SPECIFICS OF PERFORMING THE BAROQUE TRUMPET REPERTOIRE BY CONTEMPORARY MUSICIANS: HISTORICAL, INTERPRETATIVE AND DIDACTIC ASPECTS (ON THE EXAMPLE OF LEOPOLD MOZART’S CONCERTO IN D MAJOR)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-01Keywords:
Baroque trumpet, historical performance, Leopold Mozart, interpretation, trumpet concerto, didactics, Maurice André, Wynton Marsalis, Håkan HardenbergerAbstract
The compositional and performing traditions of the trumpet constitute a significant segment of musical culture, deeply rooted in European artistic heritage. As a result, this domain has received substantial scholarly attention in both Ukrainian and global musicology, as well as in pedagogical literature. However, research on this subject has predominantly focused on the achievements of symphonic music from the Classical period onward and the evolution of the trumpet as a solo instrument in this era. Meanwhile, contemporary performance practice presents new repertoire challenges. Due to the increasing number of transcriptions, Baroque compositions are now frequently performed not on clarino trumpets but on modern instruments. This development not only enriches concert programs but also contributes to the multifaceted training of future performers. Therefore, an analysis of the pre-Classical trumpet repertoire remains relevant from both research and a didactic perspective.The study of trumpet performance in the Baroque era remains relatively underexplored in Ukrainian musicology.In contrast, Western European and global musicology have demonstrated a sustained interest in the art of trumpet performance, particularly regarding its first major rise during the Baroque period. This has led to the publication of numerous fundamental studies. The objective of this article is to highlight the significance of the Baroque and early Classical trumpet repertoire in light of contemporary interpretative and didactic challenges. To achieve this goal, the study examines a modern arrangement of Leopold Mozart’s Trumpet Concerto, analyzing both the composition itself and its various interpretations by renowned soloists such as Maurice André, Wynton Marsalis, and Håkan Hardenberger.Additionally, the article presents the author’s own performance and pedagogical analysis.
References
Посвалюк В.Т. Труба в епоху бароко. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя: збірник наукових праць. Рівне, 2016. Вип. 8. С. 28–34.
Мочурад Б.І. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції: дис. … канд. мистецтв.: спец. 17.00.03; Львівська державна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів, 2005. 233 с.
Вар’янко О.І. Труба в системі інструментальних жанрів європейської музики ХVII – першої половини ХVIII століть. Наукові записки Тернопільського НПУ імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». Тернопіль, 2011. Вип. 2. С. 143–148.
Вакалюк П.В. Соната для труби Мауріціо Каццаті: традиційність і новаторство. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Дрогобич. Вип. 43. Т. 1. С. 55–64.
Слупський В.В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття: дис. … канд. мистецтв.: спец. 17.00.03. Харків, 2018. 259 с.
Tarr E. The Trumpet. Portland, 1988. 151 p.
Dahlqvist R. Die Trompetentradition und die Trompete als Soloinstrument in Wien 1800–1830. Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Schliengen. Markgräflerland, 2015. S. 11–40.
Keim F. Das große Buch der Trompete: Instrument, Geschichte, Trompeterlexikon: Instrumente, Geschichte, Trompeter- lexikon. Mainz, 2005. 860 s.
Мочурад Б. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції: автореф. дис. … канд. мистецтв.; спец. 17.00.03. Львів, 2005. 20 с.
Kraus G. (Hrsg.) Musik in Österreich. Eine Chronik in Daten, Dokumenten, Essays und Bildern. Wien, 1989. 518 s.
Spáčilová J., Sehnal J. Art. Vejvanovský, Pavel. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2006, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/531963.
Ahrens C., Art. Trompete, Geschichte, Die Naturtrompete, Renaissance und Barock. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 1998, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www. mgg-online.com/mgg/stable/532688.
Lindner A. Die kaiserlichen Hoftrompeter und Hofpauker im 18. und 19. Jahrhundert. Tutzing, 1999. 346 s.
Baumgartner A. Musik der Klassik. Salzburg, 1982. 735 s.
Mozart L. Concerto En Re Majeour pour trompette & orchestre. Paris, 1972.
Mozart L. Concerto (1762, Original in D Major), Trumpet or Cornet (B + C) & Piano Arr.: John Glenesk Mortimer, Crans-Montana: Edition Marc Reift, 2024.