INTERPRETATION OF THE WORKS OF ROMANTIC COMPOSERS: THE PROBLEM OF PEDALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-03Keywords:
interpretation, pedalization, pianist, musical work, artistic image, auditory control, program music, romantic composersAbstract
The article is devoted to the issue of interpretation of musical works of the Romantic era and the problem of pedalization in revealing the artistic image through understanding the textural context. It is noted that the issue of pedalization is always relevant, since it performs an artistic function in the performance and interpretation process of a musician-pianist. The purpose of the article is to determine the role and peculiarity of pedalization in the embodiment of the artistic image in the process of interpreting the works of romantic composers. The purpose is realized by applying the methods of theoretical research: analysis, synthesis, systematization. The works of Ukrainian and foreign scientists on the understanding of the concept of “interpretation” are analyzed and the definition of the concept of “musical and performing interpretation” is given as the understanding of the author’s musical text and its interpretation through its cultural and spiritual understanding, which has the imprint of a subjective and objective attitude to the artistic image.The properties of the right and left pedals and their functions in reproducing the artistic and stylistic context of musical works are characterized. The role of pedalization and its connection with texture (transparent or saturated) in the works of classical, romantic, and impressionist composers is clarified. The peculiarity of the interpretation of pedalization, its designation in the piano works of F. Chopin, and the correspondence of artistic images, plot and portrait sketches of program music to the use of pedalization in the works of R. Schumann and F. Liszt are specified. It is proved that the pedal, as a unique property of the piano, is an artistic attribute of the pianist, and its acoustic function is an integral part of the performance process in comprehending the composer’s artistic intention. It is emphasized that for a pianist it is important to feel and understand the essence of romantic music, its harmonic and melodic construct, the diversity of the musical palette, the completeness of dynamic gradations, and to skillfully apply pedalization in revealing the found artistic image: to coordinate different gradations of pressing the pedal with a sensory response to changes in the strength of the sound under constant auditory control. In practice, pedalization requires careful thought in the process of working on the interpretation of a musical work; there should be nothing accidental or illogical in it, as in the entire process of performance; it is determined by the tasks of the figurative and artistic content of the work.
References
Негребецька О. Педалізація в роботі над творами у класі фортепіано. Наукові записки КДПУ. 2015. Вип. 139. С. 154– 158.
Виноградча Д., Лебедкіна В. Роль педалі у фортепіанному мистецтві XVIII – XX століть. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 525–528.
Коцюрба Н., Дуда С. Особливості застосування педалі у роботі концертмейстера. Перспективи розвитку науки, освіти та технологій в євроінтеграції. Полтава: ЦФЕНД, 2022. С. 36–38.
Таран І., Мілевська У. Акустичні особливості фортепіано у формуванні виконавської майстерності. ДВНЗ «Прикарп. Нац. ун-т ім. В. Стефаника». 2019.
Liang B., Fazekas G., Sandler M.B. Measurement, Recognition, and Visualization of Piano Pedaling Gestures and Tech- niques. Journal of the Audio Engineering Society. 2018. № 66 (6). P. 448–456. DOI: 10.17743/jaes.2018.0035.
Hiebert E. Listening to the Piano Pedal: Acoustics and Pedagogy in Late Nineteenth-Century Contexts. Music, Sound, and the Laboratory. 2013. Vol. 28. No. 1. P. 232–253. DOI: https://doi.org/10.1086/671379.
Lehtonen H.-M., Askenfelt A., Välimäki V. 2009. Analysis of the part-pedaling effect in the piano. The Journal of the Acoustical Society of America Express Letters. 2009. Vol. 126, number 2. P. 49–54. DOI: 10.1121/1.3162438.
Вороновська О., Чи Синьюй. Музично-виконавська інтерпретація як засіб формування художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Ушинського. 2023. Вип. 3 (144). URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/17953/1/Voronovska%20Olha.pdf.
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації: навчальний посібник. Київ. 2013. 250 с.
Корзун В. Художня інтерпретація музичних творів як вищий щабель виконавської майтерності. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова. 2014. Вип. 120. С. 74–79.
Ван Чєнь. Сутність фактурно-стильових умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 10 (134). С. 260–276.
Шукайло В. Шлях до майстерності піаніста: навчально-методичний посібник. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2017. 206 с.