КОНЦЕРТНА СЕМАНТИКА СОЛЮЮЧОГО КОНТРАБАСА У ТВОРЧОСТІ ДОМЕНІКО ДРАҐОНЕТТІ (НА ПРИКЛАДІ КОНЦЕРТНОЇ ПʼЄСИ D-MOLL)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-06Ключові слова:
контрабас, концертність, діалогічність, семантика, Доменіко Драґонетті, жанр, соліст, оркестр, ансамбльАнотація
У статті аналізується один із зразків творчості видатного композитора-контрабасиста Д. Драґонетті, що вперше на високохудожньому рівні реалізував віртуозно-сольні можливості контрабаса і таким чином сформував нове уявлення про технічний потенціал та виразові можливості інструмента. Митець залишив чисельний спадок у концертному репертуарі та збагатив його новими прийомами гри. Він віддавав перевагу найбільш типовим для віртуозного виконавства жанрам концерту та концертної п’єси. Вказується, що спектр втілення концертної семантики у творчості мистця є значно ширшим, вона пронизує творчість композитора, проявляючись у вигляді реалізації категорій діалогічності і концертності, «блискучої» віртуозності із застосуванням вертикальної техніки гри на контрабасі тощо. концертна семантика, що виражається через категорії діалогічності і концертності, реалізує саму віртуозну природу мистецтва, повʼязану з володінням різними видами техніки, використанням високого регістру та іншими чинниками, лежить в основі низки творів, що потребують високого рівня виконавської майстерності, і серед них – у Концертній п’єсі №6 d-moll для контрабаса з оркестром. Виявлено специфіку концертної семантики солюючого контрабаса у творчості Д. Драґонетті крізь призму аналізу втілення категорій діалогічності і концертності на прикладі Концертної пʼєси №6 d-moll. Специфіка вказаної семантики виражається через категорії діалогічності і концертності у співдії між солістом і оркестром (ансамблем) та процесуально у межах кожної партії. У солюючого контрабаса це передається активною трансформацією тематизму через переінтонування, театралізацією, високим рівнем віртуозної самопрезентації та ін. Високий рівень виконавської майстерності соліста як ознака концертної природи його партії та інші фактори, повʼязані з виконавською специфікою твору, дали можливість також трактувати дану концертну пʼєсу як одночастинний концерт.
Посилання
Гаврилець Д. Європейський альтовий концерт: генезис, еволюція, жанрові моделі: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2012. 16 с.
Заранський В. Український скрипковий концерт. Львів:Сполом,2003. 221с.
Лучанко О. Жанр контрабасового концерту в музично-історичному процесі : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2008. 240 c.
Лучанко О. Постать Д. Драгонетті в історії контрабасового мистецтва: виконавство та творчість. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2012. № 2. С. 108–114. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2012_2_20 (15.06.2024).
Мочурад Б. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції : автореф. дис... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2005. 19 с.
Польська І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти : автореф. дис... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2003. 35 с.
Пономаренко О. Основні тенденції розвитку українського фортепіанного концерту 80–90-х років ХХ століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2003. 21 с.
Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... докт. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2003. 34 с.
Скрипнік Л. Специфіка проявів діалогу та гри у скрипковому концерті (на прикладі творів ХХ століття) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. 2009. Київ, 17 с.
Palmer F. M. Domenico Dragonetti in England (1794–1846). The career of a double bass virtuoso. Clarendon Press Oxford, 1st edition, 1990. 302 р.