СТВОРЕННЯ «МЕТАІНСТРУМЕНТІВ» ЯК ЗАСІБ РОЗШИРЕННЯ ТЕМБРОВОЇ ПАЛІТРИ В ТВОРЧОСТІ ХАЇ ЧЕРНОВІН НА ПРИКЛАДІ ТВОРУ «АFATSIM» ТА СТРУННОГО КВАРТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-07Ключові слова:
Хая Черновін, метаінструменти, темброва палітра, комплексний тембр, сучасна академічна музикаАнотація
Стаття присвячена аналізу композиторської практики ізраїльсько-американської композиторки Хаї Черновін (Chaya Czernowin, нар. 1957) у контексті сучасної академічної музики. Особлива увага приділяється дослідженню її підходу до розширення тембрових можливостей інструментальної музики через концепцію «метаінструментів». Метою роботи є виявлення художніх стратегій Черновін у таких творах, як «Afatsim» (1996) та Струнний квартет (1995), які демонструють її новаторський підхід до взаємодії між традиційними інструментами та експериментальними тембровими структурами, а також осмислення підходів Хаї Черновін до створення «метаінструментів» як засобу розширення тембрової палітри в контексті сучасної академічної музики. Методологія дослідження базується на комплексі методів історичного та сучасного музикознавства, включно з аналізом партитур. Також використовуються методи теоретичного узагальнення для систематизації ключових принципів створення «метаінструментів» у творчості Черновін. Наукова новизна полягає у введенні до наукового обігу поняття «метаінструменту» та першому комплексному аналізі його використання як способу розширення тембрової палітри, що є важливим аспектом сучасної композиторської техніки. Увага зосереджується на унікальному підході композиторки до використання нетипових прийомів звуковидобування, а також на її здатності виходити за межі традиційного інструментарію. Цей підхід, зокрема, дозволяє композиторці значно змінювати характер і звучання інструментів. Важливо зазначити, що робота з виразною складовою звуку стає невід'ємною частиною творчого процесу авторки. У висновках доведено, що «метаінструменти» у творах Черновін є важливим засобом для розширення тембрових можливостей, створення складних багатошарових текстур та інноваційних звукових просторів. Її робота над трансформацією звуку через створення комплексних тембрів із застосуванням розширених технік гри на інструментах відкриває нові перспективи для розвитку сучасної музики.
Посилання
Shley-Zondiner S. Striving for the Underneath: Body and Pathos in Chaya Czernowin’s Composition for Voice in Infinite Now and Heart Chamber. Tempo. 2023. 77(305). P. 44–59. https://doi.org/10.1017/S0040298223000086.
Dusman L. Chaya Czernowin: Conversations and Interludes. Contemporary Music Review. 2015. 34(5–6). P. 464–477. https://doi.org/10.1080/07494467.2016.1150478.
Тукова І. Звукопошукова тенденція у композиторській практиці другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2019. Вип. 3. С. 56–69.
Ferneyhough B. The Tactility of Time (Darmstadt Lecture 1988). Perspectives of New Music. 1993. 31(1). P. 22–30.
Czernowin C. Compositional Ideas and Trajectories in Recent Works. Komponieren in der Gegenwart: Texte der 42. Internationalen Ferienkurse fuer Neue Musik. Saarbruecken: Pfau, 2006. P. 25–28.
Bača T. About the Work. Chaya Czernowin’s personal website. URL: http://chayaczernowin.com/about-the-work (дата звернення: 12.05.2024).
Czernowin C. The Last Tiger. Chaya Czernowin’s lecture notes. URL: https://www.academia.edu/1566678/The_Last_Tiger (дата звернення: 06.04.2024).
Straus J. N. Introduction to Post-Tonal Theory. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall. 2000. 260 p.