EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES IN THE DEVELOPMENT TRENDS OF MODERN MUSICAL PERFORMANCE OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-07Keywords:
European integration, instrumental performance, stage image, performance reflection, music education, newest forms of performance, repertoire priority, identity, interpretationAbstract
The article examines current trends in the development of instrumental music performance in Ukraine in the vector of European integration processes. The article highlights the characteristic features of the transformation of performance strategies, repertoire policy, stylistic guidelines, as well as the mechanisms of entry of Ukrainian musicians into the European cultural space. The role of international cooperation, the festival movement, academic mobility and the influence of the Western European performing school are analysed. The central attention is paid to the duality of the process of development of the performing arts – the problems of identity and European integration. The activity of instrumental performers of classical and academic education in modified functions of art is considered. The mechanisms of innovative informative opportunities for studying the European scientific and creative heritage are described. The key aspects of priority areas of repertoire selection in the field of European practice trends are revealed. Changes in the educational programmes of performing arts faculties towards European systems are outlined. The article emphasises the preservation of the value factors of the performing qualities of Ukrainian artists and describes the peculiarities of modern conditions for their creative work. The study develops the concept of the newest forms of performance in online and offline formats, emphasises the practical significance of using advanced performance techniques and their classification for the universalisation of performance techniques in the modernisation of the stage image. The modelling of professional competences of the effective activity of a modern Ukrainian artist is presented. The content of the concept of performing reflection as a reaction to new cultural and European integration processes is investigated. The specificity of the performer's action and qualities on stage as a key aspect of the act of interpretation is highlighted. The cross-cultural communications and mutual exchange of performing experience on the way of the European integration process are traced.
References
Ніколаєвська Ю. В. Музична комунікація як інтерпретативний феномен (на матеріалі творчості ХХ-початку ХХІ ст.): дис. …докт. мистецтвознавства: 17.00.03 Муз. Мистецтво / Харківський нац. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2020. 517 c.
Дружинець М. І. Естрадне музичне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття як фактор євроінтеграції української культури: автореф. дис. на здобуття ступ. канд. мистецтвознавства: 26.00.01 / Національна Академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 23 с.
Кравченко А. І. Виконавська інтермедіальність: дискурс художньо-технологічної креативності в музичному мистецтві ХХІ століття. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. ст. / Дрогобицький держ. пед. Унт ім. Івана Франка. Дрогобич ; Одеса : Гельветика, 2020. Вип. 29. Том 5. С. 107–111.
Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. До сторіччя Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с.
Кононова М. В. Рефлексія як тип мислення у сучасному віолончельному виконавському мистецтві. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2005. Вип 82. С. 46–52.
Катрич О. Т. Колективний слухач – пасивний реципієнт чи креатор ідей? (Про інтенціальний вимір музичного виконавства). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2022. Вип. 135: Інтерпретаційні аспекти музичної творчості. С. 17–25.
Жайворонок Н. Б. Музичне виконавство як феномен музичної культури: дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.01 Теорія та історія культури / Київський національний ун-т культури і мистецтв. Київ, 2006. 183 с.
Популярна музика в Україні: євроінтеграційний вимір / за ред. Л. Корнієнко. Київ: ІМФЕ ім. М. Рильського НАН України, 2019. 215 с.