«SONGS OF THE STARS» BY BOHDANA FROLYAK THROUGH «SHADOWS OF FORGOTTEN ANCESTORS» BY SERHIY PARAJANOV: FEATURES OF COMPOSITIONAL AND DRAMATURGICAL EMBODIMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-02

Keywords:

modern Ukrainian music, work for symphony orchestra, program music, works of Bohdana Frolyak, poetic film «Shadows of Forgotten Ancestors», director Serhiy Parajanov, compositional and dramaturgical features

Abstract

For the first time in Ukrainian musicology, the work for symphony orchestra «Songs of the Stars» (2010) by Bohdana Frolyak, which was inspired by the legendary film «Shadows of Forgotten Ancestors» (1964) directed by Serhiy Parajanov, is being researched. The history of the creation of «Songs of the Stars» was studied. The characteristic features of poetic cinema in general and the film «Shadows of Forgotten Ancestors» in particular, which resonate with the compositional solution of «Songs of the Stars», are highlighted. The functioning of the image of the star in the story by M. Kotsiubynsky and the film by S. Paradzhanov is analyzed and, thus, the connection between the programmatic title of the work by B. Frolyak and the sources that inspired the idea is revealed. The form of B. Frolyak's work is defined as a sonata form with an extended episode in development, a transformed reprise and a coda. The compositional and dramaturgical features of «Songs of the Stars» were consistently analyzed, the main imaginative spheres, thematics, the logic of development were characterized. Timbre means and the use of sonorous techniques are emphasized. It was found that at the intonation level, B. Frolyak's work is original and independent. The connection with the music of the film is emphasized by only one example – the citation of the melody of the folk song «Verbovaya doschechka» in the development episode «Songs of the Stars». The conclusions emphasize the originality of B. Frolyak's work, its concept, composition, and imaginative dramaturgy. Three aspects are highlighted, according to which it is proposed to consider the semantic connections between the symphonic work «Songs of the Stars» and the film «Shadows of Forgotten Ancestors»: the program title, the connection between the general compositional logic of poetic cinema and the logic of the form of a musical work, the degree of influence of the film's plot on the composition and dramaturgy of the symphonic work.

References

Слюсар Т. Жанрово-стильові обрії камерної музики Богдани Фроляк. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика : збірник статей. Львів : Сполом, 2011. С. 209–220.

Слюсар Т. Нові тенденції розвитку камерно-інструментальної сонати у творчості сучасних львівських композиторів (на прикладі сонат Б. Фроляк та В. Камінського). Молоде музикознавство : збірник статей. Львів, 2002. Вип. 7. С. 57–63.

Ящук А. Інтертекст як комунікаційний аспект сучасної української музики (на прикладі Сюїти in C Богдани Фроляк). Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика : збірник статей. Львів : Сполом, 2011. С. 92–101.

Вакула Н. Особливості розвитку українського інструментального концерту в творчості Богдани Фроляк. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 27 : Виконавське мистецтво. Львів, 2012. С. 160–167.

Енджі П. Х. Жанрово-стильові особливості Другого фортепіанного концерту Богдани Фроляк. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство : науковий журнал. 2017. Вип. ІІ(9). С. 238–243.

Островський С. Творчість Богдани Фроляк у контексті медитативної музики сучасних українських композиторів. Ювілейна палітра 2018: до пам’ятних дат видатних українських музичних діячів і композиторів : збірник статей. Суми, 2019. С. 212–227.

Купіна Д. Музичний екфразис в українській органній творчості (на прикладі «Звучання Пінзеля» Богдани Фроляк). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2022. Вип. 133. С. 83–93.

Мануляк О. М. Сакральна творчість львівських композиторів кінця ХХ–поч. ХХІ ст. у контексті провідних тенденцій сучасної релігійної музики : дис. … канд. мист-ва : 17.00.03. Львів, 2009. 342 с.

Воловчук Ю. Симфонічна об’ємність у Симфонії-реквіємі Богдани Фроляк «Праведная душе». Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 131. С. 182–195.

Корчова О. «Нехай я заплачу…». Про симфонію-реквієм Богдани Фроляк «Праведная душе» на вірші Тараса Шевченка. Музика : Український інтернет-журнал. 17 лютого 2017. URL: http://mus.art.co.ua/nehaj-ya-zaplachu/

Українські премʼєри львівських «Контрастів». 02.10.2016. URL: https://md-eksperiment.org/post/20161002-ukrayinski-prem-yeri-lvivskih-kontrastiv

Конькова Г. Українська камерна… і симфонічна. Міжнародний музичний фестиваль КиївМузикФест 1990–1999 : матеріали преси, фотодокументи, програми. Київ : Центрмузінформ, 1999. С. 81–84.

Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ–ХХ століття : навчальний посібник. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 424 с.

Берегова О. Мистецтво як зброя: творчість композиторки Богдани Фроляк часів російсько-української війни. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 2. С. 81–87.

Параджанов С. І. Вічний рух. Мистецтво кіно : журнал. 1966. № 1. С. 60.

Кузьменко А. М. Музика в українському ігровому кіно останньої третини ХХ–початку ХХІ століття: специфіка функціонування в художній структурі фільму : дис. … канд. мист-ва : 17.00.03. Київ, 2021. 222 с.

Брюховецька О. «Поетичне кіно»: фільм «Тіні забутих предків» у контексті візуальної культури 1960-х років. Магістеріум. 2013. Вип. 52 : Культурологія. С. 48–54.

Брюховецька О. «Не-ідентичне-з-собою»: децентрація суб’єкта у фільмі «Тіні забутих предків». Наукові записки УКУ. 2015. Ч. 6 : Журналістика. Медіакомунікації. Вип. 1. C. 58–73.

Дзюба І. День пошуку. Поетичне кіно: заборонена школа / упоряд. Л. Брюховецька. Київ : АртЕк, 2001 С. 21–26. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=2882

Левицька Й. Повернення до коріння. Українське поетичне кіно. Київ : Задруга, 2011. 124 с.

Коцюбинський М. Тіні забутих предків. УкрЛіб : Бібліотека Української Літератури. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=1058

«Тіні забутих предків» (діалоги), реж. С. Параджанов, к/с ім. Довженка, 1964 р. Національний центр Олександра Довженка. Відділ архівних фондів. Інв. № 767, книга вступу 38. Фонд 10. Збірник Юрія Іллєнка.

Іванова С. Богдана Фроляк: «Хочу, аби моя музика була світлою». ZBRUČ : Інтернет-газета. 19 жовтня 2015. URL: https://zbruc.eu/node/42730

Бадьйор Д. «Тіні забутих предків»: Анатомія фільму. LB.ua. 23 березня 2016. URL: https://lb.ua/culture/2016/03/23/330929_teni_zabitih_predkov_anatomiya.html

Гармель О. Феномен діаспори в аспекті пам’яті культури (на прикладі творчості Вірка Балея). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2018. Вип. 121. С. 7–18.

Лакатош Р. Традиція і новаторство в структуруванні зображення у фільмах Сергія Параджанова. Поетичне кіно: заборонена школа / упоряд. Л. Брюховецька. Київ : АртЕк, 2001 С. 33–43. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=2882

Published

2025-11-28