NEO-IMPRESSIONIST CHARACTERISTICS OF THE INSTRUMENTAL CYCLE FOR BANDURA SOLO "THE SECOND NOTEBOOK OF TRAVELERS" BY LYUDMILA FEDOROVA-KOHANSKA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-03

Keywords:

composer's work of L. Fedorova-Kohanska, modern bandura art, composer's style, neo-impressionism.

Abstract

The compositional activity of the famous Ukrainian bandurist Lyudmyla Fedorova-Kohanska is studied. In the stylistic aspect, the composer's original work - the instrumental cycle for solo bandura "The Second Travel Notebook" is understood. The concept of style is defined in the plane of modern compositional art based on the scientific research of Ukrainian researchers. The composer's personal connections with France were established, which made it possible to understand the peculiarities of the French influence on the artist's original compositional work. L. Fedorova-Kohanska's active performance allowed her to immerse herself in the sound space of French culture. The role of the influence of French impressionism on the composer's work of L. Fedorova-Kohanska during the creation of the instrumental cycle "The Second Notebook of Travels" is revealed. An important aspect of the article was the definition of the author's compositional style of L. Fedorova-Kohanska. Neo-impressionism became the central stylistic component of the composer's work. The main features of the "neo-impressionism" style are identified and their presence in the instrumental cycle "The Second Travel Notebook" is traced. The central component of the author's reading of the neo-impressionism style was the original interpretation of the bandura timbre palette. The composer presents the bandura as a universal instrument, thanks to the technical parameters of which it becomes possible to embody various types of compositional and stylistic techniques of neo-impressionism. The dominant means of musical expressiveness in the representation of stylistic features of neoimpressionism in the works of L. Fedorova-Kohanska are: articulation, harmony, lado-tonal features, textural options (work with spatiality), sound imagery. The main technical techniques used by the composer in the instrumental cycle "The Second Travel Notebook" have been determined.

References

Берегова О. Особливості композиторського стилю Івана Карабиця в контексті української культури. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2015. № 2. С. 46–61

Білас О. Композиторський стиль як чинник художньої цілісності драматичного спeктаклю (на прикладі музики А. Кос-Анатольського та В. Камінського до вистав Національного академічного українського драматичного театру імені Марії Заньковецької). Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львівська Національна музична академія ім. М. В. Лисенка, Львів, 2018. 236 с.

Імпресіонізм. Енциклопедія Сучасної України. URL : https://esu.com.ua/pdf/file/13278.pdf (дата звернення 11.03.2024).

Корчова О. Музичний модернізм як terra cognita. Київ : Музична Україна, 2020. 469 с.

Лісняк I. М. Академічне бандурне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2019. 254 с.

Ніколаї Г. Українська фортепіанна музика як феномен культури ХХ століття. Ars inter Culturas. 2010. nr 1. С. 121–132

Оболенська М. Фортепіанна творчість Луї В’єрна в аспекті ціннісної теорії стилю / Автореф канд. мистецтвозн./ Харків, 2017. 20 с.

Перцов М. Композиторський стиль Олега Безбородька: візії постмодерну. Культура і сучасність, 2019. № 1. С. 134–138

Хмара Г. Становлення індивідуального композиторського стилю в українській камерно-інструментальній музиці другої половини XVIII століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 28, том 5. С. 225–231

Чубак А. Позастильові та стильові виміри творчої зрілості композитора. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львівська Національна музична академія ім. М. В. Лисенка, Львів, 2017. 196 с.

Published

2024-06-03