ОСТАННЯ КВІТКА «ПОЕТА СКРИПКИ»: ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ ЛЕДІ ДІН ПОЛ ТА ЇЇ ПОГЛЯД НА СКРИПКОВУ МУЗИКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-02Ключові слова:
жінки-композиторки, скрипкова творчість, камерно-інструментальна творчість, виконавське мистецтво, пізній романтизмАнотація
Статтю присвячено впливу камерно-інструментальної творчості бельгійсько-британської піаністки та композиторки польського походження леді Дін Пол на розвиток виконавського мистецтва скрипаля. Достатньо довгий час жінки не могли досягти успіху та визнання в професії композитора. Тож, їм доводилося вдаватися до різних хитрощів, для того, щоб ділитися своєю творчістю з шанувальниками. Найчастішим випадком було обрання мисткинями чоловічого псевдоніму. І таким прикладом є наймолодша дочка відомого «поета скрипки» і польського композитора Генрика Венявського Ірена Регіна (1879–1932), за чоловіком – леді Дін Пол, відома публіці як Полдовскі або Пол Полдовскі. Спочатку вона публікувала свої музичні твори під ім’ям Ірена Венявська, а після одруження взяла псевдонім. Її композиції в основному створювалися для невеликого складу і включають близько 30 пісень на тексти Вільяма Блейка, Жана Домініка, Жана Мореаса, Альбера Самана, Анатоля Ле Бра та Адольфа Ретте та ін. Найкращими і найцікавішими є 16 пісень на тексти Поля Верлена у стилі, близькому до сучасних французьких композиторів. У творчому доробку мисткині також були оперетта «Сміх», симфонічна драма «Мовчання», твори для оркестру, сюїта для духових інструментів, 11 п'єс для фортепіано, п’єси для скрипки та фортепіано, а також соната для скрипки і фортепіано ре мінор. Дана стаття розглядає п’єсу для скрипки та фортепіано Пола Полдовскі «Танго» та сонату для скрипки і фортепіано ре мінор. Метою статті є здійснення історико-методологічного аналізу спадщини Пола Полдовскі та популяризація її скрипкових творів на теренах України. Через війну росії проти України наша музична спільнота вдається до спроб розширити свій концертний та навчальний репертуар. У зв’язку з цим актуальним є звернення до творів для скрипки жінок-композиторок кінця XIX – початку XX століття, серед яких і творчість Пола Полдовскі. Одним з головних завдань, які поставлені у даній статті, є пізнання стилістичних параметрів у камерно-інструментальній творчості жінок-композиторок кінця XIX – початку ХХ століття на прикладі вивчення жанру скрипкової сонати та п’єси для скрипки і фортепіано «Танго» бельгійсько-англійської композиторки Пола Полдовскі. Практичне значення дослідження полягає в можливості застосування матеріалів у педагогічній та виконавській практиці скрипалів.
Посилання
Gdal Saleski. Famous musicians of a wandering race : biographical sketches of outstanding figures of Jewish origin in the musical world New York, New York : Bloch Publishing Company, 1927. 468 р.
Jane M. Bowers, Judith Tick. Women Making Music: The Western Art Tradition, 1150–1950 – University of Illinois Press; Reprintedition, 1987. 409 p.
Julie Anne Sadie, Rhian Samuel. The Norton / Grove Dictionary of Women Composers. NewYork: W.W. Norton& Co., 1994. 548 p.
Nicolas Slonimsky. Baker's Biographical Dictionary of Musicians. New York: Schirmer Books, 1991, 2115 p.
Philip Hale. Dramatic and musical criticisms, 1928–1930, 1889. v. 45.
Poldowski in concert. URL: https://www.wieniawski.com/poldowski_in_concert.html
Trochimczyk Maja. A Romantic Century in Polish Music. Los Angeles, 2009. 264 p.
McVicker, Mary Frech. Women composers of classical music : 369 biographies from 1550 into the 20th century. Mary F. McVicker. 2011. 253 р.