THE ARCHETYPE OF ODARKA FROM THE OPERA “KUPALO” BY A. VAKHNIANYN AS A REFLECTION OF THE MENTAL TRAITS OF UKRAINIANNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-08

Keywords:

Ukrainian opera, female character, dramatic line, mentality, archetype, national character

Abstract

The article explores the issue of defining the archetype of the main character of A. Vakhnianin’s opera “Kupalo” Odarka from the point of view of the reflection of the mental features of Ukrainianness in it. A special place in the article is given to the analysis of the dramatic line of the opera character, emphasizing the obvious close connection of her personal essence with the traits of the Ukrainian national character. The research methodology is based on historical, analytical, descriptive, music-textological, source-based, and retrospective methods. Which provide an opportunity to explore the traits of the Ukrainian character in the image of the main heroine, reaching the depths of Ukrainian history.The scientific novelty of the research lies in the fact that it is the first time that the female image of Ukrainian opera is explored through the prism of such categories as: the mentality of the Ukrainian nation, the archetype and the specifics of its historical formation on the territory of Ukraine. The aim of the work is to determine the archetype of the main character of A. Vakhnianyn’s opera “Kupalo” Odarka, which becomes possible due to the projection of mental traits of Ukrainianness onto this character. The composer created the character of Odarka, endowing it with a bright national identity, which made it possible to analyze this archetype of the female image of Ukrainian opera from the point of view of reflecting the mental traits of Ukrainianness in it. Like Ukrainians, the main heroine is also characterized by antheism – an unbreakable bond with her native land. The contradiction in the essence of the main character lies in the fact that despite the fact that her father is Omar Pasha, the basis of Odarka’s archetype is her Ukrainian part. The character of Odarka embodies lyricism – one of the main features of the Ukrainian national character; the features of the Amazons – a close connection with their native land and individualism. The image of the main character corresponds to the sacrificial archetype, since this trait of Odarka is key when she makes an important decision.

References

Філософський енциклопедичний словник / гол. ред. В. Шинкарук. Київ: Абрис, 2002. 742 с.

Гордійчук О. Архетипи української ментальності: соціально-філософський аналіз. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. 2018. № 1 (84). С. 15–19.

Ігнатьєва С. Архетип матері в українському щоденниковому дискурсі. Філологічні студії: науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2015. № 14. С. 170–178.

Юнг К. Архетип і колективне несвідоме. Київ: Астролябія, 2018. 608 с.

Kijanowska L. Toposy muzyczne w operach i pieśniach Stanisława Moniuszki i ich oddźwięk w kulturze ukraińskiej. Konferencja międzynarodowa Moniuszko in memoria: tez. rap. międzynar. konf,. m. Poznań, 22 lutego 2019 r.

Кримський С. Під сигнатурою Софії. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 367 с.

Міщенко М. Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу). Вісник Харківського національного університету імені В. Каразіна. Філософські перипетії. 2014. № 1130. С. 90–94.

Гнатюк Я. Український кордоцентризм у конфлікті міфологій та інтерпретацій: монографія. Івано-Франківськ: ПНУ, 2010. 184 c.

Ліричний герой. URL: https://archive.org/details/literaturoznavchat1/page/n562/mode/1up?view=thear (дата звернення: 03.01.2025).

Світлицька В. Жіночі архетипи як важливий складник ментального устрою українців. Південно-українські наукові студії: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 14–15 грудня. 2022 року). Одеса, 2022. С. 152–154.

Горак Я. Анатоль Вахнянин і становлення музичного професіоналізму в Галичині (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Львів: Сполом, 2009. 232 с.

Ткаченко Ю. Державна столична опера. «Купало». Вісті ВУЦВК. 1929. № 285. С. 6.

Published

2025-05-29