UKRAINIAN CHAMBER-BAYAN ENSEMBLE IN THE MIRROR OF THE HISTORY AND THEORY OF BAYAN PERFORMANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-04

Keywords:

ensemble-bayan performance, performance art, chamber-bayan music, piano ensemble, Ukrainian bayan creativity.

Abstract

The article examines the ways of developing theoretical thought in the artistic sphere of the ensemble-fairy tale genre. The formation of Ukrainian accordion studies is traced in its close conditioning by artistic trends in the chamber-bayan work of Ukrainian composers, as well as in performance. At each historical stage, the peculiarities of the evolution of scientific thought in the study of the accordion genre are analyzed, from the first descriptive publications related to amateur music-making to the fundamental works devoted to the accordion-ensemble art, which appeared during the last two decades. The article examines modern methods of researching the art of the bayan ensemble. Despite the somewhat complicated vocabulary of the presentation, and sometimes controversial opinions, modern researches are mainly based on the new meaning-making base of the conceptual and terminological apparatus as a factor in the in-depth analysis of the characteristic phenomens and trends of the chamber bayan art.

References

Іванов Є. О. Академічне баянно-акордеонне мистецтво на Україні : дис. канд. мист. – 17.00.02 / Іванов Євген Олександрович. Київ, 1995. 267 с.

Лисенко М. Т. Квартет баяністів Київської філармонії / М. Т. Лисенко. Київ : Музична Україна, 1973. 71 с.

Кисляк Б. І. Баян в камерно-ансамблевій музиці українських композиторів: історико-стильовий аспект : автореф. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2019. 19 с.

Польська І. І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти : автореф. дис. д-ра мист. : 17.00.03. Київ, 2003. 31 с.

Лігус В. О. Еволюція українського академічного народно-інструментального виконавства ХХ–ХХІ століття: соціокультурний аспект / В. О. Лігус. Київ : Молодий вчений, 2017. № 10. С. 293–296.

Калмиков С. Т. Баянний ансамблево-оркестровий інструменталізм в історичній стильовій проекції : анотація дис. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2005. URL: http://www.disslib.org/bajannyi-ansamblevo-orkestrovyi-instrumentalizm-vistorychniy-styloviy-proektsiyi.html.

Пасічняк Л. М. Академічне народно-інструментальне ансамблеве мистецтво України ХХ ст.: історико-виконавський аспект : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Івано-Франківськ, 2007. 20 с.

Нефедов С. Баянно-ансамблеве мистецтво в музичній культурі України ХХ – початку ХХІ ст. : дис. канд. мист.: 26.00.01. Київ, 2018. 257 с.

Дрозда П. В. Феномен колективного народно-інструментального музикування Західно-українського регіону : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Львів, 2009. 213 с.

Харченко О. М. Розвиток ансамблевого мистецтва на народних інструментах на Харківщині у другій половині ХХ сторіччя / О. М. Харченко. Тези доповідей Всеукраїнської науково-творчої конференції студентів та аспірантів (16–18 березня 2005 року). Харків, 2005. С. 53–54.

Шафета В. В. Ансамблеве баянне виконавство і творчість: джерелознавчий і термінологічний аспекти. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка. Дрогобич, 2012. Вип. 1. С. 419–428.

Сташевський А. Я. Сучасна українська музика для баяна: виражальні засоби, композиційні технології, інструментальний стиль Луганськ : Янтар, 2013. 328 с.

Єргієв І. Д. Український «модерн» як феномен світового мистецтва : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2006. 21 с.

Published

2024-06-03