КОНЦЕПЦІЯ «ОРГАНІЧНОЇ МУЗИКИ» ТАН ДУНА НА ПРИКЛАДІ ФОРТЕПІАННОЇ СЮЇТИ «СПОГАДИ ПРО ВІСІМ АКВАРЕЛЬНИХ КАРТИН»
Ключові слова:
органічна музика, традиції, фортепіанна сюїта, експеримент, інноваціяАнотація
Для вивчення концепції «органічної музики» Тан Дуна було вирішено такі завдання: прослідковано фактори впливу на формування його творчості; здійснено загальний аналіз його творчої спадщини та сюїти «Спогади про вісім акварельних картин»; визначено риси стилю митця; вияснено сутність органічної музики та систематизовано походження джерел нетипових для музичного мистецтва звуків; підсумовано експериментальні та інноваційні підходи композитора у роботі над музичними творами. Для реалізації мети й розв’язання поставлених завдань використано комплекс методів: аналітичний – при вивченні наукової літератури; аксіологічний – що дозволяє виявити ціннісні орієнтири для вироблення власної стилістики; систематизаційний – для визначення прийомів авангардної музики; музикознавчий – для аналізу сюїти композитора в аспекті сутності «органічної музики». На прикладі фортепіанної сюїти «Спогади про вісім акварельних картин» визначено стильові риси творчості Тан Дуна, найбільш типовими серед яких є змішування музичних традицій реді-мейдів, мультимедійності та театрально-ритуальної образності. Вияснено сутність органічної музики та походження нетипових джерел звуку, що виявилось у використанні природних матеріалів. Прагнення до експериментування та інновацій проявилось у тонкому відчутті та наслідуванні звуків природи («музика води», «паперова музика», «музика каміння»); у поєднанні театральної образності з тембрами оркестрових (національних та європейських) музичних інструментів; у захопленні колористикою звукових ефектів; у поєднанні традиційного національного та західного авангардного; в індивідуальності підходу до використання техніки пуантилізму. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його матеріалів у подальших дослідженнях проблеми «органічної музики». Оригінальність – у першості дослідження цього специфічного явища.
Посилання
Лі Шиюань. Китайська сучасна музика: діалог Вітчизни із Заходом. Шанхай, 2004. 303 с.
Тан Дун. Мої перші твори. Народна газета. Пекін, 2004. С. 2 – 5.
Чень Баолян. Дослідження фортепіанних творів китайських композиторів початку ХХІ ст. // Китайська музика. Шаньдун: Шандунський педагогічний університет, 2007. С. 1 – 42.
Чжу Юаньюань. Претворение национальных истоков в Концерте «Карта» для виолончели, видео и оркестра Тан Дуна // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Київ, 2015. Вип. 42. С. 198-210. [Електронний ресурс]. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Pvmp_2015.