VIOLIN CONCERT IN UKRAINE AT THE TURN OF THE 19TH AND 20TH CENTURIES: THE ARTISTIC EXPLORATIONS BY JOSEPH KARBULKA
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-08Keywords:
violin concerto, violin performance, romanticism, solo part, creativity, Josef Karbulkaʼs activitiesAbstract
The artistic explorations of Czech violinist Josef Karbulka are examined in the context of the violin concerto genre development in Ukraine at the turn of the 19th and 20th centuries, with an attempt to highlight the artistʼs contribution to the formation of the Ukrainian violin art performing and compositional traditions. A little-known work from the violin repertoire, the Concerto in D minor, published in 1911, is analyzed. It is argued that over the centuries, outstanding foreign performers have made their mark on Ukrainian music, often combining performing with composing and teaching, becoming founders of violin schools and innovators in artistic and performing creativity. Among them, Karol Lipiński, Henryk Wieniawski, Karol Szymanowski, Paweł Kochanski, and other artists occupy a special place, whose work has significantly influenced the development of the domestic music environment and, in general, European violin art. At the same time, at the turn of the 19th and 20th centuries, other musicians, mainly of Polish and Czech origin, also made notable achievements in the artistic space of Ukraine, contributing to the expansion of performance practices, the professionalization of the musical environment, and the integration of Ukrainian culture into the European context.Among them were J. Karbulka, J. Kubelik, E. Mlynarsky, J. Perman, P. Perkovsky, F. Stupka, and a number of other violinists. The activities of these artists, which combined performing skills with pedagogical initiatives and organizational work, left a significant mark on the musical life of the 20th century.An examination of the role of Joseph Karbulkaʼs (1866–1920) Violin Concerto in D minor, published in 1911, showed that the work was one of the precursors to Karol Szymanowskiʼs compositional achievements, in particular, his First Concerto for Violin and Orchestra (1916), written in collaboration with Paweł Kochanski, Serhii Bortkevychʼs Violin Concerto, created together with Czech violinist F. Smith (1916), Viktor Kosenkoʼs Violin Concerto (1919), and their followers, which initiated the development of the violin concerto genre in the 20th century.As a result of the analytical study of Josef Karbulkaʼs Concerto for Violin and Orchestra in D minor, it is argued that the artist's work combined a high technical level with lyrical expressiveness. Although the work is an example of the dominant-solo type of communicativeness of the performing parts, it sometimes shows the integration of solo and orchestral parts characteristic of the Romantic era, which indicates elements of symphonization of the genre. Among the main specific features of the work are the use of ethno-characteristic motifs and rhythmic-intonational models, as well as features of free form creation (compositional modulation, etc.), which together form the specific identity of the Concerto.The combination of performance, pedagogy, and composition in Joseph Karbulkaʼs work testifies to the artist as one of the key figures in the formation of both Ukrainian and European violin traditions at the turn of the 19th and 20th centuries. Therefore, we see the prospects for further research on this topic in a comparative view of the violin works by Josef Karbulka and his contemporaries, as well as in highlighting the pedagogical role of the Czech master in Ukraine.
References
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX–XX ст. : дис... д-ра мистецтвознавства : 17.00.01. Київ, 2000. 420 с.
Легкун О. Розвиток музичної культури Волині кінця XIX – першої третини XX століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2012. 20 с.
Мазепа Т., Мазепа Л. Польсько-українські взаємини в музичній культурі. Наукові збірки ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2007. Вип. 17. Пам’яті Яреми Якубяка (1942–2002). С. 104–120.
Калениченко А. До питання про зародження в Україні скрипкового світового стилю ХХ століття : Переднє слово. Кароль Шимановський. Твори для скрипки і фортепіано. Київ : Муз. Україна, 2012. С. 5–6.
Калениченко А. Кароль Шимановський і Галичина. Українсько-польські культурні взаємини. Київ : ІМФЕ ім. М. Рильського, 2008. Вип. 2. С. 235–249.
Полячок О. Про традиції скрипкового виконавства і педагогіки в Єлисаветграді першої чвертини ХХ ст., або до предісторії одного з єлисаветградських творів Кароля Шимановського. Шимановський і Україна / Szymanowski a Ukraina : матеріали наукової конференції / наук. ред., передм. А. Калениченка. Кіровоград : Кіровогр. держ. вид-во, 1998. С. 67–72.
Сирота А. Карбулька Йозеф. Енциклопедія Сучасної України / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2012. URL : https://esu.com.ua/article-9752 (дата звернення: 20.09.2025).
Шамаєва К. Чеські музиканти на Волині. Велика Волинь : науковий збірник Товариства дослідників Волині. Житомир-Малин, 2001. Т. 24. С. 4–6.
Щепакін В. Чеські музиканти в музичній культурі України кінця XVIII – початку ХХ ст. : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.01. Харків, 2001. 153 с.
Волощук Ю. Поліетнічний зміст підготовки виконавців в Одеській скрипковій школі кінця ХІХ – першої третини XX століття. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. 2008. Вип. 14. С. 57–63.
Волощук Ю. Скрипкова культура Галичини 1848–1939 років : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.01. Київ, 1999. 16 с.
Заранський В. Український скрипковий концерт. Львів : Сполом, 2003. 221 с.
Kołbin D. Karol Lipiński – promotor zbliżenia europejskich kultur muzycznych. Karol Lipiński. Życie, działalność, epoka. Wrocław : Akademia muzyczna im.Karola Lipińskiego we Wrocławiu, 2013. Tom V. Р. 37–64.
Пилатюк І. «Військовий концерт» Кароля Ліпінського: образно-смислові проблеми інтерпретації і дидактичні завдання. Наукові збірки ЛДМА ім. М. В. Лисенка. 2001. Вип. 5 «Музика Галичини = Musica Galiciana». С. 115–123.
Солтис Р. Львівське струнно-смичкове виконавство та педагогіка як полікультурний феномен : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2013. 19 с.
Chylińska T. Karol Szymanowski i jego epoka. T. 1. Kraków : Musica Iagellonica, 2008. 554 s.
Szczepańska-Lange E. Emil Młynarski. Życie i działność w Warszawie i w Wielkiej Brytanii do 2016 roku. Warszawa : Instytutu Muzyki i Tańca, 2013. 148 с. URL : https://imit.org.pl/uploads/materials/files/E.%20Szczepa%C5%84ska-Lange.%20Emil%20M%C5%82ynarski.pdf (дата звернення: 20.09.2025).
Karbulka J. Concerto pourle Violin op. 33. Leipzig : Steingräber Verlag, 1911. 42 р.







