/#search.

国立音楽大学です。教員紹介 [Музичний коледж Кунітачі. Факультет. Вступ]. URL: https://www.kunitachi.ac.jp/ faculty_list/index.html.

指導陣紹介 [Знайомство з інструкторами]. URL: https://www.musashino-music.ac.jp/graduate/teacher/guest/piano.

武内 俊之 [Тошіюкі Такеучі]. URL: https://www.toshiyuki-takeuchi.com.

神保夏子 ショパン・コンクールと日本人(前編) 2021 [Нацуко Джінбо. Конкурс Шопена і японці (частина 1). 2021]. URL: https://classicmusic.tokyo/column/chopin-comp1.

神保夏子 ショパン・コンクールと日本人(後編) 2021 Нацуко Джінбо Конкурс Шопена і японці (частина 2). 2021]. URL: https://classicmusic.tokyo/column/chopin-comp2.

辻井 伸行 [Нобуюкі Цудзі]. Profile. URL: https://avex.jp/tsujii/profile.

音楽取調掛と東京音楽学校の外国人教師たち。 令和二年(2020)年7月 東京藝術大学音楽学部大学史史料 室 [Агенція музичних досліджень та іноземні викладачі Токійської музичної школи. Токійський університет мистецтв, музичний факультет, університетський архів. 2020. Липень]. URL: https://archives.geidai.ac.jp/contents/1-2.

音楽学部の教員 [Музичний факультет]. URL: https://www.kcua.ac.jp/professors/undergraduate-2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29