VOLODYMYR RUNCHAKʼS BAYAN CREATIVITY IN LIGHT OF ARTISTIC IDEOLOGICAL AND GENRE STYLE INNOVATIONS OF UKRAINIAN MUSIC CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-09

Keywords:

Ukrainian music culture, bayan creativity, composer’s unique style, postmodernism, music avant-garde, genre style panorama, bayan instrumental language

Abstract

The article highlights creative person Volodymyr Runchak as one of the greatest a reinventor modern bayan creativity.Ukrainian bayan art is a relatively recent phenomenon in the history of national musical culture. An active stage of development occurs in the second half of the ХХ century. It is associated with qualitative renewal of music-lexical fund, innovative treatment of musical forms, extension of thematic means. Volodymyr Runchakʼs creativity covers a period the last third of the ХХ the beginning of the XXI centuries. It reflects the modern nature of music broadcasting language and corresponds to modern musical canons.The key genre, stylе, ideological and thematic directions of creativity are analyzed in light of recent trends of Ukrainian music culture. It was found that the Volodymyr Runchakʼs author’s handwriting highlights the key stylistic avenues and compositional techniques of its time, forms an experimental field of work with the sound material. The imaginative platform of creative outlook reveals the problems of spiritual life his contemporary. It was revealed that artistic and aesthetic features of composer’s creative mind fit organically into the in the postmodernist plane. Volodymyr Runchakʼs new bayan instrumental language determined the innovative character of performing arts. It is focused on empowering of intellectualism and psychologism, finding new approaches to system of expressive means and understanding the expressive potential of the instrument. Most of the works were written as deployed philosophical concepts. This requires the high art erudition and intellectual reflection from the modern viewer and performer.

References

Асталош Г. Еволюція фортепіанної виразовості в камерно-інструментальних ансамблях українських композиторів останньої третини XX століття. На прикладі творчості М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова: монографія. Львів: Сполом, 2014. 222 с.

Безугла Р. Баянне мистецтво в музичній культурі України (друга половина ХХ століття): дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Київ, 2004. 213 с.

Берегова О. Тенденції постмодернізму в камерних творах українських композиторів 80–90-х років ХХ сторіччя: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2000. 204 с.

Ільїна А. Проблема цілісності в музиці В. Сильвестрова: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2009. 229 с.

Кияновська Л. Українська музична культура: навчальний посібник. Тернопіль: Астон, 2000. 343 с.

Козаренко О. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку: автореф. дис. ... докт мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2001. 36 с.

Кужелев Д. Баянна творчість українських композиторів другої половини XX – початку XXI століття: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2023. 408 с.

Лук’янчук Г. Володимир Рунчак: композитор і сучасність. Музика. URL: https://mus.art.co.ua/volodymyr-runchak-kompozytor-i-suchasnist (дата звернення 10.04.2025).

Мринська І. До проблеми художньої цілісності жанру музики in memoriam у пізній творчості І. Стравінського. Художня цілісність як феномен музичної творчості та виконавства: збірник статей. Київ, 2005. Вип. 48. С. 104–117.

Парай О. Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака. URL: http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/4BFCC020D20D0684C2258AF2002D5F05?OpenDocument (дата звернення: 15.04.2025).

Пилипенко Г. Володимир Рунчак: «У сучасній музиці існує псевдосерйозність, і вона відлякує молодь»: інтерв’ю. URL: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/volodimir-runchak-u-suchasnij-muzici-isnuye-psevdo (дата звернення: 10.04.2025).

Сподаренко В. Стильові тенденції акордеонно-баянної творчості українських композиторів другої половини ХХ – початку XXI століття: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків, 2015. 20 с.

Сташевський А. Володимир Рунчак – «Музика про життя...». Аналітичні есе баянної творчості: монографія. Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2004. 199 с.

Сташевський А. Сучасна українська музика для баяна: виражальні засоби, композиційні технології, інструментальний стиль: монографія. Луганськ: Янтар, 2013. 466 с.

Чекан Ю. Володимир Рунчак: Музика про життя. URL: https://www.umoloda.kiev.ua/number/105/164/3199/ (дата звернення 15.04.2025).

Published

2025-05-29