ДО ПИТАННЯ ВИКЛАДАННЯ ТЕМИ «СКЛАДНА ДВОЧАСТИННА ФОРМА» В КУРСІ «АНАЛІЗ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ»

Автор(и)

  • Ірина Ярославівна Зінків

Ключові слова:

складна двочастинна форма, ґенеза, морфологія, різновиди, інтрамузична семантика, полістильовий монтаж, типи і функції код

Анотація

Статтю присвячено актуальним питанням викладання теми «Складна двочастинна форма», що читається в лекційному курсі «Аналіз музичних творів» у вищих навчальних музичних закладах України ІІІ-IV рівнів акредитації. Будучи однією з найскладніших у структурі курсу, ця форма належить до найменш вивчених та найменш розгалужених за кількістю різновидів. У розвідці поставлено питання дефініції, ґенези, морфології форми, сфери застосування у жанрах вокальної та інструментальної музики. Висвітлено її структурну специфіку а семантично-образне наповнення у творах В. А. Моцарта, Л. ван Бетховена, Ф. Шопена, К. Дебюссі, С. Рахманінова та ін., виявлено зв’язки з необароковою та неокласичною стилістикою, методом полістильового монтажу, що сформувався в межах естетики модернізму. На основі вивчення генетичних витоків складної двочастинної форми та структурно-семантичного аналізу творів професійної музики різних жанрів у творчості композиторів XVIII – ХХ ст., написаних у цій формі, вдалося обґрунтувати її самобутню специфіку та особливу роль у музиці Нового й Новітнього часу. У статті розглянуто два основних різновиди складної двочастинної форми – репризний і безрепризний. До першого різновиду належать зазвичай твори вокальної музики, коли підсумкову функцію виконує або останній куплет («Аделаїда» Бетховена), або синтетична реприза. До другого різновиду належать складні двочастинні форми з кодою, що існують або з контрастною, заснованою на абсолютно новому тематичному матеріалі (Ноктюрн ор. 32 № 1 Ф. Шопена) або з синтетичною кодою («Менестрелі» К. Дебюссі, Етюд-картина № 4 ор. 39 С. Рахманінова, в останній п’єси – з наявністю ознак старовинної двочастинної форми). Сучасні композитори до таких форм звертаються вкрай рідко.

Посилання

Бэлза И. Шопен. Москва: Наука, 1968. 380 с.

Брянцева В. С. В. Рахманинов: монография. Москва: Советский композитор, 1976. 646 с.

Гарасимчук Р. Народні танці українців Карпат: у 2 кн. Київ: НАНУ, Ін-т народознавства. Кн. 1. Гуцульські танці / вступ. ст. Р. Кирчів, С. Павлюк. Львів, 2008. 608 с.

Задерацкий В. Музыкальная форма: в 2 вып. Москва: Музыка, 1995. Вып. 1. 544 с.

Мазель Л. Анализ музыкальных призведений: учебное пособие. Москва: Музыка. 1979. 536 с., нот.

Мацієвський І. Народні інструменти гуцулів. Вінниця: Нова книга, 2012. 463 с.

Рахманинов С. Литературное наследие: в 2 т. Москва: Советский композитор, 1980. Т.2. Письма. 584 с.

Цуккерман В. Анализ музыкальных призведений. Сложные формы. Москва: Музыка. 1984. 214 с., нот.

Шип С. Музична форма від звуку до стилю: навчальний посібник. Київ: заповіт, 1998. 368 с., нот.

Шухевич В. Гуцульщина: в 5 ч. / передмова А. Карпенко, післямова М. Глушко; упоряд. О. Савчук. Харків: Видавець Олександр Савчук, 2018. 1218 c., [294 іл., нот.]. [Репринт. вид. 1898–1908 рр.].

Якубяк Я. Аналіз музичних творів (музичні форми): навчальний посібник. Тернопіль: АСТОН, 1999. 208 с., нот.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01