МИТЕЦЬ І ВЛАДА: СПРОБА НЕУПЕРЕДЖЕНОЇ ОЦІНКИ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЛЬВОВА РАДЯНСЬКОЇ ДОБИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-02Ключові слова:
музичний стиль, обробки народних пісень, музичні жанри, львівська регіональна композиторська школа, естетична оцінкаАнотація
У статті висвітлено проблему аргументованої переоцінки творчості львівських композиторів радянського періоду, передусім перших повоєнних десятиліть. Указано на складність установлення очевидних ідеологічних маркерів низки творів, які оцінювалися з позиції соціалістичного реалізму. Розглянуто форми компромісу в суспільно-професійній та творчій діяльності С. Людкевича, М. Колесси, А. Кос-Анатольського, наголошено на їхній ролі у збереженні національної культури і розвитку музичної освіти. Розглянуто парадокс соціалістичного реалізму як мистецтва з нездійсненною метою. Визначено форми «художньої мімікрії», завдяки яким удавалося долати ідеологічні обмеження у творчості: надання комуністичної назви чи програми творам з іншим задумом; заміна «небезпечних» слів нейтральними або використання ідеологічно правильних текстів зі зрозумілими місцевим слухачам натяками; використання т. зв. «мелодичних алюзій», асоційованих з ідеологічно «нелояльним» твором; принцип укладення концертних програм; створення транскрипцій та обробок на теми з «небажаних творів» як власних обробок народних пісень. Пропонується підходити до творчості львівських композиторів повоєнного періоду з урахуванням історико-політичних умов, у яких їм довелося творити, і способів, якими вони намагалися захиститися від утрати духовної ідентичності.
Посилання
Волинський Й. Композитор Микола Колесса. Львів : Книжково-журнальне видавництво, 1954.
Воронько П. Від Москви до Карпат. URL: https://www.cartalana.org/062pes-12.php (дата звернення: 24.06.2023).
Кияновська Л. Син сторіччя Микола Колесса. Львів : НТШ, 2003.
Кондратюк К. Втрати населення Західної України у 1939–1941 рр. Україна – Польща: важкі питання. Т. 5 : матеріали V міжнародного семінару істориків «Україно-польські відносини під час Другої світової війни», м. Луцьк, 27–29 квітня 1999 р. С. 151–158.
Львівський державний обласний центр народної творчості і культурно-освітньої роботи. Історія створення. URL: http://www.cnt.lviv.ua/main/42 (дата звернення: 24.06.2023).
Луцький О. Львів під радянською окупацією 1939–1941 рр. Український визвольний рух. Львів, 2006. Зб. 7. С. 89–119.
Мазепа Л. Перетворення в культурі і мистецтві західних областей УРСР (1939–1941). Сторінки музичного минулого Львова. З неопублікованого. Львів : Сполом, 2001. С. 78–112.
Павлишин С. Спогади про А. Кос-Анатольського. Анатоль Кос-Анатольський у спогадах сучасників. Львів : Аз-Арт, 2009. С. 23–27.
Dobberstein Marcel, Musik und Mensch. Grundlegung einer Anthropologie der Musik, Dietrich Reiner Verlag, Berlin 2000.
Golomstock І. Totalitarian art in the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy, and the People’s Republic of China. translated from the Russian by Robert Chandler. London: Collins Harvill, 1990.
Hall Edward T. Beyond culture, New-York a.o., Anchor Books Doubleday, 1989.
Mehner K., Art. Sozialistischer Realismus in: MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., veröffentlicht Januar 2022. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/401306.